Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Camera Obscura

Produkter
(logga in för att koppla)

www.tille.se

Aktiv medlem
Hej på er alla!

Tänkte fråga om lite tips när det gäller att bygga en Camera Obscura. Min tanke är att den ska vara mer beständig och därmed byggas i trä. Att lådan ska vara svart inuti vet jag och att det ska vara ett litet hål. Men jag vill gärna ha tips om hur man får bilderna skarpa. Ska jag använda negativ eller fotopapper i kameran? Vilka fördelar finns det med dem? Hur ska man få till en bra fästanordning för negativ/fotopapper? Kan man beräkna hur långt det ska vara mellan "objektivet" och filmytan? Och får man då fram hur stor filmytan ska vara?
 
Den sista frågan kan jag i alla fall svara på. Ett hål bör ha nära 180 graders bildvinkel, så filmformatet är du fri att välja fritt oavsett brännvidd. Brännvidden i det här fallet är avståndet mellan hål och film.

Det kinkigaste för bildkvaliteten är själva hålet, dels att det är av god kvalitet och dels att det är rätt storlek på bländaröppningen. Storleken samverkar lite med brännvidd och format, men hur vet jag inte. Men det finns oerhört mycket info på webben. Prova att googla 'pinhole' så hittar du en del.
 
ANNONS