Annons

Blir man övertygad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kim Westlund

Aktiv medlem
Charm var en bra beskrivning. Känslan att hålla i och fota med kameran. Det känns som om Leica-kamerorna har en själ jämfört mot andra kameror som känns mer som döda ting. Att hålla i mina Leica-kameror, eller bara ha dem med mig gör mig glad och ger mig lust att fota på ett sätt som andra kameror inte gör.

Varför kan jag inte riktigt sätta fingret på. Leica-kamerorna är ju inte bättre än mina andra kameror, och för många saker plockar jag fram andra kameror eftersom Leicorna inte passar för stunden av olika anledningar.
 

PMD

Aktiv medlem
Det ena utesluter inte det andra. Det hus i Stockholm där jag bodde i många år är visserligen inte 100 är gammalt utan bara lite över 80, men det var inga problem att renovera originalfönstren och sätta in en tredje ruta som både höjde energivärdet rejält och var effektivt som bullerdämpare.
Utmärkt för den kulturhistoriskt intresserade!

Moderna treglasfönster lär nog dock vara lite bättre i och med att mellanrummen mellan rutorna är förseglade och fyllda med en fuktfri gas för att slippa kondens.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, nåt är det ju, men för praktiskt fotograferande med en mätsökarkamera skulle jag nog hellre välja en Cosina-Voigtländer. Det finns tyvärr inga digitala sådana, vilket kanske beror på att Leica har "mutat in" det området.
Ingen vill väl köpa en billig ny och omodern digitalkamera?

Många hävdar att man har bättre koll på motivens omgivningar med en mätsökare än med en spegelreflex, och det är nog sant för många, men det är ju inte så att mätsökarkameror uppfanns av det skälet för att det bara fanns spegelreflexer. Det var snarare så att spegelreflexsökaren uppfanns för att råda bot på mätsökarens nackdelar. Spegelreflexer tog över rätt rejält så småningom pga många fördelar och mätsökare blev en nisch.

En Leica är dock välbyggd och håller troligen för mer än en livstids fotograferande. Det lockar kanske en del.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Charm var en bra beskrivning. Känslan att hålla i och fota med kameran. Det känns som om Leica-kamerorna har en själ jämfört mot andra kameror som känns mer som döda ting. Att hålla i mina Leica-kameror, eller bara ha dem med mig gör mig glad och ger mig lust att fota på ett sätt som andra kameror inte gör.
Har du provat andra mätsökarkameror? Det fanns ett tag ganska många tillverkare av mätsökarkameror med utbytbara objektiv, för att inte tala om hur många mätsökarkameror med fast optik som tillverkades under 1960-, 1970- och 1980-talen.

Frågan är alltså om det är mätsökare som har själ, eller om det är märket Leica. Leica tillverkar, och har tillverkat även kameror som inte är mätsökarkameror.
Varför kan jag inte riktigt sätta fingret på. Leica-kamerorna är ju inte bättre än mina andra kameror, och för många saker plockar jag fram andra kameror eftersom Leicorna inte passar för stunden av olika anledningar.
En M-kamera är ett gediget hantverk. Bara det kan göra en lite glad.
 

hampusm

Aktiv medlem
En annan fördel med Leica (som jag tyvärr var tvungen att testa) är att man fortfarande kan få dem reparerade av tillverkaren. Det börjar bli svårt med service på andra analoga kameror, och de som fortfarande erbjuder service börjar närma sig pension.

Leican lämnade jag in till min lokala fotobutik, de skickade den till Leica i Tyskland, och någon månad senare kunde jag hämta ut den i butiken och betala på plats. Inte farligt dyrt heller.
 

Ventures

Aktiv medlem
En annan fördel med Leica (som jag tyvärr var tvungen att testa) är att man fortfarande kan få dem reparerade av tillverkaren. Det börjar bli svårt med service på andra analoga kameror, och de som fortfarande erbjuder service börjar närma sig pension.

Leican lämnade001-DS8_0814.jpg jag in till min lokala fotobutik, de skickade den till Leica i Tyskland, och någon månad senare kunde jag hämta ut den i butiken och betala på plats. Inte farligt dyrt heller.
Plomberar de fortfarande kameran vid service? Dvs vaxsigill över en av skruvarna.
001-DS8_0814.jpg
 

hampusm

Aktiv medlem
Har du provat andra mätsökarkameror? Det fanns ett tag ganska många tillverkare av mätsökarkameror med utbytbara objektiv, för att inte tala om hur många mätsökarkameror med fast optik som tillverkades under 1960-, 1970- och 1980-talen.
Fujican bredvid Leican. Den är nästan bisarrt stor.

IMG_1056.jpeg
 

hampusm

Aktiv medlem
Vilken bokstav kan det där vara?
Det ser ut som ett "A". I så fall är det A: Serviced by Alois Kosnar from Stockholm eller A: Venzlaff, Athène/Grèce, om listan stämmer.
Jag tror att det är ett A, och det borde stämma med att den är servad hos Alois. Det ska den ha varit innan jag köpte den. Reparationen gjordes hos Leica, men det är inte säkert att de var på den skruven när de lagade den.
 

Kim Westlund

Aktiv medlem
Har du provat andra mätsökarkameror? Det fanns ett tag ganska många tillverkare av mätsökarkameror med utbytbara objektiv, för att inte tala om hur många mätsökarkameror med fast optik som tillverkades under 1960-, 1970- och 1980-talen.

Frågan är alltså om det är mätsökare som har själ, eller om det är märket Leica. Leica tillverkar, och har tillverkat även kameror som inte är mätsökarkameror.

En M-kamera är ett gediget hantverk. Bara det kan göra en lite glad.
Jag har inte provat andra mätsökarkameror. Vet att det funnits ett gäng, men det är just Leica M som tilltalar mig. Övriga Leica-kameror som Q/S/SL är inte så intressanta, så det är inte all hail Leica heller - även om det säkert är fina bra kameror.
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD
ANNONS