ANNONS
Annons

Billiga vs dyra mellanringar

Produkter
(logga in för att koppla)

Digitalbrus

Aktiv medlem
Hej på er.

Funderar på att skaffa mellanringar till mitt EF24-70/f2,8L "MACRO".

Frågan är vilka bara, blilliga från typ Tradera för runt 300:-, eller
dyrare pirat från Cyberphoto för ca 1800:-

Dessa påverkar ju inte skärpan i bilden men frågan är vad som skiljer dessa åt.

Är det värt 1500:- mer för de som Cyberphoto säljer?

Med de billiga måste man visst ställa bländaren först innan mellanringen monteras har jag läst.

Hur de dyrare är och funkar vet jag inte riktigt, men man kan säkert välja bländare under tiden mellanringen sitter på, men det har ingen större betydelse för mig egentligen.

Vill ju inte knäcka billiga tunna plastringar heller då objektivet väger en hel del.

Vad tror ni man ska satsa på?

MVH Julle.

Med de billiga måste man visst ställa bländaren först innan mellanringen monteras har jag läst.

Hur de dyrare är och funkar vet jag inte riktigt, men man kan säkert välja bländare under tiden mellanringen sitter på, men det har ingen större betydelse för mig egentligen.

Och om du kommer på att du vill använda en annan bländare måste du montera av alltihop, ändra bländaren och sedan sätta ihop det igen.

De billiga ringarna låter som en jäkligt dålig idé, det lär vara hopplöst att ställa in skärpan med objektivet fullt nedbländat. Sökaren blir svart som natten...

Jag har sett en del svinbilliga mellanringar, jag tror att det var endera på Blocket eller Tradera. Dom skulle visst klara även EF-S-objektiv. Dock hade inte de jag såg kontakter för informationsöverföring mellan objektiv och kamerahus.

Med den begränsningen så kan inte kamerahuset styra varken bländare eller fokus. Något sådant som att det skulle gå att montera objektivet på kamerahuset, ställa bländare, lossa objektivet, fästa mellanring och objektiv och sen plåta med vald bländare tror jag inte ett ögonblick på. Anledningen till det är att objektivet står ställt på maximal bländaröppning ända fram till exponeringsögonblicket. Det finns ingen kontakt mellan objektiv och kamerahus där kamerahuset kan "be" objektivet ställa in sej.

Vid exponering sker ju följande:
1) Objektivet går från full öppning till vald bländare.
2) Slutarridå öppnar
3) Eventuell blixt fyras av
4) Slutarridå stänger
5) Objektivet återgår från vald bländare till full öppning.

Saknas stiften för kontakt mellan objektiv och kamerahus så kan inte kameran utföra åtgärderna 1 och 5.

Jag har sett en del svinbilliga mellanringar, jag tror att det var endera på Blocket eller Tradera. Dom skulle visst klara även EF-S-objektiv. Dock hade inte de jag såg kontakter för informationsöverföring mellan objektiv och kamerahus.

Med den begränsningen så kan inte kamerahuset styra varken bländare eller fokus. Något sådant som att det skulle gå att montera objektivet på kamerahuset, ställa bländare, lossa objektivet, fästa mellanring och objektiv och sen plåta med vald bländare tror jag inte ett ögonblick på. Anledningen till det är att objektivet står ställt på maximal bländaröppning ända fram till exponeringsögonblicket. Det finns ingen kontakt mellan objektiv och kamerahus där kamerahuset kan "be" objektivet ställa in sej.

Vid exponering sker ju följande:
1) Objektivet går från full öppning till vald bländare.
2) Slutarridå öppnar
3) Eventuell blixt fyras av
4) Slutarridå stänger
5) Objektivet återgår från vald bländare till full öppning.

Saknas stiften för kontakt mellan objektiv och kamerahus så kan inte kameran utföra åtgärderna 1 och 5.

Det går faktiskt, men är en väldigt jobbig procedur. Du monterar objektivet på kameran, väljer den bländare du vill ha, trycker på skärpedjupskontrollknappen så att objektivet bländar ner. Du fortsätter hålla knappen nedtryckt samtidigt som du tar bort objektivet från kameran. Bländaren i objektivet kommer nu ha "fastnat" i det läge du valde. Nu kan du montera objektivet på mellanringarna och fota på vald bländare. Det kommer vara svårt att fokusera eftersom det kommer vara mycket mörkare i sökaren (beroende på vald bländare).

Det går faktiskt, men är en väldigt jobbig procedur. Du monterar objektivet på kameran, väljer den bländare du vill ha, trycker på skärpedjupskontrollknappen så att objektivet bländar ner. Du fortsätter hålla knappen nedtryckt samtidigt som du tar bort objektivet från kameran. Bländaren i objektivet kommer nu ha "fastnat" i det läge du valde. Nu kan du montera objektivet på mellanringarna och fota på vald bländare. Det kommer vara svårt att fokusera eftersom det kommer vara mycket mörkare i sökaren (beroende på vald bländare).
Hmmm....
Innan man har en kamera som har en knapp för skärpedjupskontroll så har man satsat en hel del pengar... Pruta en tusenlapp för en sån här grej då? Är inte det lite som att klämma fast billigaste möjliga plåtfälgar på en Ferrari? ;-)
Visst... Det är ett fritt land... Gör så, den som vill...

Hmmm....
Innan man har en kamera som har en knapp för skärpedjupskontroll så har man satsat en hel del pengar... Pruta en tusenlapp för en sån här grej då? Är inte det lite som att klämma fast billigaste möjliga plåtfälgar på en Ferrari? ;-)
Visst... Det är ett fritt land... Gör så, den som vill...

Har inte alla digitala EOS kameror en sådan knapp?

Jag förespråkar inte på något vis att göra såhär, tycker det är omständigt och bökigt, jag talade bara om att det faktiskt går.

Jag köpt dessa billiga mellanringar på tradera och tänkte prova, det är inte mycket pengar för att prova dessa. Jag fick dom för 139kr (plus frakt 49kr). Jag har en Nikon D40 kamera kanske jag ska säga med 18-55 mm AF-S DX Zoom-Nikkor objektiv.

Jag kommer få ställa in skärpan manuellt då jag fotograferar med dessa mellanringar.

Jag kommer att få dessa ringar nästa vecka hem till mig och vill någon se hur bilderna blir så kommer dom att läggas i mitt bildarkiv.

Hälsningar Johan

Vi är likadana igen Håkan.:D Jag köpte också ringarna (i höstas) och har inte rört dem på hela vintern och våren. Dock har jag nyligen kommit igång (tack vare en utmaning på ett norskt forum, där jag mest håller till) och det är faktiskt rätt kul, nån gång ibland i alla fall, så ge dem en chans! Gillar dem bäst på mina 50mm-objektiv. Där funkar det bra med båda ringar samtidigt. 24/2.8 med 12mm-ringen är inte heller så dumt. Fast fotar man insekter är det förstås bäst med ett längre objektiv.

Tycker dom ser lite mer gedigna ut än Soligor, fått bra recensioner och finns att köpa på ebay för runt tusenlappen.

Både Kenko och Soligor tillverkas av samma tillverkare (ägd av Hoya), så kvaliteten torde vara i det närmaste identisk. Jag har för mig att det finns ett tredje "märke" på dessa ringar.

Nyare ringar är anpassade för EF-S, men det finns säkert butiker som har gamla modellen liggande i lager fortfarande.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.