Annons

Behöver lite synpunkter på Nikon D500...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag använder inte Photoshop själv men går det inte att tillverka dubbelexponeringar där? (Inser att det är att svära i sammanhanget) 😀

Har själv haft tankarna på en D500, med avsikt att "förlänga" brännvidden för eventuellt bättre fågelbilder, men hejdat mig eftersom det pixelmässigt ju går att beskära bilderna från D810.
 
Då kan jag konstatera att din kommentar här var minst lika meningslös!
Då kan jag konstatera att du begriper inte själv hur meningslös frågan är.

Oavsett hur länge du planerar att tänka på den D500 du har för avsikt att skaffa, om det nu är det du har, så blir du inte ett skvatt klokare på om den är den bästa för dig, så länge du inte jämför med något annat.
Vilket du inte kan göra utan att få information om något annat också.
 
Då kan jag konstatera att du begriper inte själv hur meningslös frågan är.

Oavsett hur länge du planerar att tänka på den D500 du har för avsikt att skaffa, om det nu är det du har, så blir du inte ett skvatt klokare på om den är den bästa för dig, så länge du inte jämför med något annat.
Vilket du inte kan göra utan att få information om något annat också.
Tycker du behöver gå en charmkurs för att sluta vara så bufflig och otrevlig. Gör annat än att häcka i denna forumtråd.
 
Jag använder inte Photoshop själv men går det inte att tillverka dubbelexponeringar där? (Inser att det är att svära i sammanhanget) 😀

Har själv haft tankarna på en D500, med avsikt att "förlänga" brännvidden för eventuellt bättre fågelbilder, men hejdat mig eftersom det pixelmässigt ju går att beskära bilderna från D810.
Det går säkert att göra det mesta i Photoshop, men inget jag själv är intresserad av då jag mest gillar att skapa under själva fotograferingen.
 
I min Z50 kan jag slå ihop två bilder efter att dom är tagna.

Även på filmtiden kunde man slå ihop två bilder både före och efter. Efter har sin fördelar, då förverkar man inte dom enskilda bilderna. Hur vida man tänker till innan man tar bilderna med en digitalkamera har väl mest med självdisciplinen att göra. Men jag ser stora fördelar med att kunna ta ta många bilder på kort tid ibland, så kallad sprayning.

Sedan så slängs det väldigt mycket med påstående om att det ena eller andra är bättre. "för mig" hade nog passat bra i dom påståendena, för mycket av det som var bättre på det ena och andra är rent utav rena nackdelar för mig.
 
Det går bra att ställa 10 exponeringar som är max i dubbelexponeringen och sen stänga av funktionen efter 3 om man vill. Då hamnar dom 3 som en exponering på minneskortet.
 
Men slår den ihop till en fil av de som man har tagit, när man avbryter?

Jag testade precis, det är bara att slå av kameran, så gör den en bild av dom man tagit. Jag tog tre och hade den inställd på tio.
När man fotar på det viset kan man om man vill se en transparent version av alla tidigare exponering man gjort i EVFen. Det går också att ställa in om man vill spara både multiexponeringen och dom enskilda bilderna.
 
Tycker du behöver gå en charmkurs för att sluta vara så bufflig och otrevlig. Gör annat än att häcka i denna forumtråd.
Nu tycker jag nog att det är du, Terje, som inte tar AP:s kommentarer på allvar. Det är väl ganska klart att så länge du har bestämt dig för en D500 så kommer inga som helst andra fotografers erfarenheter av den modellen att förändra något för din del. Men, tänk om någons erfarenhet skulle få dig att inse att en D500 kanske inte är det du är ute efter, då hjälper det dig om du fått erfarenheter från andra fotografer som använt andra modeller. jag kan t.ex. upplysa dig om att en Nikon Z har en sökare som är MYCKET bättre att använda än D300:ans ...
 
Jag testade precis, det är bara att slå av kameran, så gör den en bild av dom man tagit. Jag tog tre och hade den inställd på tio.
När man fotar på det viset kan man om man vill se en transparent version av alla tidigare exponering man gjort i EVFen. Det går också att ställa in om man vill spara både multiexponeringen och dom enskilda bilderna.
Vill du berätta hur kameran ställs in i menyn? Har Z6/8/50.
 
Från min Z50, tror det är lika på min Z6. Z8 har jag tyvärr inte.

Du går på symbolen som ser ut som en kamera i vänsterspalten. Där hittar du "Multiexponering".

1712323503963.png


Sätt Multiexponeringsläge till ON
Antal Bilder = Efter det skapas bilden om du inte stänger av kameran innan.

Överläggsläge har jag inte testat vad det är

Behåll alla exponeringar = On (Multiexponering och enskilda bilder sparar) Off (bara multiexponeringen sparas)

Överläggsfotografering = On (du ser alla bilder inklusive det kameran ser just nu samtidigt) Off (du ser bara det kameran ser)

Du kan även välja en redan tagen bild att starta med på det nedersta alternativet.

Det är för övrigt nästan lika på D800, men där saknas givetvis Överläggs-alternativen då sökaren i D800 är okapabel till sådant.
 
Senast ändrad:
Från min Z50, tror det är lika på min Z6. Z8 har jag tyvärr inte.

Du går på symbolen som ser ut som en kamera i vänsterspalten. Där hittar du "Multiexponering".

Visa bilaga 173944


Sätt Multiexponeringsläge till ON
Antal Bilder = Efter det skapas bilden om du inte stänger av kameran innan.

Överläggsläge har jag inte testat vad det är

Behåll alla exponeringar = On (Multiexponering och enskilda bilder sparar) Off (bara multiexponeringen sparas)

Överläggsfotografering = On (du ser alla bilder inklusive det kameran ser just nu samtidigt) Off (du ser bara det kameran ser)

Du kan även välja en redan tagen bild att starta med på det nedersta alternativet.

Det är för övrigt nästan lika på D800, men där saknas givetvis Överläggs-alternativen då sökaren i D800 är okapabel till sådant.
Tack! Skall bli roligt att prova.
 
Tack! Skall bli roligt att prova.

Det fungerar som det skall, men det var andra gången som jag använde det idag. Testade det när jag köpte kameran och provade igenom allt och nu idag i rent forumsyfte. Dom få gångerna jag har använt mig av multiexponeringar har jag gjort det på datorn.
 
Det fungerar som det skall, men det var andra gången som jag använde det idag. Testade det när jag köpte kameran och provade igenom allt och nu idag i rent forumsyfte. Dom få gångerna jag har använt mig av multiexponeringar har jag gjort det på datorn.
Har kört en en del vid tex vitsippefotografering och liknade, en bild på vitsippan och en bild i oskärpa upp mot ljuset för att få någon softad bakgrund diffus känsla
 
Har kört en en del vid tex vitsippefotografering och liknade, en bild på vitsippan och en bild i oskärpa upp mot ljuset för att få någon softad bakgrund diffus känsla

Jo, men det hade du också kunnat göra på datorn med dom två bilderna när du kommit hem. Då hade du dessutom haft första bilden på vitsippan i RAW och haft alla möjligheter att se till att den blev tipptopp innan du lade ihop den med den oskarpa bilden och maskat bort området på vitsippan på bild 1 på bild två innan du slog ihop dom. Men sparar man orginalbilderna också, så har man i alla fall möjligheten att göra det efteråt.
 
Jo, men det hade du också kunnat göra på datorn med dom två bilderna när du kommit hem. Då hade du dessutom haft första bilden på vitsippan i RAW och haft alla möjligheter att se till att den blev tipptopp innan du lade ihop den med den oskarpa bilden och maskat bort området på vitsippan på bild 1 på bild två innan du slog ihop dom. Men sparar man orginalbilderna också, så har man i alla fall möjligheten att göra det efteråt.
Jo jag sparar alltid delbilderna, fördelen att göra det på plats är att man man i sökaren Z-hus ser hur det slutliga bilden blir så man kan styra fokus, placering av bakgrunden etc på plats. Så är det väl lite mindre ”manipulering” att göra det live
 
Så är det väl lite mindre ”manipulering” att göra det live

Det där har jag hört förut och kan inte förstå det. Kan du förklara det för mig? Alltså skillnaden på att processorn i kameran gör det istället för processorn i din dator. Vi kan till och med lägga till dubbelexponering av film i kameran. Det är lika manipulerat enligt mig.
 
Det där har jag hört förut och kan inte förstå det. Kan du förklara det för mig? Alltså skillnaden på att processorn i kameran gör det istället för processorn i din dator. Vi kan till och med lägga till dubbelexponering av film i kameran. Det är lika manipulerat enligt mig.
All dubbelexponering är klassad som icke dokumentär bild som det nu heter. Personligen tycker jag att det är närmare en dokumentär bild om man gör bilden på plats med två bilder som är tagna med några sekunders mellanrum och har centrats ihop på plats, än att man tar en bild på plats och har ett arkiv med bakgrunder man har sparat på sig genom året som den andra ytterligheten. Visst det är väl ingen skillnad om man tar sin bild 1 och sin bild 2 som man tog fram via multiexponering och slår ihop dessa i PS om man inte flyttar runt sina bilder utan de är som de är. Hur som helst, jag anger alltid hur jag har tagit fram en bild så för mig personligen spelar det ingen roll, men jag gör gärna så mycket jag kan på plats
 
Du kan ju med funktionen i Z-kamerorna utgå från en bild du tog för 3år sedan på en annan kontinent.

Du kan väja valfri NEF (kanske måste den ha tagit med samma kamera) att utgå ifrån när du startar multiexponering.
 
ANNONS