Annons

Begagnat RF 24-105 objektiv från Cyberphoto

Produkter
(logga in för att koppla)

AmatörPeter

Aktiv medlem
Hej!
Jag köper alltid nya saker och rädd för andrahandsmarknaden så handlar vanligtvis inte begagnat.

Men till min nya Canon R6 så fann jag ett Canon RF 24-105mm f/4L IS USM begagnat på Cyberfoto för ca 10 000, det stod att det var i fint skick.

Skrev och frågade vad det innebar då inget stod beskrivet på hemsidan.
dem svarade

”Då det står Fint skick och inga andra kommentarer under tekniska data fliken så finns inga repor eller färgskav på den. Ser nu att det står där "Damm i bakre linselement, påverkar ej funktion" så inget som påverkar bildkvaliten. Vi har inga bilder på dom begagnade tyvärr. Du har öppet köp i 30 dagar som vanligt även på begagnat.”

Jag beställde i torsdags fick det på lördagen och såg enkelt dammet i bakre linsen, det var väldigt tydligt och hade inte beställt hem det om jag vetat det.

Efter tre bilder upp mot himlen så framträder en grå prick mitt i centrum av bilden, den syntes enkelt både på display på kameran och på datorn.
Tre timmar senare låg objektivet i retur.

Detta påverkar ju mitt förtroende mot Cyberphoto och större aktörer att dem inte ser sådant när jag som amatör upptäcker det på 5 min.

Jag hade väntat mig mer från dem, även om dem nu säljer kläder och grillar.

Hur vanligt är detta för er som köper begagnade objektiv?
Hur ser ni på de större handels sajterna?

Nu blir jag ännu mer skraj för privata andrahandsmarknaden.
 

Bilagor

  • 7645BE55-E3FD-489B-AA5D-6903D31BE19C.jpeg
    7645BE55-E3FD-489B-AA5D-6903D31BE19C.jpeg
    1.3 MB · Visningar: 158
  • 1BE77C7B-724B-4595-AAAD-F82114C069D3.png
    1BE77C7B-724B-4595-AAAD-F82114C069D3.png
    4.6 MB · Visningar: 148
  • 97962483-6D14-41D9-9F52-23E14B64CBB5.jpeg
    97962483-6D14-41D9-9F52-23E14B64CBB5.jpeg
    1.1 MB · Visningar: 135
Senast ändrad:
Kanske en dum fråga, men…
Har du försäkrat dig om att det inte är damm på sensorn som orsakar pricken?
Ser du pricken enbart med detta objektiv monterat?
Syns pricken oavsett inställd brännvidd och bländare?

Smuts på sensorn syns tydligast om du bländar ned maximalt och plåtar ett vitt papper i starkt ljus på 100 ISO. Defokusera gärna ordentligt så att papprets struktur inte syns.
 
Senast ändrad:
Jag har köpt ca 10 begagnade objektiv, mest från Cyberphoto. Har bara haft problem med ett av dem, men då deras service generellt är väldigt bra så fixade de det problemet asap. Så jag är nöjd både med begagnatmarknaden samt Cyberphoto
 
Min erfarenhet av RF 24-105 f/4 är att det är helt klart mer benäget att dra in mer damm än t.ex. EF 24-105 f/4. Så jag skulle inte vara helt förvånad ifall mer eller mindre alla exemplar förr eller senare kommer att ha lite damm i sig.
Du kan också ha haft otur med att dammet har "skakat till sig" under transporten - är ju inte självklart att det var synligt i bild hos Cyberphoto.

Jag har köpt 70-80% av mina objektiv begagnade och aldrig varit med om dammproblem vid köp.
 
Min erfarenhet av RF 24-105 f/4 är att det är helt klart mer benäget att dra in mer damm än t.ex. EF 24-105 f/4. Så jag skulle inte vara helt förvånad ifall mer eller mindre alla exemplar förr eller senare kommer att ha lite damm i sig.
Du kan också ha haft otur med att dammet har "skakat till sig" under transporten - är ju inte självklart att det var synligt i bild hos Cyberphoto.

Jag har köpt 70-80% av mina objektiv begagnade och aldrig varit med om dammproblem vid köp.

Tack för dina erfarenheter!
 
Jag vet inte något om just detta objektiv men jag köpte en D850 från Cyberphoto tidigare i år. Begagnad. Efter ett tag gick det inte att formattera kortet med avsedda knappar. Vi hade en dialog och jag provade lite olika saker. Nästan direkt ville de att jag skulle skicka upp kameran till Umeå så att de kunde titta på den.
Nu var det inte något "fel" som lätt går att åtgärda. Dessutom försvann problemet senare. Vet fortfarande inte orsaken.

Poängen med mitt inlägg här är att min erfarenhet av Cyberphoto är mycket god.
Jag tvekar inte att handla där. Nytt eller begagnat.
Om du har returrätt på objektivet tycker jag det är bättre att du skickar tillbaka det och köper ett annat istället.
 
Det är tveksamt om det kan vara ett dammkorn från glasen i objektivet. Ser snarare ut som ett typiskt dammkorn på sensorn.
Sådana korn syns tydligast mot ett ljust och jämnt belyst parti i bilden. Och vid små bländaröppningar, de bli skarpare ju mer man bländar ner. Fläcken ser likadan ut i alla bilderna och sitter på samma plats vilket talar för sensorn.

De bästa handlarna är de som ger bra service och snabbt åtgärdar problem som visat sig efter köpet. Så som Cyberphoto gör.
 
How does lens damage affect image quality? (Dust, water, fingerprints and scratches)


Dust test was interesting, you're hard-pressed to really notice much degradation and we really covered the lens and a lot of dust as you can see so you know even stop down if there is a loss of contrast it's very hard to see now we did also put dust on the rear element just to see what did and again, even if we pont these things that bright light sources or shooting portraits you really didn't see much degradation and of course this will go for any dust that also gets inside your inner elements so overall unless you're stopping the lens down in a serious I really dont think dust is something that you should stress out about.

Now one thing I will say, if you got dust on the rear element of your lens and you put it on your sensor, brutal amount of dust will migrate to your sensor and that will absolutely cause problems in your photo.

Med andra ord. Om du har smuts på objektivet, inga problem för bildkvalitén. Men akta, smutsen kan hoppa på din sensor från objektivet och då uppstår sensor bajs. Det kommer synas även när du byter objektiv.
 
Jag har det här objektivet och det är det enda jag använder i stort sett, det är svinbra. Sen länge tillbaka går det ju inte att få tag på nytt, "Okänd leveranstid" står det på Cyberphotos och andra firmors hemsidor.
Så, om du verkligen vill ha just det har objektivet, och det var ett vettigt pris, så tycker jag att du skulle försöka förhandla lite med Cyberphoto om att de fixar det som eventuellt inte är bra med objektivet, inte bara returnera det.
Liksom de flesta här, verkar det som, har jag goda erfarenheter av denna firma, de bukar vara bra att ha att göra med. Lycka till!
 
Har köpt en hel del från Cyberphoto begagnat. Det brukar fungera mycket bra och grejerna har varit i gott skick. En gång beställde jag en beg GRIII som var specad som nyskick men som vid leverans låg löst i sin kartong och hade fått nån liten liten repa då hävde jag köpet av den anledningen, det var inte några som helst problem. I efterhand kändes det som en bagatell... :)

En stor fördel med att köpa begagnat är just att man kan köpa produkten och testa den hemma och om man inte är nöjd så är det i regel lätt att häva köpet, produkten är ju redan begagnad och blir ju förhoppningsvis inte mer begagnad av att du testar den.

Kameradoktorn är också utmärkta att handla begagnat av. Scandinavian Photo likaså men har ofta lite högre priser på motsvarande begagnat (men inte alltid)...

Så är du inte nöjd så är det ju bara att skicka tillbaka.
 
Har bara goda erfarenheter från begagnat, har i princip bara köpt begagnade objektiv och bl.a från Cyberphoto. Mitt senaste köp från Cyberphoto var med någon endagarsrabatt på någonstans runt 15% på begagnat, troligen hade mitt objektiv tagit slut så de skickade ett nytt istället. Men även mina på riktigt begagnade har varit i bra skick.

Som någon skrev så kan pricken lika gärna vara på sensorn, har du jämfört med ett annat objektiv?
 
Som någon skrev så kan pricken lika gärna vara på sensorn, har du jämfört med ett annat objektiv?
Jag frågar mig också om TS verkligen testade objektivet tillräckligt noggrant och systematiskt för att vara 100% säker på att damm i objektivet är boven. Att returnera produkten med vändande post efter några enstaka snabba bilder, det verkar förhastat. Varför så bråttom? Hade det inte varit bättre att testa lite mer, och kanske ta ett snack med Cyberphoto först?

RF 24-105 är ju en erkänt bra allroundoptik. Hade jag lagt vantarna på en sådan till bra pris så skulle jag inte släppa den alltför lättvindigt.
 
Senast ändrad:
Tack för input.
Jag har kollat mina bilder jag tagit, även sensorn och jämförde.

Man såg tydligt dammet som korn i bakre linsen som dem beskrev i mailet.

Som någon skrev så var det ett bra pris och objektivet ligger ute på Cyberphoto sida igen som ” Mycket fint skick” så bör ju vara felfritt. Som påpekat.
 
Tack för input.
Jag har kollat mina bilder jag tagit, även sensorn och jämförde.

Man såg tydligt dammet som korn i bakre linsen som dem beskrev i mailet.

Som någon skrev så var det ett bra pris och objektivet ligger ute på Cyberphoto sida igen som ” Mycket fint skick” så bör ju vara felfritt. Som påpekat.

Jag tror att jag skulle ha tänkt, kännt och agerat som du Peter.
Ibland, rätt ofta, styrs vi människor av känslor.
jag skulle också ha stört mig på ett sådant, synligt, dammkorn.
Bara misstanken att det skulle kunna försämra bildkvaliteten, tvivlet, besvikelsen .... nej, känns inte ett köp helt rätt, så köp inte.
Tänker jag. Eller, snarare, kanske känner jag.

Sedan är vi människor olika.
En del är extremt kunniga om t.ex. objektiv. Det påverkar förstås.
Vi kan också störa oss olika mycket på olika saker.

Cyberphoto vet detta.
Därför säljer de begagnat med "prövotid".
De blev inte sura, de vill ha nöjda kunder.
De vet att de tjänar på det i längden.

Sedan vet jag inte om jag uppfattat allt helt rätt.
Men, om det förhålller sig som så, att det finns synligt damm inuti objektivet, så tycker jag att det klart och tydligt borde framgå i beskrivningen, även om de inte anser att det påverkar bildkvaliteten.
 
ANNONS