Annons

Batteri fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Mancool

Aktiv medlem
Tänkte köpa batteri till min Feelworld monitor. Har någon erfarenhet av dessa Jupiobatterier v/s Sony dito?
Köpte batteri+laddare till monitorn men det drainade ut ganska snabbt :cool:. Är det värt att köpa ett Jupio NP970 för 899 kr istället för originalen Sony NP970 för 2190 kr? Priset är över det dubbla.

Kan inget om mAh värden. Jupio batteriet har högre mAh värde (7400 mAh) och Sony's 6,600 mAh.

Länkar:
Jupio
Sony
 
Min erfarenhet av Jupio batterigrepp till Nikon D7100 , är att det inte fungerar. Batteriet syns inte i kamerans meny och tar inte över när kamerans batteri är slut.
 
Jag har i många år använt ”pirat”-batterier från olika tillverkare, från de billigaste på eBay till Jupio. Min erfarenhet är att man oftast får mer batteri per krona ju billigare batteri man köper. Dvs originalbatteri är kanske lite bättre än Jupi, men inte så mycket att de är värda mer än dubbla priset. Och Jupio är bättre än de billigaste batterierna, men kanske inte så mycket att det motiverar tredubbla priset.
 
Jag har i många år använt ”pirat”-batterier från olika tillverkare, från de billigaste på eBay till Jupio. Min erfarenhet är att man oftast får mer batteri per krona ju billigare batteri man köper. Dvs originalbatteri är kanske lite bättre än Jupi, men inte så mycket att de är värda mer än dubbla priset. Och Jupio är bättre än de billigaste batterierna, men kanske inte så mycket att det motiverar tredubbla priset.
Tack för relevant info
 
[...]
Kan inget om mAh värden. Jupio batteriet har högre mAh värde (7400 mAh) och Sony's 6,600 mAh. [...]
Ungefär såhär:

m milli = tusendel
A Ampere = "strömstyrka"
h hour = timme

mAh milliamperetimmar = Hur mycket kräm du kan få ur batteriet.

Ex Jupio-batteriet ger dig 7,4 Ampere i en timme. Eller 3,7 Ampere i två timmar.

Så beroende på hur många Ampere din apparat behöver kan du räkna ut hur länge respektive batteri räcker.
 
Ungefär såhär:

m milli = tusendel
A Ampere = "strömstyrka"
h hour = timme

mAh milliamperetimmar = Hur mycket kräm du kan få ur batteriet.

Ex Jupio-batteriet ger dig 7,4 Ampere i en timme. Eller 3,7 Ampere i två timmar.

Så beroende på hur många Ampere din apparat behöver kan du räkna ut hur länge respektive batteri räcker.
Om specifikationen stämmmer med verkligheten... Ju billigare batteri, desto större risk för att det är ljug, typiskt sett.
 
Så är det. Det svåra är att veta när man kommit ner långt nog för att ha hittat ett batteri som är så billigt att det förstör prylen man sätter det i.
Hur skulle ett billigt batteri förstöra kameran eller vad det nu är man använder det i, menar du?

Problemet med billiga batterier är, enligt min erfarenhet, främst att de oftast ”åldras” snabbare än dyrare, alltså tappar effekt efter ett antal laddningar.
 
Dessutom brukar vissa batterier ta skada av att frysas. Dvs efter att dom blivit -15, så fungerar dom aldrig bra igen. Vissa kan dessutom svälla så mycket av att kylas att dom inte går att få ut igen.
Detta har jag själv råkat ut för med mina GoPros. Både GoPro egna vanliga och piratbatterier klarar inte ordentlig kyla, medan GoPros enduro batterier klarar -20 utan problem.
Nikons orginalbatterier har klarat kyla väl, har aldrig vågat sätta i ett piratbatteri när jag fotograferat när det varit riktigt kallt.
 
Batterifrågan är ständigt återkommande och svaren varierar en hel del.
Min erfarenhet är att dyrare är bättre.
Originalbatterierna är säkert tillverkade en efter hårda krav jämfört med lågprisvarianterna.
Det är tråkigt när batterier förlorar kapacitet tidigt och efter få uppladdningar. Eller när de plötsligt kan dö på fläcken.
Min erfarenhet är att Canons och Panasonics batterier kan överleva 2-3 omgångar av lågprisvarianterna.
Ett Jupiobatteri blev plötsligt stekhett i kameraväskan vilket jag turligt och slumpvis upptäckte i tid. Annars kanske det kunde ha slutat i katastrof.
Man kan även ha otur med märkesbatteriers kapacitet, men det verkar vara ganska ovanligt.
En monitor kanske är skonsammare mot ett batteri jämfört med andra prylar som kan fresta hårt.
Laddarens egenskaper påverkar ett batteris livslängd.
Jag köpte senast ett par Smallrig batterier med laddare till min kamera. Efter "goda råd" från en självutnämnd expert på youtube. Redan efter några veckor var besvikelsen stor eftersom batterierna visade sig vara kassa. Det hade varit mycket bättre att lägga pengarna på ett nytt original batteri.
 
Jag har ingen erfarenhet av piratbatterier, och inte mycket att jämföra med i övrigt heller. Jag har två original som kom med min EOS 1D mk III och ett original som kom med min 1D X.
Alltså rätt gamla nu. Men jag upplever inga som helst problem med dessa av någon art. Tutar på fint helg efter helg på någon fotbollsplan.
 
Original vs "pirat", att beakta:
1. Priset
2. Lagringskapacitet i mAh
3. Hur mycket kräm (bilder) får du ut
4. Hur många laddningar tål det innan det börjar tröttna
5. Hur snart urladdas det under förvaring, kort och lång
7. Temperaturkänslighet
8. Åldringsfaktorn

nåt mer? Isf fyll på!

Antar att original är mer utsatt för granskning än pirat. CaNikonSony mfl. skulle tappa rykte om deras batterier inte håller de förväntade måtten. Därav ett högre pris.

Pirater kan vara ett litet lotteri. Somliga kan mycket väl vara likvärdiga original till ett bättre pris, men vilka?

Konstaterar att några djupare jämförande tester saknas.
Det finns fler jämförande tester på falukorv än på kamerabatterier.
 
Nu finns det ingen falukorv längre, Melkers i Falun blev utkonkurerade av dom billiga och dåliga kopiorna. Så ni kan du lika gärna köpa lyoner, den är inte sämre än den skit som Scan och kompani gör.

När man läser om folks erfarenheter om piratbatterier är det allt från gröna skogar till djupa träsk. Det tyder på att man behöver en del tur och att ett piratbatteri inte är nödvändigtvis lika bra som ett annat batteri av samma märke.
 
Original vs "pirat", att beakta:
1. Priset
2. Lagringskapacitet i mAh
3. Hur mycket kräm (bilder) får du ut
4. Hur många laddningar tål det innan det börjar tröttna
5. Hur snart urladdas det under förvaring, kort och lång
7. Temperaturkänslighet
8. Åldringsfaktorn

nåt mer? Isf fyll på!

Antar att original är mer utsatt för granskning än pirat. CaNikonSony mfl. skulle tappa rykte om deras batterier inte håller de förväntade måtten. Därav ett högre pris.

Pirater kan vara ett litet lotteri. Somliga kan mycket väl vara likvärdiga original till ett bättre pris, men vilka?

Konstaterar att några djupare jämförande tester saknas.
Det finns fler jämförande tester på falukorv än på kamerabatterier.
Det finns väl inga seriösa långtidstester av batterier (vad jag vet)
Det kommer ständigt ut nya batterier och piraterna hakar på.
T.ex om man ska utnyttja maximal seriematning med EOS R5 så "måste" man ha det batteri som lanserades samtidigt som kameran. Att man ändå aldrig kommer upp i utlovad prestanda på matningen är en annan femma.

Njae, den påstådda kapaciteten uttryckt i mAh som står på ett batteri bör man mest tyda som ett skämt. Oavsett märke.

När det gäller trådfrågan och NP-F batterier så verkar det som att många pirat eller oberoende batterier fungerar bra.
Till mina LED-lampor har jag några olika batterier och det har fungerat utan problem. De tar lång tid att ladda i standardladdare pga. den höga kapaciteten.
Det gäller ju också att vårda batterierna. För långtidsförvaring är det bäst att ladda dem till 75 %. Se till att de aldrig ligger uttömda oladdade.
 
Jag har ett tredjepartsbatteri i formen LP-E6, som jag använde i 7D på den tiden. Det följde med något jag köpte begagnat. WFT-E6B tror jag det var.
Det är klart sämre i kapacitet än Canons egna, men jag vet ju inte vilket liv detta piratbatteri hade innan jag köpte det.
 
Jag brukar köpa Siljans falukorv. Den bästa jag hittills provat.

När det gäller batterier får man väl också prova sig fram. Lika olika vi tycker om falukorv, lika olika tycker vi nog om batterier. Jag har dock aldrig ställt inför behovet att prova andra batterier, då mina original fortfarande smakar som de ska.
 
ANNONS