Annons

Att som 30+ ge sig in i journalistisktfoto/ dokumentärfoto.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tänkte höra med er mer erfarna hur pass realistisk den tanken är att som 31 åring börja studera dokumentärfoto och ge sig in i den svängen som frilansande till att börja med? Är lokala tidningar och dylikt sugen på att anlita en tidigare hobbyfotograf för att fota enklare reportage eller hur ser det ut på den fronten nuförtiden? Jag känner att jag vill använda mitt fotointresse till något konkret och inte bara skapa för min egen skull och journalistiskt foto har alltid varit det som intresserar mig mest inom fotografin.

Vilka vägar kan jag gå?
 
Jag tänkte höra med er mer erfarna hur pass realistisk den tanken är att som 31 åring börja studera dokumentärfoto och ge sig in i den svängen som frilansande till att börja med? Är lokala tidningar och dylikt sugen på att anlita en tidigare hobbyfotograf för att fota enklare reportage eller hur ser det ut på den fronten nuförtiden? Jag känner att jag vill använda mitt fotointresse till något konkret och inte bara skapa för min egen skull och journalistiskt foto har alltid varit det som intresserar mig mest inom fotografin.

Vilka vägar kan jag gå?
31? förbaskade yngling.. :D
Nej inte är du för gammal för att studera dokumentärfoto.

Om du inte kan få en praktikplats via utbildningen skulle jag chansa på att din bästa möjlighet att få in en fot är att börja frilansa och gå på alla lite mindre event, demonstrationer o.s.v. eller ett lite djupare reportage om en enskild person eller händelse och sedan erbjuda den eller de lokala tidningarna att köpa hela paketet med både text och bilder, det viktiga där är egentligen att få in en fot så att mediebolagen vet att du existerar och kan göra ett bra jobb.

Du får nog också vara förberedd på att om du lyckas få en anställning kommer du hamna i 11-månaderstraden, d.v.s. var elfte månad kommer du få byta anställning mellan de olika lokaltidningarna, radio och TV, allt för att bolagen ska slippa ge en tillsvidareanställning.

För att summera det hela, Nej du är inte för gammal och ja jag tror att du kan lyckas just för att du skriver "journalistiskt foto har alltid varit det som intresserar mig mest inom fotografin" där du har en utmärkt motivation för att kämpa på mot ditt mål, det är bara vägen dit som kan vara ganska kämpig där du sannolikt kommer känna ganska mycket oro och osäkerhet inför framtiden, tills den där dagen du plötsligt får ett telefonsamtal eller ett mail med frågan om du kan ta ett knäck.
 
31 är ingen ålder. En lärare jag hade menade (lite skämtsamt) att ingen skulle få bli bildjournalist före 28 års ålder. Det är väldigt bra som journalist att ha lite all möjlig erfarenhet. För egen del har jag alltid haft lite jobb vid sidan om, dels för extra inkomst, dels för att få lite nya perspektiv. Nu är jag 40, och tycker att det lossnade jobbmässigt för kanske 3-4 år sedan. Inget fel med att skynda långsamt.
 
Tack för uppmuntran men också insiktsfulla svar. Ibland kan man behöva lite objektiva perspektiv, körde stenhårt i en annan bransch tidigare med både företag och heltidsanställning och pangade in i väggen men är ute därifrån och vill ge mig in i något jag faktiskt har någon glöd för och inget som bara förväntas av än. Ja, jag har en 50% anställning idag och har därmed mycket tid till att börja bygga på något och studera.
 
31 är ingen ålder. En lärare jag hade menade (lite skämtsamt) att ingen skulle få bli bildjournalist före 28 års ålder. Det är väldigt bra som journalist att ha lite all möjlig erfarenhet. För egen del har jag alltid haft lite jobb vid sidan om, dels för extra inkomst, dels för att få lite nya perspektiv. Nu är jag 40, och tycker att det lossnade jobbmässigt för kanske 3-4 år sedan. Inget fel med att skynda långsamt.

Jag kan förstå din lärares infallsvinkel där. Man tror man är så odödlig och kompetent vid 20-25 men inser sin dödlighet vid 30 sträcker och vad som faktiskt krävs ;)... Det är just förståelsen för andra människor och kulturer som tror att jag kan behärska yrket rätt bra. Har bott i LA en period och besökt 20+ länder både ensam men också inom business så man har ju fått se många olika infallsvinklar på livet. Jag måste bara lista ut exakt vad jag vill satsa på, få något gig åt en tidning eller något skulle vara ett bra steg för att komma in i det och få lite känsla för det. Idag dokumenterar jag åt ett litet bageri/konditori och laddar upp på deras webbsida så man är ju igång lite iaf.
Vad rekommenderar du för studier? Är det nödvändigt med en 3-5 årig universitetsutbildning eller kommer man långt och ses som ”seriös” med olika folkhögskoleutbildningar? Visst det är ju ens alster och vad man faktiskt producerat som man kommer längst på, men jag tänker att måste man ha de stora utbildningarna för att ens få sitt första gig?
 
I slutändan är de det din talang för foto som ger dig jobb så du får avgöra om en utbildning tar dig lika långt som om du under samma tid försöker utbilda dig med YouTube, onlinekurser från andra i branschen osv samtidigt som du försöker få in en fot här och där.

Min personliga åsikt utan att själv ha gått en fotografisk utbildning men som jobbar 100% med bostads-, bröllops- och produkt/kampanjfoto samt film är att om man är engagerad lär man sig minst lika mycket den icke traditionella vägen med Youtube/Skillshare/Onlinekurser m.m. men en utbildning skapar ett fint kontaktnät som är den största fördelen enligt mig.
 
Jag kan förstå din lärares infallsvinkel där. Man tror man är så odödlig och kompetent vid 20-25 men inser sin dödlighet vid 30 sträcker och vad som faktiskt krävs ;)... Det är just förståelsen för andra människor och kulturer som tror att jag kan behärska yrket rätt bra. Har bott i LA en period och besökt 20+ länder både ensam men också inom business så man har ju fått se många olika infallsvinklar på livet. Jag måste bara lista ut exakt vad jag vill satsa på, få något gig åt en tidning eller något skulle vara ett bra steg för att komma in i det och få lite känsla för det. Idag dokumenterar jag åt ett litet bageri/konditori och laddar upp på deras webbsida så man är ju igång lite iaf.
Vad rekommenderar du för studier? Är det nödvändigt med en 3-5 årig universitetsutbildning eller kommer man långt och ses som ”seriös” med olika folkhögskoleutbildningar? Visst det är ju ens alster och vad man faktiskt producerat som man kommer längst på, men jag tänker att måste man ha de stora utbildningarna för att ens få sitt första gig?

Låter som en stabil grund! Att vara van att resa och lösa problem som kan uppstå är superviktigt.

Jag tog en lite omständig väg med ett år konst- och ett år fotostudier på folkhögskola, följt av universitetsstudier i konstvetenskap och socialantropologi och lite annat, samt praktik hos fotografer. Vet inte om jag egentligen rekommenderar den vägen. Det tar tid att etablera sig på det sättet, men jag tror att man får den uthållighet som krävs för att orka hålla lågan levande, och jag kan inte tänka mig att jag någonsin kommer tröttna. Jag arbetar nu för skandinaviska tidningar och tidskrifter från USA, och när jag började med det för tio år sedan fick jag verkligen se till att utvidga kompetensen. Då började jag skriva också, och så småningom göra lite radio, för att kunna gå runt.

Jag tror att man ofta överskattar det här med att ta sjukt snygga bilder. Det är förstås viktigt, men ännu viktigare är att vara pålitlig, alltid lämna i tid, vara trevlig och lätt att samarbeta med, vara påläst och vara kreativ med idéer.

Jag har gärna långsiktiga samarbeten med en eller ett par reportrar där man verkligen jobbar tillsammans med idéer och all logistik för att förverkliga dem. Mer sällsynt är att jag blir inringd för ett gig. Det är förstås väldigt trevligt när det händer, men jag gillar min arbetssituation.

Att ta en rakare väg, typ Nordens fotoskola till praktik till stadiga frilansgig eller anställning går antagligen mycket fortare och ger en väldigt bra och beprövad grund att stå på. Inte minst vet uppdragsgivarna lite mer vad de kan förvänta sig. Ibland önskar jag att jag hade gått den vägen, men tror att jag med min bakgrund har något lite annorlunda att erbjuda.
 
Jag kan förstå din lärares infallsvinkel där. Man tror man är så odödlig och kompetent vid 20-25 men inser sin dödlighet vid 30 sträcker och vad som faktiskt krävs ;)... Det är just förståelsen för andra människor och kulturer som tror att jag kan behärska yrket rätt bra. Har bott i LA en period och besökt 20+ länder både ensam men också inom business så man har ju fått se många olika infallsvinklar på livet. Jag måste bara lista ut exakt vad jag vill satsa på, få något gig åt en tidning eller något skulle vara ett bra steg för att komma in i det och få lite känsla för det. Idag dokumenterar jag åt ett litet bageri/konditori och laddar upp på deras webbsida så man är ju igång lite iaf.
Vad rekommenderar du för studier? Är det nödvändigt med en 3-5 årig universitetsutbildning eller kommer man långt och ses som ”seriös” med olika folkhögskoleutbildningar? Visst det är ju ens alster och vad man faktiskt producerat som man kommer längst på, men jag tänker att måste man ha de stora utbildningarna för att ens få sitt första gig?

Jag har även tidigare refererat till en artikel avlidne fotoprofilen Stefan Ohlson skrev i fotografernas organ "F". Om jag inte missminner mig exploderade utbudet av fototjänster de fem åren mellan ca 2008 och 2012. Det såldes massor med systemkameror och många kände sig kallade att bli professionella fotografer - i mycket hade också tekniken gjort det allt enklare att producera bilder med bra teknisk kvalitet.

Problemet var bara att alltför många tänkte likadant samtidigt. Pengarna i branchen var de samma som tidigare men skulle nu slås ut på dubbelt så många och "proletariseringen" slog stenhårt. Allt färre kunde leva drägligt på sina inkomster som inte hade lyckats etablera sig i någon nische inte alla redan satt i. Även många medieföretag hade det tufft och många fasta anställningar avskaffades på tidningar som hade svårt att ta betalt på den digitala marknaden samtidigt som mycket av reklampengarna hamnade hos amerikanska multisar som Google och Facebook istället för hos svenska tidningar. "Tidningsdöden" blev ett begrepp.

Sedan kom Corona och alla telefoner tystnade tvärt även hos fotograferna. Jag känner personligen en yngre nystartad fotograf i din ålder som bl.a. satsat på att täcka båtsport med stillbild och drönare och för honom blev det tvärstopp med pandemin. Allt ställdes in förra sommaren och hur det blir i år har varken han eller någon annan en aning om. Evenemangen försvann och med dem mycket av jobben att bevaka dem. Många fotografer har som många artister och underhållare fått hitta andra sätt att försörja sig i väntan på vaccinet. Såg att t.o.m. en så välkänd underhållare som Kalle Moreus som tidigare var överallt i TV lagt fiolen på hyllan och numera lagar mat istället. Många har slagits ut för gott och för din del som funderar på att ta steget ut på denna marknad borde det vara en verkligt god nyhet - den enes död den andres bröd.

Tyvärr försöker du trots allt starta din fotografkarriär i ett fortsatt mycket krävande och oklart läge men det är ju samtidigt länge sedan det funnits så många viktiga historier att berätta om världen som nu så håll ut för nu kommer vändniÄngen nog trots allt med massvaccineringen. Du skriver att du rest en del och det tycker jag du ska utnyttja för alla har inte det även om de själva kanske tror det. De flesta förflyttar sig, men få reser verkligen så de ser och upplever saker. Så flyg inte så jäkla mycket utan res över land istället. Det är verkligen bara då man tar sig ordentligt med tid att se och uppleva som man gör det. Det finns många viktiga historier som just nu inte blir berättade men som kommer vara viktiga att täcka för att vi alla ska förstå världen lite bättre i denna turbulenta tid. Berätta de historierna!

Om jag varit yngre idag skulle jag satsat på att täcka teknikens utveckling inom AI och medicin för det tror jag verkligen kommer definiera den framtida utvecklingen tror. Jag hoppas även på att fler verkligen skulle satsa på att täcka effekterna på miljön och ekonomin i exv. Afrika i spåren av pandemin, med turismens kollaps efter både flygskam och pandemi i förening och det allt större trycket på jordarna och det vilda djurlivet som den snabbt ökande befolkningen i just Afrika skapar. Historien om det industriella rovfisket inte minst runt Afrikas kuster och hur det påverkar de lokala ekonomierna och djurlivet på land när bush meat får ersätta fisket som proteinkälla för många förtjänar även det en mer högupplöst skildring än som nu är vanligt. Vem täcker effekterna på globaliseringen och handeln som coronan haft. Vad får det som nu sker inför våra ögon med ekonomin i redan utsatta områden för effekter på befolkningsströmmarna. Vem skildrar på allvar det som nu händer i de delar av världen som först kommer drabbas på allvar av stigande havsnivåer. Många av världens megastäder ligger vid havens stränder.

Sedan ett tips: Leta efter positiva utvecklingsexempel! Jag tror världen är mer än spytrött på eländet. Vi behöver realistiska solskenshistorier nu mer än någonsin. Själv snubblade jag över några av mina grannar förra veckan som berättrade att de med modern vattenteknik nu tar reda på och filtrerar allt vatten som samlas via deras tak när der regnar. En del husägare på vår ö och i Skärgården i allmänhet har frekventa återkommande problem med både vattentillgång och vattenkvalitet samtidigt som vi normalt bara låter en resurs som den vanliga nederbörden som trots allt finns där, vara helt outnyttjad.

Det kan ju knappast råda någon brist på historier att berätta i en tid som denna men däremot kommer nog din utmaning inte bara handla om det. Det är minst lika viktigt att kunna sälja dina berättelser om det är dessa du tänkt leva på, som att vara en bra fotograf och historieberättare. Det är detta faktum som skulle stoppat mig om jag haft dina ambitioner när jag var i din ålder på 80-talet. Jag skulle aldrig vilja vara så beroende av att sälja mig igen och igen och igen dag ut och dag in som jag vet många frilansfotografer är. Detta trots att jag sysslat med att ta mina bilder och skapa fotoberättelser hela mitt liv. Jag tror faktiskt det kommer vara betydligt viktigare för din framgång att verkligen kunna sälja än att du lyckas ta intressanta bilder och förse dessa med en intressant kontext. Jag hade dock inte det behovet eftersom jag använde mina bilder och mina historier i min undervisning när jag var SO-lärare under nära 10 år på 80-talet.

Sedan skulle jag lära mig att göra som Peter Lik d.v.s. att göra jättestora bilder i monumentalformat. De flesta gör inte det, så bara det ger en nische som inte så många är kapabla att fylla rent praktiskt. Man kan tycka precis vad man vill om Peter Lik men många av hans bilder har sålts för mångmiljonbelopp och är det något han fattat så är det hur man säljer bilder. Ska man tjäna stora pengar på bilder så kommer det aldrig att räcka med att bara printa dem i A4 eller max A3.

Till sist verkligen uppriktigt menat: Stort lycka till!
 
Senast ändrad:
Hej!
Som frilans i mediabranschen sedan drygt tio år så vill jag berätta lite om andra sidan av myntet. Jag jobbar mest som redigerare (dvs jag ritar tidningssidor till dagspress och magasin) men jag har också gjort jobb som reporter och fotograf.

Har du en dröm om att försöka etablera dig som frilansfotograf så ska du absolut prova, om inte annat för din egen skull. Försöker man inte vet man inte om man kan lyckas.

Men, du ska vara medveten om att det är en tuff match att försörja sig. Du kommer med största sannolikhet inte att kunna få fast jobb utan du bör vara beredd att jobba som inhoppare, vikarie, bli anlitad via bemanningsbolag (för låg lön) eller bli egenföretagare. Dina inkomster kommer att vara osäkra och variera stort.

Det du kommer att tillbringa mest tid med är att sälja. Att plåta och göra bilder kommer att vara en mycket liten del av ditt arbete. Tycker du att det är jobbigt att sälja dig själv, dina idéer eller projekt då ska du ta dig en allvarlig funderare på om detta är något för dig. Om du inte gillar säljbiten så kanske du ska arbeta med något annat. Jag säger inte detta för att vara elak, utan för att det är en realitet, vill du försörja dig som frilansfotograf måste du kunna sälja dig själv. Det är tungt i början och det finns dagar när man känner sig helt kass, men plötsligt så går det och det är bästa känslan som finns.

I dag är det mycket svårt att få anständigt betalt, få lokaltidningar köper in frilansmaterial och den gamla sanningen att det är lättare att sälja knäck till fackpress och magasin stämmer inte riktigt längre. De flesta mediebolag håller hårt i sina pengar. Därför måste man vara beredd att paketera sina idéer, kanske erbjuda stillbild och film, eller text och bild. Camilla Björkmans bok "Skriv, sälj och bli lönsam" innehåller många bra tips för frilansjournalister som också går att anpassa för fotografer.

Beroende på var du bor tycker jag du ska undersöka läget. Ring din/dina lokaltidningar och fråga om de köper in frilansmaterial. Kanske finns det någon gratistidning som du också kan kontakta? Är det något särskilt ämne du brinner för? Nischade ämnen är ofta lättare att sälja in, särskilt om man hittar någon tidning/magasin eller organisation som också rapportera om detta område.

När det gäller utbildning så finns det många goda fotoutbildningar. Fotosidan brukar väl regelbundet lista de största, men vore jag du så skulle jag välja någon av Biskops-Arnö, Gamleby eller kanske bildjournalistikkurserna på Mittuniversitetet i Sundsvall. Universiteten som har journalistutbildningar och folkhögskolorna med välrenommerade fotoutbildningar har ofta samarbete med de stora dagstidningarna dit eleverna kan komma för praktik. Det kan ge en väg in till framtida sommarvikariat och likande.

För övrigt bör du också vara medveten om att de flesta frilansfotografer också måste hitta brödjobb. Fotografera produkter, ta personporträtt till företag eller liknande är vanligt för att dra in pengar mellan de där stora, roliga jobben man själv vill göra.

Efter drygt 20 år som multijournalist överväger jag starkt att lämna branschen för att jag har svårt att försörja mig, så du kanske får en lite väl svartsynt bild av läget av mig. Tyvärr finns det ett överskott av både journalister och fotografer och allt för lite jobb, så det kan bli en tuff resa om du väljer den. Men det är ett väldigt roligt jobb.

All lycka på vägen!
Johanna
 
Jag tänkte höra med er mer erfarna hur pass realistisk den tanken är att som 31 åring börja studera dokumentärfoto och ge sig in i den svängen som frilansande till att börja med? Är lokala tidningar och dylikt sugen på att anlita en tidigare hobbyfotograf för att fota enklare reportage eller hur ser det ut på den fronten nuförtiden? Jag känner att jag vill använda mitt fotointresse till något konkret och inte bara skapa för min egen skull och journalistiskt foto har alltid varit det som intresserar mig mest inom fotografin.

Vilka vägar kan jag gå?
Finns många vägar i detta, kanske flera idag än tidigare. Kontakta lokaltidningarna, be om att få träffa en redaktör personligen. Var sedan öppen med vem du är och vad du har för mål. Presentera dig på ett personligt sätt, var dig själv. Ha gärna en blogg som du uppdaterar ofta med bilder och texter, var din egen redaktör. Ta en tur till biblioteket, titta på olika tidningar och se vilka som är intressanta. Kontakta sedan, inget som känns som massmejl utan personligt. Det personliga är det vinnande konceptet idag då alla alltid ska vara professionella och perfekta.

Är du äldre är det en klar fördel, det ger pondus och karaktär och förstärker din personlighet.

mvh Terje
 
Instämmer i vad Johanna skriver.

Den tiden när lokaltidningarna anlitade flera olika frilansfotografer är i stort förbi. Idag får många frilansare räkna med att både kunna fotografera och skriva.
 
Lokaltidningar är jättesvårt som sagt. Några gånger har jag lyckats få in "person från Bollnäs/Linköping gör fräsig grej i USA", men att göra något lokalt vete sjutton.
 
30+ är ingen ålder!

Jag var 30+ 1994 när jag började plugga på universitetet och rikta in mig på en helt ny karriär.
Nu närmare trettio år senare är jag fortfarande 30+ och alltid beredd att ta nya vägar.

Jag har dock inget att tillföra i tråden om foto som yrkesval. Jag plåtar bara för nöjes skull.
 
Branschtidningen Journalisten gjorde en rundringning 2017 och konstaterade att det fanns ett 60-tal heltidsanställda pressfotografer kvar i Sverige. Deras frikostiga definition var då att minst hälften av arbetsuppgiften var fotografi. Sedan dess har vi sett tidningar bli nedlagda eller ihopslagna och hundratals journalister fått sparken. Det är alltså mångfaldigt större chans att komma in i Sveriges riksdag än att bli heltidsanställd pressfotograf. Dessutom betalar det bättre.

Frilansuppdrag då? Även där ser det ganska mörkt ut. Häromåret lanserade Bonnier ett nytt avtal där du tvingas ge upp din ekonomiska upphovsrätt för bilderna och de får evig rätt att använda ditt material i alla sina tidningar, plus sälja till tredje part. Fyra branschorganisationer slog larm och uppmanade sina medlemmar att inte skriva på men det är svårt att stå emot när Bonnier äger 43% av marknaden.

Som Sten-Åke skriver så är tidningsdöden ett vedertaget begrepp. Många är idag fullständigt beroende av presstödet och trots 20 år sedan de lanserades digitalt så har de fortfarande inte fått ekonomi i det utan tvingas spara sig till vinst (sparka personal) i takt med att pappersupplagan faller. Annonsörerna flyr till Google och Facebook.

Sedan ska man väl inte måla fan på väggen, någon lyckas ju, men cyniker som jag är så tror jag att det är viktigare med rätt kontakter och attribut än faktisk talang. De senaste veckorna har debatten varit hård på kultursidorna där det pratas om hur nepotism ger en räkmacka och nya anställningar går ofta att förklara genom att slå upp släktbandet på Wikipedia. Just pressfotografer är kanske lite förskonade i jämförelse med journalistyrket.

Av nyfikenhet så gjorde jag en snabbsökning på platsbanken:

Pressfotograf - 0 träffar
Multijournalist - 0 träffar
Journalist - 86 jobb

I huvudsak är det väl mäklar- och skolfotografer som efterfrågas.

Som sagt, man ska inte måla fan på väggen, speciellt inte när man fortfarande är ung men man bör nog ha en backupplan och ett stabilt arbete som försörjning undertiden.
 
Min erfarenhet stämmer bra med vad Johanna säger. Särskilt det om hur lite man plåtar. För mig kan det se ut så att jag och min kollega lägger en månad på att komma på nog med idéer och sälja in dem för att få ihop till en reportageresa. Under tiden blir det också jobb på hemmaplan, men ganska lågintensivt. Så åker man iväg fem-tio dagar och jobbar som sjutto, kommer hem och lägger nästa månad på leverans, medan man försöker planera nästa resa.
 
"Jag tänkte höra med er mer erfarna hur pass realistisk den tanken är att som 31 åring börja studera dokumentärfoto och ge sig in i den svängen som frilansande till att börja med?"

Mitt råd. Brinner man för någonting, - gå för det. Livet kanske inte blir lättare men det kan kännas mer angeläget än bara safea och tänka på trygghet. Mitt andra råd, försök kolla på andra sidan myntet. Inget problem att leva hand ur mun vid 25, 30 eller till och med 40. En dag kanske andra saker trycker på, som familjebildning, kanske barn, om man vill kunna välja sitt boende. Då kan "hand ur mun" bli ett helvete, räkningar ska betalas och barn kostar. Många som lever "fria liv" väljer också bort barn.

Sverige är ett fint land på många sätt, men det är knepigt att köra ett race vid sidan om, att välja ett alternativt liv. Allt bygger på att man ingår i systemet, följer du inte spelreglerna riskerar du att bli tex fattigpensionär. Ingenting man kanske tänker på som 30-åring?

Brukar tänka. Sverige är ett fantastiskt land att födas i, men tråkigt att dö i.

Men trots alla ups and downs,, gå för det vad det än är.
 
Senast ändrad:
"Jag tänkte höra med er mer erfarna hur pass realistisk den tanken är att som 31 åring börja studera dokumentärfoto och ge sig in i den svängen som frilansande till att börja med?"

Mitt råd. Brinner man för någonting, - gå för det. Livet kanske inte blir lättare men det kan kännas mer angeläget än bara safea och tänka på trygghet. Mitt andra råd, försök kolla på andra sidan myntet. Inget problem att leva hand ur mun vid 25, 30 eller till och med 40. En dag kanske andra saker trycker på, som familjebildning, kanske barn, om man vill kunna välja sitt boende. Då kan "hand ur mun" bli ett helvete, räkningar ska betalas och barn kostar. Många som lever "fria liv" väljer också bort barn.

Sverige är ett fint land på många sätt, men det är knepigt att köra ett race vid sidan om, att välja ett alternativt liv. Allt bygger på att man ingår i systemet, följer du inte spelreglerna riskerar du att bli tex fattigpensionär. Ingenting man kanske tänker på som 30-åring?

Brukar tänka. Sverige är ett fantastiskt land att födas i, men tråkigt att dö i.

Men trots alla ups and downs,, gå för det vad det än är.

Ja och är man ung vill man väl inte tänka på döden och att man får en onödigt taskig pension på vägen dit utan på allt man vill göra innan man drar in årorna. Är det något jag tänkt ofta om livet så är det att det känts väldigt långt och rymt många, ja förvånansvärt många kursändringar när det gäller yrken och utbildning. Många i generationerna innan min levde i samma yrke hela sina verksamma år efter att i bästa fall ha fått en utbildning. I många fall var man självlärda genom praktik och inskolning. Fasta anställningar var det som gällde och det många strävade efter och nu finns inte det begreppet ens kvar då det bästa man kan få numera är tillvidareanställning och sådana finns numera bara på en allt mer krympande del av arbetsmarknaden där resterna av en industrialism nu tynar bort med en skrumpnande fackföreningsrörelse.

Allt fler nu får vara glada om de blir inringda med så pass jämna mellanrum att det räcker till gröten och ett månadskort till bussen. Att efter sitt liv summera att man mest gått och väntat på telefonsamtal från något jobb istället för att ta chansen att styra sitt liv mot det som intresserar en som fotograf och skapare av dokumentation och viktiga berättelser om samtiden är väl inget alternativ för någon fotograf som vill något och vill pröva sina förmågor. Nä kör säger jag också, men det är nog bra att ha en plan B också att falla tillbaka på. Ni som vill gå denna väg får väl bara göra lite som näringsidkarna i Skärgården alltid gjort. De har alltid stått på många fötter på en gång och idkat växelbruk. De hjälper inte sällan varandra genom att ingå i olika flexibla nätverk och de är framförallt vana vid säsongsvisa skiften och anpassning till dessa. Bilda nätverk!
 
Det svåra är inte att få en ingivelse och känna, - fan det här vill jag göra och sen gå för det. Det knepiga enligt mig är förutse konsekvenserna längre fram och att behoven kanske ser annorlunda ut än när man var 25 - 30. Bara en sån sak som att vara kreditvärdig och kunna peka på en fast inkomst som banken kan ta med i sin beräkning vid köp av bostad. Eller förlita sig på det allmänna och bo (dyrt) där ingen vill bo.

Hörde nån siffra när mina barn var mindre, att de som föddes för en tio år tillbaka kommer leva till en ansenlig hög ålder, det var en bra bit över hundra år. Frågan är vem ska betala för den tillvaron, där kan ett livssparande vara avgörande för en någorlunda dräglig tillvaro som pansjo.

Men min åsikt ligger ändå fast, brinner man för nånting ska gå för det. Vi svenskar är speciella när det gäller trygghet. Vi representerar en promille i världen när det gäller livsvillkor.
 
Senast ändrad:
Jag tycker verkligen att man ska satsa på det man brinner för. För egen del kan jag dock se charmen och fördelen med att ha ett tryggt jobb med en bra inkomst och rimliga arbetstider som möjliggör den utrustning och de utflykter som den typen av foto jag vill syssla med kräver. Jag tycker också det är skönt att kunna fota utan krav på att jag ska leverera en produkt som inte intresserar mig men som möjligen skulle kunna sälja bra. Å andra sidan sysslar jag med natur/fågelfoto och där är väl möjligheterna att göra sin hobby till sitt arbete rätt dåliga. Hade exempelvis bröllopsfoto varit min grej hade jag kanske sett på saken annorlunda.

Det här var nog snarare en egen reflektion från en trygghetsnarkoman som inte vågar pröva vingarna än råd till trådskaparen :)
 
ANNONS