Annons

Argh! Kromatisk aberation! *ist DS

Produkter
(logga in för att koppla)
Kim & Will,

Vid fototillfället var det ljust, men grått & molningt. Ingen sol så långt ögat nådde. Skall man ändå använda motljusskyddet?
 
En kollega är intresserad av DSen och hade hört avsaknaden av motljusskyddet nämnas som tänkbar anledning till CA för kitobjektivet, undrade bara hur det låg till hos dig.
 
wsaar skrev:
En kollega är intresserad av DSen och hade hört avsaknaden av motljusskyddet nämnas som tänkbar anledning till CA för kitobjektivet, undrade bara hur det låg till hos dig.

OK, kul att höra andras erfarenheter odyl. Motljusskyddet skall jag komma ihåg att använda i framtiden!

Men rent generellt så skall det användas i starkt ljus? Även om jag står med ryggen åt solen? Eller är det om man står så att solen "når" objektivet från sidan etc? Annars kan man ju testa sig fram, det är ju trots allt inte alls jobbigt att ta av. :)

När jag precis fick hem kameran så tog jag lite kort med skyddet på - inomhus... *hehe* det var ingen hit! Blev svarta små skuggpartier längst ned på bilderna, först fick jag hjärtat i halsgropen och tänkte "snyft! Kameran är kass!", men sen förstod jag ju var det var... Nu i efterhand när man lärt sig lite mer så känner man sig lagom dum... ;)
 
Så fort det finns risk för att direkt ljus från en ljuskälla hamnar på linsen så bör man använda motljusskydd, det behöver ju inte vara solen, kan lika gärna vara en strålkastare.

Har man solen i ryggen så finns det inget sånt behov, men har man solen på sidan om sig så.
 
Det finns nog ingen situation där ett motljusskydd är en nackdel, så jag rekommenderar att det alltid är på! Det enda undantaget är om motljusskyddets överkant skuggar ljuset från den inbyggda blixten, vilket bör ha varit anledningen till att du fick skuggor i nederkanten inomhus. Grundregel alltså: motljusskydd alltid på utom när du använder kamerans inbyggda blixt!

p.s. Så länge du använder det motljusskydd som hörde till objektivet förstås, annars kan du få mörka hörn om du t ex använder ett motljusskydd avsett för ett teleobjektiv tillsammans med ett vindvinkel objektiv. d.s.
 
Okidoki, nu börjar det klarna. Som ni säger, lika bra att köra med skyddet på om det går. :)

Tack för er hjälp! :)
 
Solen i ryggen, ljusskydd

I sydligare länder, tex Thailand, är alltid solen "frammifrån". Det finns ingen solen i ryggen.
Vad jag mera är att sol-ljuset kommer rakt uppifrån och hur man än vrider sig kommer ljuset in i kameran.

Detta gäller även i Sverige när solen står högt på himlen.

Jag köpte IstDs till min fru i julkpapp för att den är greppvänlig och nyttjar standard R6 (AA) batterier. Jag har testat den också.

Motljusskyddet låter jag alltid vara på.

Använder jag blixt inomhus använder jag oftast en extern som ger bättre utlys och sitter högre upp. Annars kan man undvika att zoma mellan 18 till 35 mm (35 till 50 mm @ 35mm).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.