Annons

AI-fotograf vann tävling. Tackade nej till priset

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ja, men kan såklart funder vart fotografin är på väg. Eller bildskapande ska man kanske säga, då det inte är fotonerna som skriver dessa bilder.

 

Terje H

Aktiv medlem
Som jag skrev i kommentarsfältet:

Så länge bedömning av fotografi fortfarande hänger fast i skärpa, allmän teknisk kvalitet och utrustningshandhavande, då kommer AI påverka mer än vi tror och hoppas. Kanske kan AI vara med om att förstärka betydelsen av det konstnärliga uttrycket, något jag hoppats länge på. Den AI-producerade bilden vilar helt och hållet i vad jag skrivit ovan och hade aldrig fått en topplacering om jag bedömt tävlingen. Den är alldeles för opersonlig och saknar ett konstnärligt uttryck.

Mvh Terje
 

ErlandH

Aktiv medlem
Som jag skrev i kommentarsfältet:

Så länge bedömning av fotografi fortfarande hänger fast i skärpa, allmän teknisk kvalitet och utrustningshandhavande, då kommer AI påverka mer än vi tror och hoppas. Kanske kan AI vara med om att förstärka betydelsen av det konstnärliga uttrycket, något jag hoppats länge på. Den AI-producerade bilden vilar helt och hållet i vad jag skrivit ovan och hade aldrig fått en topplacering om jag bedömt tävlingen. Den är alldeles för opersonlig och saknar ett konstnärligt uttryck.

Mvh Terje
Dessutom brister den ju ganska rejält när det gäller ”skärpa, allmän teknisk kvalitet och utrustningshandhavande”.
 

Ventures

Aktiv medlem
50.000 hade man ju haft svårt att tacka nej till. Tråkigt bara om man sedan blir skyldig att betala tillbaka när man redan "investerat" prispengarna.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Titta där ja. Det var nog det Terje refererade också. Att det finns en nyhetsnotis i ämnet på FS. Jag som bara är inne på forumet missar nyhetssidorna.

Nåväl. Bilden i sig visar ju att det är svårt med konsttävlingar där subjektiviteten avgör.
Jag blir lite nyfiken på situationen bilden beskriver. Den uttrycker många känslor. Men vad är det för konstiga sladdar som hänger från taket. Och hur konstig ser inte handen ut på den främre kvinnans vänstra axel. Det ser ut som ytterligare en högerhand som kommer från ingenstans.
 

apersson850

Aktiv medlem
Är det något de här bilderna har är det ett konstnärligt uttryck. Men måhända inte så mycket annat. Men det brukar inte konstnärliga bilder ha annars heller.

Ett "utrustningshandhavande" finns förstås med, men det är inte den vanliga fotografiska utrustningen som använts. Tangentbordsvirtuositet får vi kanske ta ställning till i framtiden? Fast rent praktiskt tycker jag det är bättre att AI får bedöma bilderna.
 

lonian

Aktiv medlem
Jag såg detta youtubeklipp nyss.

Det visar hur Generative FILL A.I kan fylla i delar i fotografiet.
En bild på en man med hund vid en mur, drar ut sidorna och fyller i med Ai.
En bild på en man sittandes på en stol, drar ut nertill och Ai fyller i ett nytt golv och slutet på stolen med skuggor osv.
Restaurering av ett fotografi där en del är förstört renderar Ai ut ny arm, ben osv.
En fotosession med en man som liknar viking, lägger Ai till skärsår, ny mun och ny frisyr.


Kan man tex i ett fotografi markera en del, skriva lägg till en råtta som står på två ben och ser söt ut så borde den ju kunna göra det.

Jag kan säga att jag själv vill ha dessa verktyg, men hur blir det om alla får tillgång till dem? Går det att lita på foton i framtiden?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag såg detta youtubeklipp nyss.

Det visar hur Generative FILL A.I kan fylla i delar i fotografiet.
En bild på en man med hund vid en mur, drar ut sidorna och fyller i med Ai.
En bild på en man sittandes på en stol, drar ut nertill och Ai fyller i ett nytt golv och slutet på stolen med skuggor osv.
Restaurering av ett fotografi där en del är förstört renderar Ai ut ny arm, ben osv.
En fotosession med en man som liknar viking, lägger Ai till skärsår, ny mun och ny frisyr.


Kan man tex i ett fotografi markera en del, skriva lägg till en råtta som står på två ben och ser söt ut så borde den ju kunna göra det.

Jag kan säga att jag själv vill ha dessa verktyg, men hur blir det om alla får tillgång till dem? Går det att lita på foton i framtiden?
Den som vill luras kommer att kunna göra det. Och har väl alltid kunnat. Förr med skalpell, tusch och förstoringsglas. Nu med några enkla knapptryck.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Som jag skrev i kommentarsfältet:

Så länge bedömning av fotografi fortfarande hänger fast i skärpa, allmän teknisk kvalitet och utrustningshandhavande, då kommer AI påverka mer än vi tror och hoppas. Kanske kan AI vara med om att förstärka betydelsen av det konstnärliga uttrycket, något jag hoppats länge på. Den AI-producerade bilden vilar helt och hållet i vad jag skrivit ovan och hade aldrig fått en topplacering om jag bedömt tävlingen. Den är alldeles för opersonlig och saknar ett konstnärligt uttryck.

Mvh Terje
Även det opersonliga kan vara ett "konstnärligt uttryck" och problemet med att bedöma bilder vid tävlingar kommer väl alltid var en fråga om "smakdomarnas" tycke och smak.

Problemet är väl snarast att vi redan nu ser att de människor som fortfarande tror sig kunna döma i dessa fototävlingar faktiskt redan nu misstar sig på bilder skapade av AI och av fotografer skapade bilder genom vanliga digitala fotoprocesser.

De klarar helt enkelt inte ens av att avgöra om det finns katter bland hermelinerna när de egentligen är därför att avgöra vilken hermelin som mest faller dem på läppen. Situationen börjar bli närmast prekär och det är väl just detta dessa "provokatörer" nu testar gränserna med.

Vad vi tycker om detta är rätt egalt i sig men det blir viktigt i relation till de regel och den vedertagna praxis som funnits hittills och som nu helt enkelt inte funkar längre. Tiden börjar hinna ikapp smakdomarna nu och det är nog dags att bygga nya regelverk och bedömningsgrunder om man tänker sig fortsätta med dessa "fototävlingar" som fortfarande verkar ligga många tävlingsarrangörer, fotoklubbar och även fotografer varmt om hjärtat - åtminstone tills de känner sig fintade långt upp på läktarna av de tävlingsdeltagare som inte kan motstå de belöningar som väntar vinnarna.

... eller så är det helt enkelt så att fototävlingarnas tid nu äntligen går mot sitt logiska slut när man faktiskt inte ens längre behöver använda en kamera för att skapa bilder som av de flesta kommer att uppfattas som fotografiska - fast de faktiskt inte är det i teknisk mening och ovanpå detta får vi nu bilder som delvis fötts digitala via kameror men delvis korrigerats av AI till någon form av "hybridbilder", som varken är full AI eller rent fotografiska. Där är vi nu och jag tror de flesta inser att det behövs nya regelverk och bedömningsgrunder NU och inte i framtiden, för den är redan här.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reaktioner: PMD

janc

Aktiv medlem
Även det opersonliga kan vara ett "konstnärligt uttryck" och problemet med att bedöma bilder vid tävlingar kommer väl alltid var en fråga om "smakdomarnas" tycke och smak.

Problemet är väl snarast att vi redan nu ser att de människor som fortfarande tror sig kunna döma i dessa fototävlingar faktiskt redan nu misstar sig på bilder skapade av AI och av fotografer skapade bilder genom vanliga digitala fotoprocesser.

De klarar helt enkelt inte ens av att avgöra om det finns katter bland hermelinerna när de egentligen är därför att avgöra vilken hermelin som mest faller dem på läppen. Situationen börjar bli närmast prekär och det är väl just detta dessa "provokatörer" nu testar gränserna med.

Vad vi tycker om detta är rätt egalt i sig men det blir viktigt i relation till de regel och den vedertagna praxis som funnits hittills och som nu helt enkelt inte funkar längre. Tiden börjar hinna ikapp smakdomarna nu och det är nog dags att bygga nya regelverk och bedömningsgrunder om man tänker sig fortsätta med dessa "fototävlingar" som fortfarande verkar ligga många tävlingsarrangörer, fotoklubbar och även fotografer varmt om hjärtat - åtminstone tills de känner sig fintade långt upp på läktarna av de tävlingsdeltagare som inte kan motstå de belöningar som väntar vinnarna.

... eller så är det helt enkelt så att fototävlingarnas tid nu äntligen går mot sitt logiska slut när man faktiskt inte ens längre behöver använda en kamera för att skapa bilder som av de flesta kommer att uppfattas som fotografiska - fast de faktiskt inte är det i teknisk mening och ovanpå detta får vi nu bilder som delvis fötts digitala via kameror men delvis korrigerats av AI till någon form av "hybridbilder", som varken är full AI eller rent fotografiska. Där är vi nu och jag tror de flesta inser att det behövs nya regelverk och bedömningsgrunder NU och inte i framtiden, för den är redan här.
Nu är jag dåligt insatt i fototävlingarnas värld men borde det inte i sammanhanget vara jämförbart med att lämna in en annans bild ( i exemplet PS då Adobes ) i eget namn?

Har man krav på autencitet måste reglerna och kraven på verifierbarhet anpassas till förutsättningarna.
 

PMD

Aktiv medlem
Nu är jag dåligt insatt i fototävlingarnas värld men borde det inte i sammanhanget vara jämförbart med att lämna in en annans bild ( i exemplet PS då Adobes ) i eget namn?
Jag är lite skeptiskt till det. Om man inte använt något av Adobes verktyg olovandes går det väl bra?
Har man krav på autencitet måste reglerna och kraven på verifierbarhet anpassas till förutsättningarna.
Autenticitetskravet tycks variera en del i fototävlingsbranschen.
 

afe

Aktiv medlem
Allt som genereras av Adobes nya funktioner är licensierat genom Adobe Stock.
 

PMD

Aktiv medlem
Vad säger licensvillkoren om att använda en AI-retuscherad bild i en fototävling?
 

janc

Aktiv medlem
Vid närmare eftertanke hamnar det väl hos arrangören att bestämma vad som ska mätas och sätta reglerna för sin tävling så man säkerställer att det är deltagarnas färdigheter i det som ska mätas som mäts och inte någon annans.

Mer jämfötbart skulle kanske vara att jag hyr in en fotograf som levererar bilder baserat på mina idéer och avtalar om att få tävla med dessa i mitt namn.

Min kunskap handlar alltså primärt om vad som ”går hem” hos juryn men jag köper in förmågan att realisera dessa i bild
 

PMD

Aktiv medlem
Du måste fortfarande kunna använda det nya bildredigeringsverktyget. AI gör (än så länge) inget på egen hand.
 
ANNONS