Annons

50mm f/1.8 till Sony?

Produkter
(logga in för att koppla)

krisljungberg

Aktiv medlem
Är lite sugen på en klassiker till min Sony A7III, men helt ärligt så finns det typ ingen 50mm som lockar. I alla fall inte inom min budget. 😅 Jag fotar mycket med kort skärpedjup, men vill även fota lite landskap och natur och då är min 85mm lite väl tight. Hade en 50mm f/1.8 till min Nikon Z6 och älskade det så vill nog tillbaka.

Självklart lockar ju Sonys billiga 50mm 1.8 väldigt mycket pga prislappen, men läser ju mycket dåligt om den tyvärr. Någon här inne som äger den?
 
Sigma 50/1.4 art finns ju alltid som ju är ett mycket fint objektiv. Kostar ju dock en del samt är rätt stort och tungt :p

Men om du har en Z6 så varför inte bara köra på ett Nikon Z 50/1.8 annars? Det är ju ett fantastiskt bra objektiv.
 
Är inte 35mm det självklara valet isf? Vad har du för budget

Jag har en 35mm 2.8, men tycker det är aningen brett för allmänt bruk egentligen och 2.8 ger inte tillräcklig separation från bakgrunden.

Sigma 50/1.4 art finns ju alltid som ju är ett mycket fint objektiv. Kostar ju dock en del samt är rätt stort och tungt :p

Men om du har en Z6 så varför inte bara köra på ett Nikon Z 50/1.8 annars? Det är ju ett fantastiskt bra objektiv.

Ja den hade jag lätt slagit till på om jag hade pengarna. :D Jag har ingen Z6 längre tyvärr! Ramlade ju i sjön förra året i mars och då pajade kameran. Bytte system när jag fick tillbaka pengar från försäkringen.
 
Samyang har en bra 50mm 1.4 som är billigare än Sigma. I alla fall deras mark I version, deras mark II är något dyrare.

Du kan också med en adapter använda Nikon F objektiv. Vad sägs om Nikon 50mm 1.4 af
 
Samyang har en bra 50mm 1.4 som är billigare än Sigma. I alla fall deras mark I version, deras mark II är något dyrare.

Du kan också med en adapter använda Nikon F objektiv. Vad sägs om Nikon 50mm 1.4 af

Så dyrt med såna där adaptrar som krävs för att få autofokus bara. :) Då kan jag lika gärna köpa en native när man hamnar på dom summorna (om man ska köpa själva objektivet också...)
 
Så dyrt med såna där adaptrar som krävs för att få autofokus bara. :) Då kan jag lika gärna köpa en native när man hamnar på dom summorna (om man ska köpa själva objektivet också...)

Jag tänkte mer att du kan köpa en vanlig basic Nikon F to Sony adapter där du använder objektivet i manuell fokus endast. Det kan du få för ett par hundringar. Med tanke på att du ändå vill använda den till att skjuta landskap och natur så behöver du kanske inte autofokus.

Och på Sony så har du dels focus peaking samt enhance när du fokuserar manuellt. Och en Nikon 50mm 1.4 af kan du lätt fixa under två tusen.
 
Jag tänkte mer att du kan köpa en vanlig basic Nikon F to Sony adapter där du använder objektivet i manuell fokus endast. Det kan du få för ett par hundringar. Med tanke på att du ändå vill använda den till att skjuta landskap och natur så behöver du kanske inte autofokus.

Och på Sony så har du dels focus peaking samt enhance när du fokuserar manuellt. Och en Nikon 50mm 1.4 af kan du lätt fixa under två tusen.
Jag betvivlar att Nikon AF 50/1,4 är bättre än Sonys 50/1,8, vilket gör övningen svår att motivera. Ska man ändå köra manuellt finns det dessutom drösvis med manuella normaler i olika system, så varför man skulle välja just ett AF-objektiv som är sämre att fokusera manuellt förstår jag inte riktigt.
 
Jag tänkte mer att du kan köpa en vanlig basic Nikon F to Sony adapter där du använder objektivet i manuell fokus endast. Det kan du få för ett par hundringar. Med tanke på att du ändå vill använda den till att skjuta landskap och natur så behöver du kanske inte autofokus.

Och på Sony så har du dels focus peaking samt enhance när du fokuserar manuellt. Och en Nikon 50mm 1.4 af kan du lätt fixa under två tusen.

Jag har manuella 50mm-gluggar med adapter redan, men jag vil ha autofokus till porträtt osv. Jag gillar mångsidigheten med 50mm, vill inte hålla på och byta objektiv hela tiden. :D

Samyang's 45/1.8 är kanske något att ha. Har kikat på den innan, dom där 5mm kanske inte gör så stor skillnad.
 
Jag betvivlar att Nikon AF 50/1,4 är bättre än Sonys 50/1,8, vilket gör övningen svår att motivera. Ska man ändå köra manuellt finns det dessutom drösvis med manuella normaler i olika system, så varför man skulle välja just ett AF-objektiv som är sämre att fokusera manuellt förstår jag inte riktigt.

Jag har några gamla gluggar som jag kör ibland, eller sällan helt ärligt, men dom finns där med adaptrar, redo att användas.

Chinon 55mm f/1.7
Pentacon 50mm f/1.8
Chinon 50mm f/1.9
Helios 44-2 58mm f/2

Borde kanske plocka fram dom och känna lite på brännviden! Se om kärleken finns kvar. ;D
 
Jag använder ett Zeiss 50/1.7 med en Techart AF adapter. Ger mycket fina bilder och AF:en funkar fint adaptern är Leica M till Sony FE/E så jag har en Contax till Leica M adopter oxo. Techart använder jag även för mitt Voigtländer 75/1.9 (fenomenal bildkvalitet!) samt mitt Jupiter 90/2.
Annars tror jag att Sony AF 50/1.8 är helt OK - negativa omdömen på nätet är ofta otillförlitliga. Köp ett begagnat och testa! Gillar du det inte kan du sälja det för samma pris. T.ex: https://www.blocket.se/annons/goteb...ktiv_till_fullformat__i_gott_skick_/109910329
 
Jag betvivlar att Nikon AF 50/1,4 är bättre än Sonys 50/1,8, vilket gör övningen svår att motivera. Ska man ändå köra manuellt finns det dessutom drösvis med manuella normaler i olika system, så varför man skulle välja just ett AF-objektiv som är sämre att fokusera manuellt förstår jag inte riktigt.
Tvivla kan du få göra, men du får gärna motivera varför Nikon 50mm 1.4 af D är sämre än Sony 50mm 1.8

Mitt tips var baserad på att OP hade en låg budget samt att hen gillade NIKON objektiv. Samt att hen ville fota landskap, där man sällan använder af.

Visst finns det nifty fifty bland alla system som tillåter AF utan användning av adapter. Men varför skulle det finnas adaptrar om det inte fanns en mening att använda objektiv från andra system?

För övrigt så producerar Samyang och Tamron bra objektiv till Sony FE system. Jag har själv ägt Samyang 45mm 1.8 och det är en utmärkt objektiv för gatufotogragering, väger knappt någonting alls.
 
Hej !
Klar att du ska få ett alternativ till:

Tamron 45 1.8.

Skarpt och tätat. Givetvis subjektiv, men jag tycker det och övriga i den serien ger vackra bilder.

Har det till Canon, fungerar rätt bra. Inte optimalt till handboll ex, focuseringen är inte tillräckligt snabb, stabiliseringen i mina ca obj är bättre, men det är ett väldigt bra objektiv.

45 eller 35 ? Bra fråga, skillnaden inte speciellt stor när nått av dem sitter på kameran.

45 1.8 är däremot totalt lite skarpare än 35 1.8. Båda får stryk av T 35 1.4.
( men en hemsk klump att bära på )

//MW
 
Hej !
Klar att du ska få ett alternativ till:

Tamron 45 1.8.

Skarpt och tätat. Givetvis subjektiv, men jag tycker det och övriga i den serien ger vackra bilder.

Har det till Canon, fungerar rätt bra. Inte optimalt till handboll ex, focuseringen är inte tillräckligt snabb, stabiliseringen i mina ca obj är bättre, men det är ett väldigt bra objektiv.

45 eller 35 ? Bra fråga, skillnaden inte speciellt stor när nått av dem sitter på kameran.

45 1.8 är däremot totalt lite skarpare än 35 1.8. Båda får stryk av T 35 1.4.
( men en hemsk klump att bära på )

//MW

Den verkwr inte finnas till spegellösa system tyvärr. :D

Men just nu lutar det åt Samyang 45mm f/1.8.
 
Tvivla kan du få göra, men du får gärna motivera varför Nikon 50mm 1.4 af D är sämre än Sony 50mm 1.8

Nu skrev jag förvisso inte att den var sämre, utan att den inte var bättre. I grunden är det en konstruktion från 70-talet, som återanvändes för AF. Givet priset på Sony 50:an så är det svårt att göra någon ekonomisk "vinst". De äldre objektiven är ofta inte dåliga om man bländar ned dem, men de är inte särskilt bra vidöppna.

Visst finns det nifty fifty bland alla system som tillåter AF utan användning av adapter. Men varför skulle det finnas adaptrar om det inte fanns en mening att använda objektiv från andra system?

Så för att det finns så betyder det att det i varje givet läge är ett bra alternativ? Du får ursäkta, men den logiken förstår jag inte. Och som sagt begriper jag inte varför man skulle välja ett skruvdrivet objektiv med en fokusring som inte är särskilt bra att fokusera manuellt, för att fokusera manuellt. Visst, äger man det redan så är det klart att man kan göra det för att testa, men nu gick det ut på att köpa både adapter och objektiv.
 
Den verkwr inte finnas till spegellösa system tyvärr. :D

Men just nu lutar det åt Samyang 45mm f/1.8.

Det är väl nästan det billigaste alternativet om du inte vill ha Sonys 50/1,8. Sigma har ju ett 50/2 också, som är mer påkostat, men det är rätt mycket dyrare än Samyanget, fast det är ett väsentligt mindre plastigt bygge rent bokstavligt. Till och med Samyangs AF 50/1,4 II går att få tag i billigare...
 
Egentligen känner jag väl till alternativen, men hade hoppats att någon skulle säga att Sony 50mm f/1.8 eller Samyang 45mm f/1.8 var mycket bättre än man kunde tro, för det är ungefär runt 3000-3500 som min budget sträcker sig just nu. ;D

Ingen som har någon av ovanstående objektiv och kan visa lite "vanliga" foton bara?
 
Jag har en 7Artisans 35/1,2 på min A7III som då blir 50mm och den är nog svårslagen till det priset. Har även 55/1,8 och `nya´ 35/1,8 men 7A 35:an gillar jag mest.

/Stephan
 
Egentligen känner jag väl till alternativen, men hade hoppats att någon skulle säga att Sony 50mm f/1.8 eller Samyang 45mm f/1.8 var mycket bättre än man kunde tro, för det är ungefär runt 3000-3500 som min budget sträcker sig just nu. ;D

Ingen som har någon av ovanstående objektiv och kan visa lite "vanliga" foton bara?
Jag har ägt ett Samyang 45/1.8: Det är helt OK men det "sjunger inte" för mig. Mitt gamla Zeiss 50/1.7 har bl.a.bättre färgseparation. Men Samyang har bättre skärpa i hörnen. Exempelbilder? Här är en, direkt ut ur kameran bara en yttesrt försiktig skärpa lagd
 

Bilagor

  • _PER4979.jpg
    _PER4979.jpg
    8.1 MB · Visningar: 32
ANNONS