Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

2xD-Lite 2 eller 2xSB-600

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke_O

Aktiv medlem
Har idag en SB-800 och står i valet och kvalet om jag ska skaffa ett kit med 2 st D-Lite 2 med softboxar eller 2 st SB-600:eek:r.

Jag hobbyplåtar mestadels action men tänkte väl även börja titta lite på annat också.

Fördelar och nackdelar med D-Lite är (rätta mig om jag har fel):

- Ej möjlighet till batteridrift (måste ha bensinelverk om det inte finns tillgång till ström).
- Kan ej synca snabbare än 1/250 med min D200.
- Kan ej synca på 2:a ridån.
- Tar plats att härbärgera (dessutom har jag ingenstans där jag kan ha det riggat jämt = ingen hobbystudio).

+ Fördelen är ju att man får mycket ljus och att det är utbyggbart (tillbehören).


Fördelar och nackdelar med SB-600:eek:r är:

- Inte lika mycket ljus.
- Går ej att styra via radio med bibehållen automatik(?), iofs får jag ingen automatik med D-Lite 2:eek:rna heller oavsett radion eller inte.

+ Syncar på korta tider.
+ Batteridrivna.
+ Tar liten plats och är lätta att bära med sig
+ Ryms inom budgeten med marginal :)
+ Jag kan styra dom från kameran och automatiken funkar när dom nu behagar uppfatta styrsignalerna.

Vore det helt bortkastat att försöka sig på att använda SB-600:eek:r i softboxar? Tänkte om dom är för klena.

Jag kanske har svarat på min egen fråga här ovan men har ändå ångest :)
 
Ja som du skrev så har du nog svarat på din egen fråga. Jag fick mitt D-Lite paket idag och jag är i tagen att testa utrustningen nu. Jag har både SB800 och SB600. Dessa kommer jag att använda "på fältet" mer och då jag inte kan ha med mig D-Lite blixtarna.
Faktum är att D-Litepaketet är mycket portabelt. Egentligen är det bara två små väskor typ stativväskor. Har man bil så är det en småsak att ha med dem och en bil är nog i mina ögon ett av mina mest oumbärliga redskap för att transportera utrustning i.
Hade jag varit du hade jag sparat och försökt skaffa mig en SB800 och ett D-Lite 2 kit. Då har du det bästa från två världar.

Din ångest är en värdslig sak :) Lycka till!

....aah nu såg jag att du hade en SB800 redan. Ok! Jag hade kanske köpt en SB600 och ett D-Lite kit...
 
ANNONS