Annons

Ge mig tips på hur jag för över filer från minneskortet på resa utan laptop

Produkter
(logga in för att koppla)

Upy

Aktiv medlem
Hej,

Jag tänkte åka till yttre Hebriderna tidig sommar och fota loss med min nyinköpta Canon eos R5. Men... CFexpress-korten kostar som en begagnad bil och jag äger ingen laptop. (Kan iof ta med jobbdator, men känns sådär) Jag har bara ett 128 GB CFexpress nu.

Har ni tips på lösningar?

- Är det ändå bäst att pantsätta andrakameran och köpa fler CFexpress-kort?
- Kanske i huvudsak lagra korten på SD-kortet? De har jag ju flera av och de är billiga. Men vad förlorar jag egentligen i snabbhet på det? Har inte tänkt filma i större utsträckning. Kommer inte heller fota så mycket action så jag behöver max burst...
 

törnan

Aktiv medlem
Har du inte behov av snabbheten hos CFexpress är den uppenbara lösningen att köra med de klart billigare SD-korten. Ett annat alternativ är att köpa en beg laptop (och ev en extern hårddisk), för inte allt för många tusenlappar får du en som duger fint och troligen får du mer eller mindre igen pengarna om du säljer den vidare när du kommer hem. Fördelen med laptop är att du lättare kan rensa bland bilderna under resans gång vilket innebär mindre arbete när du kommer hem.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
För några år sedan hade jag samma "problem". Finns alternativ men det visade sig att det vettigaste var nog att köpa en begagnad laptop av minsta storlek - lättast - som jag använde för att tanka över varje kväll. Sett till hur den fram till nu har använts så har den datorn verkligen betalat sig. En laptop går väl fortfarande utanför handbagage vikten
 
  • Gilla
Reaktioner: Upy

Upy

Aktiv medlem
Tack för era svar.

Ni förordar en laptop vilken känns rätt. Jag har funderat på att köpa en och får nu fler argument att göra så :)
 

UlfHan

Aktiv medlem
Håller med om att köpa en begagnad laptop men tänk på att du behöver externa USB diskar också. Spara inte bara filerna på laptopen, om den disken krashar är alla bilder borta så du behöver spara dom på två ställen. Som tur är så är USB diskar billiga.
 
  • Gilla
Reaktioner: Upy

Tonyeagle

Aktiv medlem
Har du inget snabbt sd-kort så kolla i länken nedan. Du behöver inte laptopen för att göra backup och tömma korten! Det räcker med ett snabbt kort och prylarna som länken visar så kan du tömma kortet i fält på en liten bärbar usb-driven Hd (som visas i filmen). Kostnad för den bärbara HD:en + mellanenheten (som är driven av ett uppladdningsbart batteri) är ca 2 lax beroende på storleken på HD:n och var du hittar enheten. Har du redan en liten platta kan du ju kika på bilderna via denna sedan medan du är på resa.


Lycka till!

Oj, enheten tar inte cf-express så du får skaffa ett snabbt sd-kort. Ett som är på 128 GB och klarar upp till 4k med god bitrate (dock inte översamplat från 8k= 4k HQ på din kamera) brukar man hitta ganska billigt.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reaktioner: Upy

UlfHan

Aktiv medlem
Att svaret blev en laptop beror väl på att det finns så många fördelar. Man kan ju titta på bilderna och kanske kommer man på att man behöver ändra något t.ex. i kamerans inställningar eller hur man väljer vyer. Ofta kan man förbättra resultatet genom en sådan feedback medan man är där och kan göra ett nytt försök.
 

Erik X

Aktiv medlem
Kan du inte tanka över bilderna från CFExpress till SD direkt i kameran?
Min gamla 5D3 tillåter att man flyttar över bilderna från CompactFlash till SD men det tar en stund förstås. Och gör man fel så riskerar man antagligen att tappa filer. :rolleyes: Man kanske inte vill göra det på sina viktigaste bilder..
 
  • Wow
Reaktioner: Upy

Polar300

Aktiv medlem
Jag är förvånad, finns det ingen fristående dosa som kan klona och / eller kopiera
diverse minneskort? Direkt till ett annat minnesmedia som en 2,5" SSD t.ex.

Alla andra nischprodukter brukar ju ostasiaterna ha uppfunnit - och tillverkat!!! -
innan vi västerlänningar ens har börjat känna av behovet... Konstigt.
/Odd
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Jag är förvånad, finns det ingen fristående dosa som kan klona och / eller kopiera
diverse minneskort? Direkt till ett annat minnesmedia som en 2,5" SSD t.ex.

Alla andra nischprodukter brukar ju ostasiaterna ha uppfunnit - och tillverkat!!! -
innan vi västerlänningar ens har börjat känna av behovet... Konstigt.
/Odd
Jag svarade och gav exempel på en sådan fristående dosa som kan göra detta med sd-kort. Om det finns någon annan som kan göra samma sak med t.ex. de nyare kortmodellerna vet jag inte. Hoppas någon har tips på detta.
 

Genic

Aktiv medlem
När jag reste i Australien och oftast inte hade internet löste jag det genom denna pryl. Kopplade in den i telefonen, stoppade i minnekortet och jag tankade över fotona till USB-minnen men det går ju att stoppa i en liten SSD-disk i USB-uttaget med. Funkade väldigt bra även om det inte är assnabbt.
Bilderna på Cd-on-sidan visar inte de två andra sidorna.
Den har alltså ett usb-uttag och också ett micro-sd-uttag. 20220205_195054.jpg20220205_195121.jpg

 
Senast ändrad:

janc

Aktiv medlem
En viktig faktor är väl hur du kommer att resa? Är det praktiskt att ha med en dator med tanke på hur du ska hantera din packning och tillgången på el?
 

Moha

Aktiv medlem
Hej,

Jag tänkte åka till yttre Hebriderna tidig sommar och fota loss med min nyinköpta Canon eos R5. Men... CFexpress-korten kostar som en begagnad bil och jag äger ingen laptop. (Kan iof ta med jobbdator, men känns sådär) Jag har bara ett 128 GB CFexpress nu.

Har ni tips på lösningar?

- Är det ändå bäst att pantsätta andrakameran och köpa fler CFexpress-kort?
- Kanske i huvudsak lagra korten på SD-kortet? De har jag ju flera av och de är billiga. Men vad förlorar jag egentligen i snabbhet på det? Har inte tänkt filma i större utsträckning. Kommer inte heller fota så mycket action så jag behöver max burst...
Kanske du har redan skaffat dig den bästa alternativet.
Här är en lista över vad som finns att tillgå: (jag skulle röstas på 9, 10, 11)

11 Ways To Backup Photos Without Computer - PhotographyAxis

1644147494040.png
 

atotowi

Aktiv medlem
Smartphone med USB, USB-hub, kortläsare, hårddisk och ett eluttag.
Har du ”äldre” iPhone med lightning kontakt så behöver du även en adapter.
 

ylva_h

Medlem
Jag hade samma problem. Ville ha en back-up till en resa utan att behöva släpa runt på en dator. Lösningen blev en Ipad mini. Liten och portabel. Med en SD-kortläsare så kan man backa upp sina bilder och titta på dem också.
Finns flera som säljer begagnade Ipad, tex Inrego.
Och så har man något som är bra att surfa på dessutom...
 

martley

Aktiv medlem
För länge sedan, före pandemin och när jag var ute och reste med en äldre Canon-kamera, använde jag en surfplatta med SD-kortläsare med ett stort minneskort monterat. Sen anslöt jag kameran mer eller mindre direkt till surfplattan med kamerans egen USB-kabel och en OTG-adapter. Surfplattans egen filhanterade hittade kamerans minneskort och det var bara att kopiera över dem.
Med lite nyare kameror kan man använda appen Canon Camera Connect (med reservation för namnet) och tanka över bilder från kameran till plattan över WiFi.
 

janc

Aktiv medlem
Hej,

Jag tänkte åka till yttre Hebriderna tidig sommar och fota loss med min nyinköpta Canon eos R5. Men... CFexpress-korten kostar som en begagnad bil och jag äger ingen laptop. (Kan iof ta med jobbdator, men känns sådär) Jag har bara ett 128 GB CFexpress nu.

Har ni tips på lösningar?

- Är det ändå bäst att pantsätta andrakameran och köpa fler CFexpress-kort?
- Kanske i huvudsak lagra korten på SD-kortet? De har jag ju flera av och de är billiga. Men vad förlorar jag egentligen i snabbhet på det? Har inte tänkt filma i större utsträckning. Kommer inte heller fota så mycket action så jag behöver max burst...
Som jag tolkar ditt behov handlar det främst om lagring och inte backup dessutom små krav vad gäller överföringshastighet. I ditt ställe skulle jag satsa på att lagra på SD kort och då köpa att större antal med bra förhållande pris/prestanda och hellre ha fler med lite mindre lagringskapacitet - det kan ju hända att ett kort förolyckas på något sätt…

Att eventuellt gå igenom bilderna ”i fält” får då lösas separat med t.ex en iPad
 

gunte

Aktiv medlem
Finns bara ett vettigt alt. och det har du fått. Ett gäng SD kort uppdelade i ett par fodral, märkta med 1,2,3 osv..
 
ANNONS