** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

matknu

Aktiv medlem
Hej. Sjukt lockande pris nu på Scandinavian...10990... Har kollat ett gäng reviews och det känns som ett bra objektiv för en aspirerande hobbyfågelochsportfotograf. Ngra som har linsen och kan ge mig lite köpinspiration? Eller inte...
 
Jag har använt objektivet en hel del och det är skarpt. Nackdelarna är att zoomringen är lite trög och motljusskyddet ramlar lätt av. Båda sakerna kan man leva med. Lite mer trist att man inte kan använda telekonverter, å andra sidan blir en sådan kombo duktigt ljussvag.

Mitt test finns i Fotosidan Magasin 4/2021 och kommer snart ut här på sajten.
 
Jag har använt objektivet en hel del och det är skarpt. Nackdelarna är att zoomringen är lite trög och motljusskyddet ramlar lätt av. Båda sakerna kan man leva med. Lite mer trist att man inte kan använda telekonverter, å andra sidan blir en sådan kombo duktigt ljussvag.

Mitt test finns i Fotosidan Magasin 4/2021 och kommer snart ut här på sajten.

Finns det numret i affärn? Jag har inte koll på hur länge Scandinavian har dubbelrabatten men jag har sällan varit så sugen på ngt...
 
Tidningen är inte kvar i butik. Med du kan läsa via readly eller här: https://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-testar/test-tamron-150-500-mm-f.htm

Kort sagt är objektivet skarpt och fokuserar snabbt. Det är handhavandet som inte är en fullpoängare.
Layoutfel på webben. Översta stora bilden täcker minuslistan i Firefox, men även delvis i Chrome i telefonen i liggande läge. Jag har inte testat att logga in i någon annan webbläsare på datorn, men med tanke på att det blir så i telefonen så är det nog likadant även i Chrome eller Edge på datorn.
 
Layoutfel på webben. Översta stora bilden täcker minuslistan i Firefox, men även delvis i Chrome i telefonen i liggande läge. Jag har inte testat att logga in i någon annan webbläsare på datorn, men med tanke på att det blir så i telefonen så är det nog likadant även i Chrome eller Edge på datorn.

Har fixat exempelbilderna, men får kolla med David Elmfeldt om den översta bilden.
 
Har fixat exempelbilderna, men får kolla med David Elmfeldt om den översta bilden.
Det jag menade var den översta exempelbilden (som var stor innan) och nu täcker den inte minuslistan som den gjorde innan. Texten med kameradata till exempelbildena ligger dock vid sidan av bilderna istället för under.

Den överst i artikeln innan texten täcker inget (vad jag kan se), även om den är ordentligt stor.
 
Det jag menade var den översta exempelbilden (som var stor innan) och nu täcker den inte minuslistan som den gjorde innan. Texten med kameradata till exempelbildena ligger dock vid sidan av bilderna istället för under.

Den överst i artikeln innan texten täcker inget (vad jag kan se), även om den är ordentligt stor.

Då är allt som det ska. Bildtexterna ska ligga vid sidan av.
 
Hej. Sjukt lockande pris nu på Scandinavian...10990... Har kollat ett gäng reviews och det känns som ett bra objektiv för en aspirerande hobbyfågelochsportfotograf. Ngra som har linsen och kan ge mig lite köpinspiration? Eller inte...

Stort Tack till dig Mats.
Det där objektivet har jag funderat på länge.
Förhållandevis lätt (för sin brännvidd) och förhållandevis kort närgräns.
OK skärpa enligt de tester jag läst. Och minns jag rätt, så hade det inbygd stabilisering också.
Perfekt att ta med till naturreservatet, för både fåglar och sländor.
Priset du angav stämde.
Jag beställde precis ett ex från Scandinavian Photo (via telefonsamtal). Där är jag nöjd kund sedan tidigare.
Än en gång - Ett Stort tack till dig !!!
 
ANNONS