Annons

Ändrade semesterplaner.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Hej hopp;

Sannolikt säkert fler än jag som fått anledning att ändra sina semesterplaner detta år och för mig är det inget undantag. Då vi måste ansöka om semester på jobbet i början på året (senast i februari), var mina ursprungliga planer att åka till Nepal för en mer dedikerad fotoresa än förra gången jag var där, nu i Oktober. Av uppenbara skäl kommer detta att bli senarelagt till nästa år om inget oförutsett inträffar (igen), så detta året blir det till att semestra på hemmaplan.

Nu har jag egentligen inga svårigheter att sysselsätta mig men jag hade gärna sett att jag kom utanför närområdet vilket i mitt fall är Blöteborg (med omnejd), och jag tänkte fråga er härdade harcoreforumister om lämpliga destinationer inom rikets gränser (för Norge är väl stängt för oss sörlänningar ?).

Jag är i huvudsak intresserad av landskapsfoto och avstånd behöver inte vara ett problem, det som möjligtvis ställer till det för mig är boendekostnader, då det inte är direkt billigt att semestra hemmavid och då gör sig snålänningen påmind. Tyvärr är det mesta av höstprakten borta under det att jag har min semester (15 Okt. - 14 Nov.), men landskapsfoto (på hösten) är ju inte bara färgprakt. Dessutom behöver man ju som bekant inte begränsa sig, utan man får hitta andra möjligheter.

Jag har lekt med tanken att köra långt upp på de nordliga breddgraderna, men vädret är väl inte så värst tilltagande under uppgivna tidsspann, antar jag, snön har väl redan börjat komma !? Dalarna och Värmland kanske kan vara intressanta platser att besöka I Oktober - November, eller är det som här i Blöteborg under samma tid; Grått, blött och kallt !? Någon färgprakt på träden är väl knappast att hoppas på, så långt norrut inom nämnda tidsspann.

Som sagt, (storslagna och exotiska) landskap tycker jag väldigt mycket om och då gärna med inslag av berg, men jag tar tacksamt emot tips. Jag har inga problem med att det inte är allt för bekvämt och jag kan gärna tänka mig att knalla omkring i spenaten så länge det finns tillgång till tak över huvud och dusch samt något att äta, men för att vara övertydlig; Det är inte någon fjällvandring jag syftar på 😉.

Så, ni som tror er veta med er några intressanta möjligheter som stämmer överens med efterlysningen, får gärna skriva en blänkare.
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
Landskap kan du fotografera i princip över allt i Sverige. Lätt att bli hemmablind, men en stor del av världen tycker faktiskt att dom Svenska landskapen är vackra. Det är väl som med det mesta att du behöver hitta rätt ljus och rätt plats att fotografera ifrån.

Norra Sverige är kargt, men man kan få väldigt fina bilder där också.

Dalarna och Värmland finns det också gott om saker att fotografera i, kör du bil är det bara att leta runt. Tänk dock på att i vissa delar av både Dalarna och Värmland inte har mackar precis runt hörnen hela tiden.

Men alla landskap har fina fotomöjligheter (jag har fotat och besökt alla utom Gotland, men därifrån har jag sett fina bilder). Så om det är pengarna som styr låt dom styra vart kosan går och fråga sedan här var det finns scenic platser i närheten. Tror det finns medlemmar här utspridda över hela landet eller som har koll på platsen.
 
Hur lång upp vill du åka? Jag ska själv åka vildmarksvägen i Jämtland den 28 september och ska besöka ett antal platser på vägen och tänkte dela med mig så du kanske får något tips du också.

Snön har börjat falla när du har semester men boende biten kan du lösa väldigt om du redan har tält, sovsäck och liggunderlag sen innan, annars kan du sover i bilen med en sovsäck funkar precis lika bra det också.
 

Bilagor

Falumas

Aktiv medlem
I Oktober så tror jag att det finns chans till norrsken i Norra Sverige, men då verkligen norra, typ Kiruna, Pajala. Dom brukar sätta bra piff på landskapsfoton.
 

niniz

Aktiv medlem
Svårt att råda när man inte vet vart du varit

Värmland glaskogen
Djurliv och natur många små sjöar. Paddling fiske

Man behöver inte vandra för att njuta till fjälls. Går bra med bil och ta sig till platser. Idre har du fin natur vyer över berg, svenska som norska. Renar och samekulturen. Vatten runt omkring.

Men ta bilvägen småvägar längs göta kanal bjuder på fina fotomöjligheter

Några ideer
 

thommym

Aktiv medlem
Jag är i huvudsak intresserad av landskapsfoto och avstånd behöver inte vara ett problem, det som möjligtvis ställer till det för mig är boendekostnader, då det inte är direkt billigt att semestra hemmavid och då gör sig snålänningen påmind. Tyvärr är det mesta av höstprakten borta under det att jag har min semester (15 Okt. - 14 Nov.), men landskapsfoto (på hösten) är ju inte bara färgprakt. Dessutom behöver man ju som bekant inte begränsa sig, utan man får hitta andra möjligheter.
Du kanske skall tänka dig söderut och kanske Österlen? Mitten av oktober brukar vara höjdartider för sprakande färger i skogarna där.
 

Jenny Jonsson

Aktiv medlem
Då kontrar jag med Skåne! Den tiden kan vara härlig här nere om du har tur med vädret. Du kan få underbart stilla krispiga dagar med färgerna kvar på träden. Vi har ju inte precis fjällens färgprakt; bokskog blir mer gulbrun. Kopparhatten vid Skäralid heter ju Kopparhatten av en anledning så att säga.

Och blir vädret småregnigt och grått över hela landet (som det ju också kan bli den tiden på året...) så är iallafall dygnsmedeltemperaturen mer gynnsam här. Om du kan tänka dig att hänge dig åt svartvitt melankolifotograferande. Hovs hallar tycker jag lämpar sig för höstmelankoli, liksom Skäralild och Sandhammaren om man kommer bort 500 meter från parkeringen.

Brösarps norra backar när det böljande landskapet försvinner in i regndis kan också vara tjusigt. Då kan du unna dig att äta på Brösarps gästis :) Redig skånsk mad när den är som bäst!

Min personliga favorit är Rövarekulan i Hurvatrakten. Där finns vindskydd/tältplats. Även i Skäralid finns en tältplats men utanför gränserna finns flera fina, kolla Skåneledens hemsida.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Lätt att bli hemmablind
Det är just av den anledningen jag vill komma ut från Blöteborg (med omnejd).
rätt plats att fotografera ifrån.
Det är lite det som är bakgrunden till frågeställningen 😉.
Tror det finns medlemmar här utspridda över hela landet eller som har koll på platsen.
Återigen, därav anledningen till den inledande frågeställningen. Tackar för dina synpunkter och förslag i vart fall.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Hur lång upp vill du åka?
I princip kan jag åka hur långt som helst. Tänkte ett kort ögonblick på renskiljningen, men den är väl nu i September !?
(...) ska besöka ett antal platser på vägen och tänkte dela med mig så du kanske får något tips du också.
Tackar allra ödmjukast ! Det var ju onekligen en massa förslag, får googla på de när jag har mer tid till mitt förfogande.
(...) om du redan har tält, sovsäck och liggunderlag (...)
Jodå, det har jag, och även campingkök och en del annat som kan vara lämpligt när man campar. Men blir det inte väldigt kallt på kvällen om man campar denna årstiden !? Dessutom är det är svårt med dusch i tältet 😉.
(...) annars kan du sover i bilen (...)
Jo, den tanken har slagit mig, det var (bl. a) därför köpte jag mig en XC70 😊. Men göbben börjar bli gammal och (med stigande ålder) bekväm 🤔.
 
Senast ändrad:

Tony johansson

Aktiv medlem
I Oktober så tror jag att det finns chans till norrsken i Norra Sverige, men då verkligen norra, typ Kiruna, Pajala. Dom brukar sätta bra piff på landskapsfoton.
Sanningen är att jag faktiskt tänkte i de banorna (att bege mig till Kiruna, typ), men jag var där för ~ 30 år sedan (mitt i vintern, jag tror det var i Jan - Dec.) och det gav inte mersmak, om man säger så. Hint: Jag gillar dagsljus 😉.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Svårt att råda när man inte vet vart du varit
Faktum är att i stort sett hela Sverige är en vit fläck för mig. Jag har mest varit utomlands, när möjlighet funnits. Min plan var/är att åka utomlands så länge jag orkar med de obekvämligheter det medför, och när äventyrslusten
avtar tänkte jag koncentrera mig på närområdet och i förläningen Sverige. På grund av pandemin blir jag ju strandsatt detta året.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Du kanske skall tänka dig söderut och kanske Österlen? Mitten av oktober brukar vara höjdartider för sprakande färger i skogarna där.
Absolut kan jag tänka mig att åka söderöver och den tanken slog mig också av just den anledningen du nämner; Lövfällningen kanske inte har kommit fullt så långt som den (sannolikt) gjort här, vid tidpunkten för min semester !?
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Då kontrar jag med Skåne!
Absolut Skåne ! Spenderade några somrar där nere (i Linderöd) hos min Farmor, då hon levde och bodde där. Väldigt vackert, faktiskt.
så är iallafall dygnsmedeltemperaturen mer gynnsam här.
Det är ju inte alldeles oviktigt (om man skall tälta, d v s).
Om du kan tänka dig att hänge dig åt svartvitt melankolifotograferande.
Kan jag absolut tänka mig.
Brösarps norra backar när det böljande landskapet försvinner in i regndis kan också vara tjusigt.
Låter ju väldigt trevligt.
Då kan du unna dig att äta på Brösarps gästis :) Redig skånsk mad när den är som bäst!
Om det blir aktuellt att åka åt det hållet, kanske jag avlägger ett besök där.
Min personliga favorit är Rövarekulan i Hurvatrakten. Där finns vindskydd/tältplats. Även i Skäralid finns en tältplats men utanför gränserna finns flera fina, kolla Skåneledens hemsida.
Får absolut titta på det. Många fina uppslag på vad jag kan hitta på under semestern, kan jag konstatera.
 

Pickadollen

Aktiv medlem
Om du tar dig söderut, bör du kolla in Hovs Hallar utanför Båstad. Lite långexponering i solnedgång gör sig nog väldans fint där med hundratals olika vinklar att utforska. Även Kullaberg erbjuder dramatiska vyer. Därifrån är det även nära till Söderåsens nationalpark som innebär fina fotomöjligheter. I Skåne borde även lite höstfärger ha kunnat dröja sig kvar. Även den pyttelilla och söta nationalparken Dalby Söderskog ligger i närheten och kan säkert vara fin om vädret tillåter. Skåne har väldigt mycket att erbjuda över huvud taget.
 
ANNONS