Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera för att fota vattensporter.

Produkter
(logga in för att koppla)

Billing

Medlem
Hej!

Det är så att jag funderar på att köpa en digitalsystemkamera. Dels ska den vara den inte vara för stor för att resa med osv. Men eftersom jag älskar vattensporter bla. vindsurfing vore de toppen om man kunde ha en kamera som det fanns något slags vattenhus till om man vill stå ute i vattnet för att fota. Men jag ska inte bara fota i vatten utan jag vill ha en bra kamera för att fota när man är ute och reser. Vill helt enkelt få bra bilder !

Om man går in på http://www.fahlensurf.se/gallery/ så är det väl ungefär i den kvalitén på bilder.

Tack på förhand!
Svar uppskattas !

/Joakim
 
Vilken SLR som helst skulle ju teoretiskt kunna fungera.

Det finns vattentäta hus till mer eller mindre alla SLRer. Det finns dock 2 problem, vattentäta hus (för dykning) kostar mer än kameran och klarar inte stora telelinser (används inte vi UV foto).

Ewamarine har vattentäta påsar med upp till 77mm filtergänga men jag vet inte hur långt objektiv som går in.

Vill du kunna ta en snabb bildserie så måste du har en liten snabbare kamera med 5 bilder/sek.

Har då någon kamera utrustning sedan tidigare så tycker jag du ska hålla dig till samma märke.
 
Okej, Tack!

Är helt ny på detta med systemkameror, så man vill ju inte köpa en allt kostsam heller. Men så en SLR skulle kunna funka bra? i vilken prisklass ligger dom runt?
 
Skulle nog inte satsa på något annat än en vädertätad kamera. Då har du i första hand Pentax K10D, Sony A700 och Nikon D300 att välja på (Canon 40D har sämre vädertätning än dessa).

Pentaxen är billigast, men ligger lite efter Sony och Nikon i vissa avseenden. Framförallt är autofokusen inte lika bra, vilket förstås är ett klart minus. Och seriebildtagningen är långsammare - 3 bilder per sekund. A700 ligger på 5 bilder per sekund, och D300 ska kunna klara upp till 6. Dock storknar D300:an efter runt 75 bilder, medan A700:an har snabbare elektronik så den hackar inte alls, utan klarar att köra i full fart hela tiden (tills minneskortet är slut). Det klarar i och för sig Pentaxen också, men då med betydligt lägre hastighet.

När det gäller pris blir Nikon dyrast, förstås... Priset varierar naturligtvis något beroende på var du köper någonstans:

Pentax K10D + DA 18-55/3,5-5,6 .... 8.000
Sony A700 + AF 18-70/3,5-5,6 ...... 14.000
Nikon D300 ................................. 15.700 (enbart hus)

I runda slängar. Vill du komma ner i pris får du välja någon av respektive tillverkares instegsmodeller, men då får du också offra en del av det som du skulle behöva för ditt ändamål, så det är inte säkert att det i längden blir ekonomiskt att göra så. Vill du ändå göra detta så kan du titta på Pentax K100D Super, Sony A100 eller den nya A200, Nikon D40x eller Canon 400D. Billigast är Nikon D40 (som har slutat att tillverkas). Den har dock störst begränsningar, och minst funktioner. Bildsensorn har lägre upplösning än de andra har, och autofokusen har bara 3 mätpunkter. Min erfarenhet är att man behöver åtminstone 9 mätpunkter för att täcka det mesta (ännu fler brukar vanligen inte ge så väldigt mycket mer). Den största begränsningen med Nikon D40, och även med D40x är annars att den saknar fokusmotor, så det måste finnas en sådan i objektivet. Med ett par undantag finns detta bara i Nikons dyra objektiv. Och de flesta objektiven på begagnatmarknaden kan inte användas.

Pentax har det minsta objektiv- och tillbehörssortimentet, och Nikon det största. Detta kan dock komma att ändras, se nedan. Nikonhuset är störst och tyngst av dessa tre. Pentaxhuset är minst, men Sonyhuset är trots detta något lättare. Detta är mycket bekvämt ifall man behöver hålla kameran i en hand, även om detta kanske i första hand beror på att A700-huset har det klart bästa greppet.

Sony har mycket ambitiösa planer för Alpha-systemet (som Minolta/Sony systemet kallas för). Bl.a. kommer fem nya kamerahus under året och över 30 nya objektiv inom nästa. Vilket kommer att göra Alpha-systemet till det klart mest dynamiska. Sony har ju resurserna, de är världens största elektronikföretag, och är flera gånger större än Nikon. Dessutom har man ju på begagnatmarknaden ett stort utbud av högklassiga Minolta AF-objektiv till mycket överkomliga priser att välja på till Sonys DSLR-kameror. Alla dessa bibehåller också samtliga funktioner, som antiskak, autofokus etc., vilket inte är fallet för NÅGOT annat system på marknaden.

En viktig egenskap med A700 är också att den har den bästa ergonomin och hanterbarheten av alla kameror som f.n. finns på marknaden. I och för sig inte förvånande, eftersom Sony ju har övertagit Minolta-systemet inkl. hela ingenjörsteamet, och Minoltas kameror har i alla fall under de senaste 40 åren varit de mest ergonomiska och "fotografvänliga". Minolta låg bakom de flesta av de väsentliga innovationerna inom SLR-världen under denna tid. Och Sony är ju ett av världens mest innovativa företag, mycket mer än något existerande kameraföretag. Sony är nr ett i världen också när det gäller utveckling och produktion av bildsensorer, vilket naturligtvis att kommer att bli en oerhörd konkurrensfördel framöver.

Pentax är ganska små numera, från att tidigare har varit en av "De fyra stora" tillsammans med Nikon, Minolta och Canon. Och så Olympus lite på sladden. Pentax enda chans till att överleva på sikt torde dock förmodligen vara att bli uppköpta av Samsung. Eller att åtminstone ingå i ett nära samarbete. Tillgång till elektronikkompetens är självfallet helt nödvändigt för att kunna överleva som digitalsystemkameratillverkare i framtiden.

Nikon är en traditionell och lite gammaldags kameratillverkare, som måste köpa elektronikkompetens utifrån. De är helt beroende av att köpa bildsensorer från Sony. Vilket i och för sig har gjort det möjligt för dem att nu köra om Canon... Som förhoppningsvis kommer att vakna innan det är försent. Det kan aldrig vara bra för oss användare att det blir färre och färre kameratillverkare. I min ungdom fanns det över 30 olika spegelreflexkamerasystem att välja på (och jag har ägt de flesta av dem - som om prylgalenskap skulle vara någonting nytt...), och man kunde byta objektiv mellan flertalet av dessa! Tyvärr var den standarden baserad på en gängfattning, så den har numera sjunkit ner glömskans skugga.

En funktion som ibland gör att bilderna blir skarpa istället för suddiga är att Pentax och Sony/Minolta har bildstabilisering i kamerahuset, till skillnad från Nikon (och Canon). Detta gör att alla objektiv, original eller tredjepartstillverkade, nya eller begagnade får AS med Pentax och Sony. Till Nikon och Canon är man tvungen att köpa speciella, och för det mesta ganska dyra, objektiv för detta.


Objektiv
Originalzoomar i området 200-400 mm blir ganska dyra för alla, förutom när det gäller den s.k. kitzoomen 70-300 mm. Men det finns förstås tredjepartstillverkade objektiv:


Sigma har ett större utbud än Tamron nedan, men kan ibland ligga efter i optisk kvalitet. Samma priser till alla kamerasystemen ovan:

Sigma 135-400/4,5-5,6 DG APO .... cirka 6.000 kr (finns ej till Pentax)
Sigma 170-500/5,0-6,3 DG APO .... cirka 7.500 kr
Sigma EX 50-500/4-6,3 DG ......... cirka 10.000 kr
Det sistnämnda är ett populärt objektiv, och anses vara det bästa av dessa tre. Kallas för "Grandma", eftersom det är stort och tungt - 1,85 kg. De båda andra väger cirka 1,2 kg. Till Grandma rekommenderas stativ (i och för sig inte dumt att använda för de andra heller), antingen ett kraftigare enbensstativ eller också ett trebens med kardanhuvud (Wimberley II).


Tamron SP 200-500/5-6,3 Di LD IF är optiskt av bättre kvalitet än Sigmas motsvarigheter ovan. Vida mycket bättre än kitzoomarna förstås, men också klart dyrare - cirka 9.000 kr (samma pris till alla systemen ovan). Vikt 1,2 kg.


Till slut, de enkla kit-telezoomarna 70-300 mm ligger i prisläge 2-3.000 kr, och kan köpas begagnade för runt halva detta pris.
 
Senast ändrad:
Tack för mycket utförligt svar!

Har kollat runt lite. Eftersom det är första systemkameran jag köper vill jag ha en som inte är för svår men ändå inte för enkel. Man vill ha något att utvecklas i som man kanske kan ha några år. Verkade intressant med den som kostade 8 000 vill ligga runt det. hur ligger det till med Canon 400D? är den lite åt nybörjarkamera hållet?
 
Vill bara flika in att det är inte mycket nytta att köpa ett vädertätat hus om man inte har råd eller avser köpa optik med samma funktion. De är ofta ganska dyra och exempelvis de kit-gluggar som föjer med ibland är oftast inte vädertätade.

MVH
Marcus
 
Billing skrev:
Tack för mycket utförligt svar!

Har kollat runt lite. Eftersom det är första systemkameran jag köper vill jag ha en som inte är för svår men ändå inte för enkel. Man vill ha något att utvecklas i som man kanske kan ha några år. Verkade intressant med den som kostade 8 000 vill ligga runt det. hur ligger det till med Canon 400D? är den lite åt nybörjarkamera hållet?
Japp, 400D tillhör instegskamerorna, och dessa ger ju inte så mycket att utvecklas i. Du får mycket mer för pengarna ifall du väljer Pentax K10D eller Sony A200 (cirka 6.600 kr inkl 18-70 mm-objektiv för den senare).

En mera avancerad kamera behöver i och för sig inte alls vara svårare att använda än en enklare, det beror helt och hållet på ergonomi och användarinterface. Här är Sony ledande, så deras A200 och A700 är de som är lättast att komma igång med för nybörjaren, och snabbast att jobba med för den mera erfarne. De funktioner man behöver som fotograf kommer man oftast åt direkt (A200) eller alltid (A700), istället för att behöva leta bland en massa menyer. Det finns således fler knappar på A700:an, men detta innebär att det blir ännu mindre menybläddrande (fast A700:an ligger väl ändå utanför det prisintervall du har tänkt dig).
 
Okej, Tack!

Ja det ligger väl lite utanför min budget. Meningen är att jag om ett tag ska ut å resa under en väldigt lång tid och vill ha med mig en riktigt bra kamera(i min mening) men eftersom jag är väldigt ny på detta vet jag inte vad som krävs och hur mycket man måste betala för att kunna få den bildkvalitén man vill ha. Dock är ju detta mycket upp till mig som ska ta bilden, men jag tror du vet hur jag tänker. Finns det någonstanns där man kan se bilder tagna med dessa kameror? T.ex. Sony A700 eller Nikon D300 eller Pentax K10D.

Tack !
 
En av många, många frågor om "vilken kamera skall jag köpa", osv .....
Bör finnas redan kilometer av svar i FS Forumet, faktiskt!

Vädertätning eller ej, innebär inte att kameran tål speciellt mycket vatten, bara att de flesta kritiska ingångar för portar, rattar och knappar är vädertätade, men det vet ju alla.

Bra förklaringar, tidigare i denna tråd, vilka D-SLR som fungerar, dvs. svaren blev, att alla fungerar lika bra, för normal fotografering vid vatten.
Konstigt vore väl annars?

Under vattnet, där finns det speciella plast "lådor" för D-SLR och optiken, men dessa är mycket dyra, vi pratar om tusenlappar, men det vet väl alla.

Uppräkning av ett antal olika finesser, på en D-SLR, antal mätpunkter, snabbheten på seriebildstagningen, - vem bryr sig, när ergonomin är mångdubbelt viktigare, - hur är kameran i handen ....
30 gluggar eller 100 gluggar, rent av bara 10 gluggar i tillverkarens sortiment, - har det någon betydelse för en amatör, som förmodligen "bara" behöver 2-3 gluggar?

Vad skall en kamera användas till?
Ge perfekta bilder eller ha ett maxat innehåll av alla möjliga finesser, för att ägaren skall kunna
visa upp vad som finns under kameraskalet?
 
Billing skrev:
Okej, ..
Finns det någonstanns där man kan se bilder tagna med dessa kameror? T.ex. Sony A700 eller Nikon D300 eller Pentax K10D.

Tack !
Det skulle jag naturligtvis kunna ge dig referenser till, men uppriktigt sagt skulle jag vilja råda dig till att inte lägga ner en massa tid på detta - helt bortkastat! Det är väldigt små skillnader i bildkvalitet mellan de kameror vi kan välja på idag. Dessutom är dessa jämförelsebilder vanligen tagna under väldigt olika förhållanden. Och även bland de "tester" där man har haft avsikten att göra direkta jämförelser, så har jag knappast sett någon enda test där förhållandena har varit exakt jämförbara mellan olika system. Och i de fall man har kommit rätt nära, så har man ju ändå bara testat under EN enda uppsättning parametrar. Andra fotografer som har valt andra parametrar (och som framförallt kan sin utrustning bättre) har åstadkommit vida bättre resultat än vad dessa testare har lyckats med.

Dessutom är en av de kameror vi talat om (A200, och kanske den som skulle vara mest intressant för dig i ditt prisintervall), så ny att den ännu inte kommit ut i butikerna. Kommer lite senare denna månad, så där finns ännu så länge helt enkelt inga provbilder att se. Om du inte kommer att få tillräckligt bra resultat med den kamera du väljer (oavsett vilken), så behöver du träna mera och lära dig fotograferingens grunder bättre. Skulle det ändå bli riktigt galet så kan det förstås bero på att det är något fel på kameran, men då är det ju bara att lämna in den för garantireparation...

"Billigt eller dyrt objektiv" kan däremot ibland ha märkbar betydelse för den bildkvalitet du kan få. När, och om, du har blivit tillräckligt duktig! De flesta klarar sig rätt länge, eller hela livet, med kitobjektivet. Det kommer ändå att ta dig minst ett eller annat år innan du har tillräckliga fototekniska kunskaper för att utrustningen ska vara den svaga länken... Och ifall du någonsin ska komma till det läget att du "slår i taket", så måste du vara engagerad, intresserad och läraktig i ditt fotande.

Istället - kolla hur de olika kamerorna du i första hand väljer mellan är att jobba med. Men tänk då också på att en i ett visst märke mycket erfaren och inbiten proffs-snubbe i och för sig kan vara väldigt dålig på att demonstrera en kamera av annat märke...


Edit: Det finns faktiskt redan provbilder från A200 ute, men som sagt, lägg din tid på annat istället. Bildresultatet kommer att bli tillräckligt bra vad själva kameran anbelangar!
 
Senast ändrad:
Bra sätt att skaffa sig erfarenhet på!

Fast jag hoppas att du inte på något sätt tolkade det jag skrev som att jag tyckte att du inte skulle ställa frågor? För det får du naturligtvis väldigt gärna göra. Det är t.o.m. själva syftet med dessa Forum!
 
Ja !

Nej nej, absolut inte. Men jag tror jag ska gå till en affär för att kunna klämma och känna lite. Men tycker A200:an såg intressant ut. Såg ett paket på sonys hemsida med två objektiv också. Ganska bra pris tycker jag det så ut som. Tror jag ska be en släkting till mig borta i USA att köpa där och skicka hit till Sverige. Kanske kan bli lite krångel med garantin och så bara.
 
Bra!

Jo, det är svårt att hitta något mera prisvärt än det där tvågluggs-paketet.

När det sedan gäller att köpa utomlands så bör du känna till att många undviker att köpa kamerahus långt bortifrån. Det är mindre risk med att köpa objektiv, som det ju mera sällan blir fel på (såvida de inte har inbyggd stabilisering eller fokusmotor då kanske). Att skicka en kamera fram och tillbaka över Atlanten för en reparation går lätt på ett fyrsiffrigt belopp enbart i frakt- och expeditionskostnader, och detta kan ju snabbt äta upp förtjänsten. Tänk också på att du kan få betala både tull och moms när paketet ska över gränsen, och då kan totalkostnaderna t.o.m. bli högre än de skulle ha blivit vid köp här hemma. Ett paket som kostar under 10.000 kr totalt lönar det sig ofta inte att skicka efter från utlandet. När det gäller högklassiga och dyra objektiv kan det däremot i vissa fall löna sig rejält.

Såg att du bor i Stockholm, och där finns ju leverantörer som har både bra priser och service, som t.ex. Scandinavian Photo.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.