Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 10-20/4-5,6 vs. 3,5

PatrikBerg

Aktiv medlem
Hej,

Ska åka på roadtrip i västra USA om två månader och vill ha med mig ett ordentligt vidvinkel för fina landskapsbilder i öknen/Grand Canyon/Yosemite och har framför allt funderat på dessa två.

Sigma EX 10-20mm 3.5 DC HSM
Sigma EX 10-20mm 4-5,6 DC HSM


Jag har även funderat lite på

Sigma 8-16/4,5-5,6 DC HSM

Vid köp begagnat ligger alla inom min prisram, max 4000 (för begagnat kommer det bli). Men kan inte bestämma mig!

Har ni några tips och råd om vad jag borde satsa på.

Jag fotar med en Canon 450d och har i övrigt sigma 17-70 2,8-4, canon 70-200 4L samt det obligatoriska canon 50 1.8 ;-)

Tack på förhand!
 
3,5 DC klarar ju (förstås) bättre sämre ljusförhållanden, får betala för detta med sämre skärpa. Så det är väl det "genomsnittliga tillgängliga ljuset" som får avgöra...
 
Har själv ett Sigma 10-20 4-5,6..

Helt klockrent.. Köpte ett som jag sedan sålde.. ångrade mig varje gång jag var ute och fotade i ca 1,5 år.. Sen köpte jag ett likadant :) Skärpan är viktigare än ljuset (stadig på handen är fint)..
 
den ljusstarkare f/3.5 är ju ett skarpare objektiv än den äldre ljussvagare, det framgår ju av de tester som finns, t ex i tidningen Foto, som jag litar mest på. 8-16 är nog ännu vassare vad jag har förstått. Den gamla är sämst. Den duger, har faktiskt haft 4-5 st för några år sedan att jämföra med, men likväl sämst.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.