Annons

Hjälp! redigera bilfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Bilen blir snyggare utan en skylt, tycker jag, [...]
Vi tycker inte helt lika. Eller snarare, det beror på. Tycker jag.
Första exemplet i denna tråd håller jag med dig. Men det beror på hur bilägaren har utformat sin bil utan naturlig plats för nummerplåt.
Har bilen plats för nummerplåt bli det liksom tandlöst i bilden när plåten saknas.

En bil ska ha nummerplåt för att få framföras på allmän väg. Att designa en bil där plåten inte har sin plats passar bara för utställning. Tycker jag.
 

Ventures

Aktiv medlem
Behovet att dölja nummerskylten är inte heller stort. Vill du ta reda på hur många lada 2104 det finns i Sverige och vilka som äger dem samt var de bor behöver du bara en app i din telefon. När en av mina bilar har stått avställd ett tag så brukar det efter ett halvår komma förfrågningar om att sälja bilen trotts att den stått gömd i mitt garage.
Så behovet är inte stort.
Jag har aldrig fått en sån förfrågan. Men jag äger ju ingen Lada. 😉
 

PMD

Aktiv medlem
Det är bara 29 stater i USA som kräver att det sitter en framtill. Denna kommer nog from Michigan där det inte krävs.
Kalifornien torde ha den största bilmarknaden i USA, så det är kanske lite tveksamt om den här bilmodellen är designad för just Michigan. GM ville nog sälja den lite varstans.

Det går dock att placera skylten lite snyggare än på första bilden i den här tråden. Flera exempel finns här.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det blir en rätt fet hållare på det viset, vet inte om det är att föredra. Har man satt den som på den röda i denna tråden får man dock hålla tummarna att man inte behöver bli bogserad.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, jag tycker som sagt att bilen i urinlägget är snyggare utan skylt.
Att retuschera bort skylten helt går dessutom antagligen fortare än att byta ut bokstäverna och siffrorna (vilket också påpekas i inlägg #4).
 

Falumas

Aktiv medlem
Fotar du i Sverige är det så, men i större delen av världen ligger bevisbördan hos bilägaren att bevisa att det inte var just bilägaren som körde. I Schweiz fotar t.ex. alla fartkameror bakifrån eftersom det anses trafikfarligt att blixtra förare rätt i ansiktet.
 

Ventures

Aktiv medlem
Fotar du i Sverige är det så, men i större delen av världen ligger bevisbördan hos bilägaren att bevisa att det inte var just bilägaren som körde. I Schweiz fotar t.ex. alla fartkameror bakifrån eftersom det anses trafikfarligt att blixtra förare rätt i ansiktet.
I många fall är det bra att vi inte har ägaransvar i Sverige. 😉
I Australien, det var många år sedan nu, låg polisen och smög i buskarna med radar och teleobjektiv. Sedan kom ett brev till bilägaren via posten med böter. Bildbevis kunde fås på begäran. Kan säga att det är svårt att hålla 50 i nedförsbackarna och det visste polisen om.
I Sverige är det ju ganska snällt mot bilförarna som ska varnas för fartkameror efter varje avtagsväg och går det inte att på bild identifiera vem föraren är så händer inget.

Om man helt ska ta bort nummerskylten av estetiska skäl är ju olika från fall till fall då det vanligen finns ett uttag på bilen där skylten ska sitta. Det skulle se konstigt ut om det var tomt där. Ibland används anonyma skyltar, som förstås inte är tillåtna ute i trafiken.
https://flic.kr/p/WAXRVj
 

PMD

Aktiv medlem
I många fall är det bra att vi inte har ägaransvar i Sverige. 😉
Ja, om man inte har hunnit anmäla sin bil som stulen innan biltjuven kör för fort förbi en fartkamera kan det kanske bli lite besvärligt.
I Australien, det var många år sedan nu, låg polisen och smög i buskarna med radar och teleobjektiv. Sedan kom ett brev till bilägaren via posten med böter. Bildbevis kunde fås på begäran. Kan säga att det är svårt att hålla 50 i nedförsbackarna och det visste polisen om.
Var det en hyrbil? Vad blev följderna i så fall?
 

Falumas

Aktiv medlem
Ja, om man inte har hunnit anmäla sin bil som stulen innan biltjuven kör för fort förbi en fartkamera kan det kanske bli lite besvärligt.
Får man sin bil stulen så blir det givetvis besvärligt hur som helst. I Schweiz i alla fall skulle det inte vara några problem förutom extra byrokrati.

Var det en hyrbil? Vad blev följderna i så fall?
Biluthyrningsfirmor har papper på att bilen ansvaras av någon under en viss tid. Det räcker mer än väl. Har hyrt bil på många ställen där man specifikt säger att man ansvarar för dvs böter under tiden man har bilen när man skriver under. Man brukar dessutom med sin signatur godkänna en administrativ avgift till biluthyrningsfirman som ofta överstiger böterna.
 

PMD

Aktiv medlem
Får man sin bil stulen så blir det givetvis besvärligt hur som helst. I Schweiz i alla fall skulle det inte vara några problem förutom extra byrokrati.
Man kan helt enkelt anmäla sin bil stulen efter att ha kört för fort förbi en fartkamera och senare ta tillbaka anmälan och säga att man har hittat sin bil parkerad några kvarter bort. Praktiskt!
Biluthyrningsfirmor har papper på att bilen ansvaras av någon under en viss tid. Det räcker mer än väl. Har hyrt bil på många ställen där man specifikt säger att man ansvarar för dvs böter under tiden man har bilen när man skriver under. Man brukar dessutom med sin signatur godkänna en administrativ avgift till biluthyrningsfirman som ofta överstiger böterna.
Det gäller väl för bilhyrning i länder där föraransvar inte är så värst strikt, gissar jag. Senast jag hyrde bil var i Sverige och jag kan inte minnas att jag behövde lova att betala böter. Det skulle jag nog ha blivit tvungen att göra ändå om jag bröt mot trafikregler.
 

Falumas

Aktiv medlem
Man kan helt enkelt anmäla sin bil stulen efter att ha kört för fort förbi en fartkamera och senare ta tillbaka anmälan och säga att man har hittat sin bil parkerad några kvarter bort. Praktiskt!
Nja, så enkelt är det nog inte. Tar du tillbaka anmälan så har du ingen matchande polisrapport till det hela när ditt ärende behandlas. Polisen skall helt säkert också först utreda bilstölden, men kan du övertyga Polisen att bilen var stulen och sedan helt plötsligt dök upp i ditt garage igen oskadad så har du tur.
Det är nog dock väldigt sällsynt att just det händer, jag har aldrig ens hört talas om det.
 
ANNONS