Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel på minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)
Vill påtala att jag fått tag i kunden!
Vi kommer skicka in minneskortet på analys och så får vi ta det där ifrån.

Dock väldigt intressanta diskussioner här kring lagar!
Vilket får en att fundera kring vad som faktiskt gäller i situationer som dessa.
 
Senast ändrad:
Vilken jobbig situation för er alla.

Fotograferade du i raw, bearbetade i LR, sparade dem som jpeg och förde över dem till minneskortet?
Nytt eller gammalt minneskort?
Ser du samma fel i bilderna som de ser?
Är det samma skador på bilderna även om du överför dem till din dator från kortet innan du öppnar dem?
Kan originalbilderna finnas kvar på några av dina egna minneskort?
Eller har du fotograferat och fyllt dem efter just detta uppdrag?

I övrigt låter det som att ditt avtal som du och kunden kom överens om och skrev under är tydligt. Visste de också om att du raderar bilderna efter en viss tid?

Inte för att de löser situationen med bilderna - förlorade minnen är förlorande oavsett.
 
Vilken jobbig situation för er alla.

Fotograferade du i raw, bearbetade i LR, sparade dem som jpeg och förde över dem till minneskortet?
Nytt eller gammalt minneskort?
Ser du samma fel i bilderna som de ser?
Är det samma skador på bilderna även om du överför dem till din dator från kortet innan du öppnar dem?
Kan originalbilderna finnas kvar på några av dina egna minneskort?
Eller har du fotograferat och fyllt dem efter just detta uppdrag?

I övrigt låter det som att ditt avtal som du och kunden kom överens om och skrev under är tydligt. Visste de också om att du raderar bilderna efter en viss tid?

Inte för att de löser situationen med bilderna - förlorade minnen är förlorande oavsett.

Korrekt! I raw och sen i jpeg. Minneskortet kan väl vara 2-3 år gammalt.

Jag ser samma fel som de ser. Minneskortet innehar de fortfarande. Jag har bara fått bilderna via överföring genom molnet.

Bilderna finns inte kvar på min dator, på något minneskort eller någon back-up. De visste inte om att bilderna raderades efter en tid. Det är något jag lagt till nu i efterhand på mitt avtal efter att många verkar tro man bibehåller lagringsplats på dator och moln i flera år. Men där står i avtalet att bilderna ska reklameras inom 3 dagar, så jag har väl antagit att därefter kan jag radera bilder, fel av mig. Däremot när det gäller denna kunden så har de ju sett och lagt upp fungerade bilder en månad efter mottagandet av minneskortet och en månad senare är alla skadade. Kan ju ha med minneskortet att göra, eller något som hänt. Ingen aning.

Jätte tråkig sits och jag försöker lösa det men får ingen respons av paret. Hur länge ska man behöva dra i det? Eller man ska skicka en kreditfaktura på hälften av beloppet?
 
Är det prövat med annan utrustning så att det är känt att det är minneskortet och inte t ex kortläsaren?

Rent allmänt, utan att ta ställning i den specifika fallet, ter sig tre dagars reklamationstid mot konsument minst sagt sparsmakat, för att inte säga lagstridigt.
 
Är det prövat med annan utrustning så att det är känt att det är minneskortet och inte t ex kortläsaren?

Rent allmänt, utan att ta ställning i den specifika fallet, ter sig tre dagars reklamationstid mot konsument minst sagt sparsmakat, för att inte säga lagstridigt.

De säger de provat i andra datorer. Vet tyvärr inte så mycket. Besitter själv inte på minneskortet.

Må hända att det är kort reklamationstid. Ska man yrka på 3 års reklamationstid kan ju kunder komma 2,5 år senare och säga de inte är nöjda och man får återbetala stora belopp. Tex har jag varit med om att "stil" förändras och par först tyckt om stilen man haft man på senare år ångrat sig. Då sitter man i en tråkig sits.
 
Vad jag förstår handlar detta om den tekniska kvalitén på bildfilerna (inte ifall dom gillar själva bilderna eller ej) och Ifall dom lagt upp felfria bilder en månad efter att du levererat kortet kan man väl hur som helst konstatera att felkällan knappast ligger hos dig. Anser dom att du ska ge "garanti" på minneskortet?

Nu vet jag inte hur man brukar avtala vid bröllopsfotografering men oavsett vad avtalet säger skulle jag personligen se till att ha backup på utförda uppdrag bara för att kunna plocka fram bilderna igen för egen del eller om kunden hör av sig.
 
Spontant tänker jag att så länge brudparet inte svarar på dina mail behöver du inte jaga dem mer just nu. De kanske insåg att det var fel på deras minneskortläsare eller annat?

Men framöver är absolut mitt råd att spara både redigerade och oredigerade jpg av alla bilder du tar under bröllopen. Jag har t.o.m. sparat alla RAW från alla bröllop jag fotat. Med tanke på att en 6TB hårddisk kostar från 1500:- så kostar 100 GB bilder bara 25 kr att spara. Det kan du nog lätt även tjäna in ekonomiskt på en kund som återkommer någon gång och vill ha hjälp med bilder från sitt bröllop av olika anledningar.
 
Vad jag förstår handlar detta om den tekniska kvalitén på bildfilerna (inte ifall dom gillar själva bilderna eller ej) och Ifall dom lagt upp felfria bilder en månad efter att du levererat kortet kan man väl hur som helst konstatera att felkällan knappast ligger hos dig. Anser dom att du ska ge "garanti" på minneskortet?

Nu vet jag inte hur man brukar avtala vid bröllopsfotografering men oavsett vad avtalet säger skulle jag personligen se till att ha backup på utförda uppdrag bara för att kunna plocka fram bilderna igen för egen del eller om kunden hör av sig.

Korrekt. Jag vill hjälpa de eftersom jag inte har bilderna kvar (man lär sig av sina misstag givetvis!). Problemet är bara att jag inte får något svar och innehar heller inte minneskortet så jag kan inte göra något. Hur länge ska man behöva vänta innan man liksom lägger ned det?

Kan tillägga att jag skickat ett likdant minneskort från samma tillverkare till annan och det har inte varit några problem med det. Inte heller med övriga minneskort jag sänt.
 
Jag skulls nog säga att du levererat en vara (minneskortet med data) och kunden kan nu hävda ett ursprungsfel enl KKL och där du är skyldig att visa att det inte var ett fel från början eftersom det är mindre än 6 månader från leverans (trot det är längre nu med nya KKL). Det hade varit lätt att fixa genom att leverera om bilderna. Det verkar svårt nu. För mig låter det som att kunden har all rätt att häva köpet och begära återbetalning. Reklamationsrätten går inte att förhandla bort. Hoppas det löser sig på något sätt. Tänker inte fråga varför du raderar bilderna så snart.

Kan tillägga att den "halva" bilden du visar ovan skulle kunna vara ett omformatterat minnskort som sedan är delvis överskrivet. Du bör begära minnskortet tillbaka från kunden ifall de reklamerat, och verifiera vad som finns på kortet och ifall kunden råkat skriva över det själva.
 
Senast ändrad:
Men bilderna de 'publicerat' är fortfarande intakta?
Då kan man utgå från att de valt ut de bästa bilderna och skickat till släkt och vänner. Så de är inte helt utan bilder från bröllopet. Du får nog även komplettera texten med att kunden ansvarar för att ta backup själva (som alla med självbevarelsedrift alltid gör med viktiga bilder).
 
Jag skulls nog säga att du levererat en vara (minneskortet med data) och kunden kan nu hävda ett ursprungsfel enl KKL och där du är skyldig att visa att det inte var ett fel från början eftersom det är mindre än 6 månader från leverans (trot det är längre nu med nya KKL). Det hade varit lätt att fixa genom att leverera om bilderna. Det verkar svårt nu. För mig låter det som att kunden har all rätt att häva köpet och begära återbetalning. Reklamationsrätten går inte att förhandla bort. Hoppas det löser sig på något sätt. Tänker inte fråga varför du raderar bilderna så snart.

Kan tillägga att den "halva" bilden du visar ovan skulle kunna vara ett omformatterat minnskort som sedan är delvis överskrivet. Du bör begära minnskortet tillbaka från kunden ifall de reklamerat, och verifiera vad som finns på kortet och ifall kunden råkat skriva över det själva.

Går det att rädda om minneskortet är överskrivet?
Som sagt, antingen så är det något fel på minneskortet eller så har något hänt när de använt minneskortet.
 
Men bilderna de 'publicerat' är fortfarande intakta?
Då kan man utgå från att de valt ut de bästa bilderna och skickat till släkt och vänner. Så de är inte helt utan bilder från bröllopet. Du får nog även komplettera texten med att kunden ansvarar för att ta backup själva (som alla med självbevarelsedrift alltid gör med viktiga bilder).

Utan bilder är de ju inte, jag lyckades rädda 60% av den halvan jag fick ta del av genom molnet.

Jag har varit med om så mycket själv när det gäller minneskort. Jag backar upp mina på ett minneskort och vi gör årsböcker varje år för att bevara alla kort. Men jag vet inte hur många kunder jag haft som tror att man tex har webbalbum som de ska kunna plocka bilder ifrån lite när de tycker det i flera år framåt.

Någonstans är det klart man borde spara kunders bilder. Men det går ju heller inte spara de år ut och år in "ifall ifall".
 
Jag får en känsla av att problemen finns på deras sida.
Tekniskt eller handhavandet.

Den eller de bilder de skickat tror jag skadats i deras hantering - kanske formatering eller undermålig kortläsare etc.

Om du vill göra något kan du be dem skicka minneskortet via REK och sedan låsa det och köra och försöka återskapa/rädda datat med Transcends programvara som bygger på en öppen källkod med bra rykte.

 
Ifall det ska ses som en reklamation antar jag att du kan kräva att dom skickar minneskortet ( med spårbar leverans ) så att du kan få det kontrollerat.

Finns det minneskort som går att låsa permanent? I så fall skulle det kanske förhindra en del missöden...
 
Jag skulls nog säga att du levererat en vara (minneskortet med data) och kunden kan nu hävda ett ursprungsfel enl KKL och där du är skyldig att visa att det inte var ett fel från början eftersom det är mindre än 6 månader från leverans (trot det är längre nu med nya KKL). ...
KKL gör undantag för varor som är tillverkade specifikt enligt kundens önskemål dvs saker som tillverkats på kundens order.

Citat från Hallå konsument:
"
När gäller konsumentköplagen?
  • När du som privatperson köper varor från ett företag .
  • Med varor menas alla typer av lösa saker, som till exempel bilar, livsmedel, elektronik, kläder eller djur.
  • Lagen gäller även begagnade varor du köper av ett företag och varor som köps till nedsatt pris .
"
Bilder framtagna speciskt från ett event klara og inte gränsen och har man inte tagit betalt för minneskorrtet så bir nog den knepig att använda.
 
KKL gör undantag för varor som är tillverkade specifikt enligt kundens önskemål dvs saker som tillverkats på kundens order.

Citat från Hallå konsument:
"
När gäller konsumentköplagen?
  • När du som privatperson köper varor från ett företag .
  • Med varor menas alla typer av lösa saker, som till exempel bilar, livsmedel, elektronik, kläder eller djur.
  • Lagen gäller även begagnade varor du köper av ett företag och varor som köps till nedsatt pris .
"
Bilder framtagna speciskt från ett event klara og inte gränsen och har man inte tagit betalt för minneskorrtet så bir nog den knepig att använda.

Nja, det finns nog en hel del man diskutera kringa detta bekymmer både i relation to Konsumentköplag (2022:260) där den nya reglerar en hel den kring digitalt innehåll, och sedan kan ju den intresserade titta på Konsumenttjänstlagen och fundera på om tjänsten levererats. Jag tror man kan komma in ganska knepiga frågor i det här fallet, om man inte kan visa att man faktiskt levererat felfria filer. Utan tillgång till varken avtal eller minneskort blir det för mycket spekulation.
 
KKL gör undantag för varor som är tillverkade specifikt enligt kundens önskemål dvs saker som tillverkats på kundens order.

Citat från Hallå konsument:
"
När gäller konsumentköplagen?
  • När du som privatperson köper varor från ett företag .
  • Med varor menas alla typer av lösa saker, som till exempel bilar, livsmedel, elektronik, kläder eller djur.
  • Lagen gäller även begagnade varor du köper av ett företag och varor som köps till nedsatt pris .
"
Bilder framtagna speciskt från ett event klara og inte gränsen och har man inte tagit betalt för minneskorrtet så bir nog den knepig att använda.

Tänker generellt att är det något fel på minneskortet som är ursprungligen så får jag givetvis stå för det. Men är det något som orsakts av dem själva så får de kanske stå för det.
 
Min egen erfarenhet är att det kan bli problem med att skriva till och läsa från ett minneskort. Förmodligen har det att göra med vart det ursprungligen formatterades.

För att kameran ska fungera optimalt tex är ju rekommendationen att kortet formateras sittandes i och av kamerans OS. Har tyvärr egen dyrköpt erfarenhet

En kund bör enl den logiken inte få sina filer på minneskortet som satt i kameran utan på annat media, ex överkopierade till ett USB minne som har formaterats via en dator
 
Min egen erfarenhet är att det kan bli problem med att skriva till och läsa från ett minneskort. Förmodligen har det att göra med vart det ursprungligen formatterades.

För att kameran ska fungera optimalt tex är ju rekommendationen att kortet formateras sittandes i och av kamerans OS. Har tyvärr egen dyrköpt erfarenhet

En kund bör enl den logiken inte få sina filer på minneskortet som satt i kameran utan på annat media, ex överkopierade till ett USB minne som har formaterats via en dator

Kunden har fått USB-minne med överkopierade bilder från datorn till minnet.
 
ANNONS