ANNONS
Annons
Artiklar > Test: Sony FE 16–25 mm f/2,8 G - Ljusstark vidvinkel – skarp, liten och lätt

Test: Sony FE 16–25 mm f/2,8 G - Ljusstark vidvinkel – skarp, liten och lätt

Skarpt trots korrigering. Skärpeförlust i bildkanterna är praktiskt taget oundvikligt för kraftiga vidvinklar, särskilt om kraftig distorsion behöver kompenseras. Trots detta är Sony FE 16-25/2,8 G imponerande skarpt över nästan hela bildytan. I kanterna ses bara en liten försämring av skärpan. Detta ger objektivet ett brett användningsområde.
Bilddata: Kungsängen, Sony A7 C II @ 16 mm, f/22, 1/60 sek, ISO 100.

 Foto: Magnus Fröderberg

Bra ljusstyrka behöver inte innebära hög vikt och stor volym, inte ens för en skarp super­vidvinkel. Sony FE 16-25 mm f/2,8 G är ett ett vidvinkligare komplement till FE 24-50 mm f/2,8 G.

Trots att det bara är tio år sedan Sonys första spegel­fria småbildskamera lanserades har Sony redan lanserat fem olika vidvinkelzoomar med 16 mm som vidvinkligaste läge. Dessutom finns en 12-24 mm-zoom. Varför behövs då 16-25/2,8?

Svaret är att man hittills varit hänvisad till de dyrare och tyngre GM-zoomarna för att få den åtråvärda ljusstyrkan f/2,8. Med 16-25/2,8 och ­24-50/2,8 har Sony skapat en lätt, kompakt ljusstark duo som särskilt kan intressera videofilmare som filmar handhållet med motordriven gimbal.

Bra i motljus. Trots att vi fotograferar rakt emot solen är kontrasten hög och de interna reflektionerna begränsade. Den krökta horisonten visar syns hur kraftig distorsionen är utan digital korrigering. Bilddata: Kungsängen, Sony A7 C II @ 16 mm, f/22, 1/60 sek, ISO 100.

Kanske har Sony inspirerats av APS-C-­objektivet Sigma 18-35/1,8; populärt till video­kameror med Super35-sensor. Inget stort zoom­omfång, men attraktiv ljusstyrka och prislapp. Gimbalfilmning förenklas genom att vikt och dimensioner hos FE 16-25/2,8 och FE 24-50/28 är nästan lika; du be­höver inte balansera om gimbalen vid objektivbyte.

Inget stort zoom­omfång, men attraktiv ljusstyrka och prislapp.

Med de spegelfria kamerorna har det blivit vanligt att kompromissa extremt mycket med distorsion och vinjettering. Man behöver inte längre ha överensstämmelse mellan optisk sökare och bildfil när det gäller utsnitt och distorsion. En digital korr­igerande profil appliceras redan vid fotograferingen så att linjerna ser raka ut och kanterna normalljusa redan i sökaren. Jpeg-filerna blir korrigerade och råfilerna kan korrigeras vid konverteringen.

Hög ljusstyrka. Med maxbländare f/2,8 räcker det med befintligt ljus i de flesta situationer, men om du vill nyttja ljusstyrkan för kort skärpedjup måste du hålla dig på kort avstånd – kortare än så här. Vill du fotograf­era handhållet med lång slutar­tid får du nöja dig med kamerahusets inbyggda stabilisering – objektivet har ingen optisk stabilisering. Bilddata: Kungsängen, Sony A7 C II @ 25 mm, f/2,8, 1/30 sek, ISO 100.

Nackdelarna är att skärpan i kanterna påverkas negativt och att det kan bli brusigt i hörnen. Ändå uppvisar Sony FE 16-25/2,8 mycket bra skärpa över nästan hela bildytan och i de yttersta kanterna är skärpeförlusten relativt liten.

Antireflexbehandlingen gör ett bra jobb och bibehåller hög kontrast i alla lägen. Trots starka ljuskällor rakt in i kameran är de interna reflekt­ionerna väl kontrollerade.

Slutsats
Sony FE 16-35 mm f/2,8 G är en smart kompromiss för den som prioriterar ljusstyrka. Ett bra objektiv för både video och stillbild.



Publicerad 2024-07-09.

Fotosidan produktdatabas


Omdömen från medlemmar, testbilder och produktinformation

Köp prenumeration

Du kan läsa alla gamla nummer direkt efter köp.

Bli först att kommentera

Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Mer premiumläsning