Om Fotosidans grupp Cityscapes och mycket annat.

Trångt och trivsamt, här får var och en se upp!

Spårvagnarna i Norrköping går på dubbelspår överallt utom där det var särskilt trångt på Drottninggatan. Där är det enkelspår för att trottoarer och trottoarserverringar ska få plats.

Men oj vad serveringarna har brett ut sig! Och oj att dom sätter ut reklamskyltar på den smala remsan.

Inlagt 2023-07-28 22:41 | Läst 414 ggr. | Permalink


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Trevlig bild, Måns.!
Men för mig som inte är van vid spåvagnar, så ser det nästan lite farligt ut med såna på en gågata, då spåvagnar tar sig fram så tyst, och kan överraska ouppmärskamma gångare. Men, de ser trevliga ut, och är betydligt mindre skadliga för miljön är vanliga bussar.
Svar från Måns H 2023-07-29 17:22
Hej Johan! Dom kör sakta och plingar vid behov. Men har ju lång bromssträcka och kanske stående passagerare.

Men visst är det i trängsta laget! Jag var med vid planläggningen och dä fanns knappt trottoarserveringar och absolut inyte så här utrymmeskrävande. Om nån hade satt ut en skylt på detta sättet som i bilden hade det blivit tillsägelse direkt.

Ibland pockar nån elsparkcykelåkare på att få dela utrymmet. Då blir allt värre.
Ja, det där är ett 'litet' elände.. Ser ofta sån problematik (inte med spårvagnar dock) på trottoarerna en bit bort på Hornsgatan närmare Mariatorget här, vid vissa restauranger! Först har restaurangerna en 'bordsrad med stolar närmast husväggen, sen är det ofta nån eller flera reklamskyltar, sen får de promenerande på trottoaren trängas på i bästa fall 1,5 m. bredd (ofta mycket folk..), för utanför mot trottoarkanten kan det ofta sen vara en cykelparkering (gatuförvaltningens) där cyklarna alltid står 'tvärs' trottoarens längdriktning.. Sen är det också vanligt med en 'servering/veranda' uppbyggd på gatan närmast tottoaren, som dom antagligen hyr av 'staden'.. Det är i alla fall lite för trångt för oss som bara vill gå förbi..
Hälsn!
Svar från Måns H 2023-07-29 17:30
Norrköping har samma problem som du beskriver fast i mindre skala.

Det här strider ju helt mot Scaft-principerna som en hel del förorter byggdes efter. Alla trafikslag separarade, i extremfallet Oxbacken i Västerås planskilt mellan bilar och fotgängare. Det vart trafiksäkert och jättetråkigt.

Lagom är bäst, ibland tror jag viljan att hyra ut mark till serveringar trumfar att se till att det blir lagom.