Om Fotosidans grupp Cityscapes och mycket annat.

Sommargågator

Sommargågator, rätt eller fel?

Här i  Norrköping gräver stan upp gator överallt. Mitt i krånglet blev en genomfart sommargågata. Ibland är jag reaktionär och tycker att det vore bättre att hålla trottoarerna fria från mopeder och elsparkcyklar. Ge gångtrafikanterna bättre chanser!

Och så dessa orangemålade utemöbler. Nämensnälla tycker jag, Norrköpings gatubild ska vara sossebetonggrå! Här avspärrningen i ena änden.

I andra änden är avspärrningen mer diffus.

*****

Reaktionär eller ej, jag kollade iallafall hur andra tycker. En cyklist från Malmö gillade upplägget. Han fick cykla utan bilar kring sig.

Gunborg från närförorten Ektorp tyckte att det var rätt skönt att få sitta ner en stund. Färgerna? Dom hade hon inte funderat närmare på. Att bli plåtad och med i en blogg på Fotosidan var helt okej.

*****

Efter ett tag klistrades orange markeringar på asfalten. Kanske dom markerar en snitslad väg för både cyklar och bilister?

*****

Sommargågator, rätt eller fel? Hur ser det ut i andra städer? Vad tycker du?

Inlagt 2022-06-08 09:41 | Läst 598 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
I Stockholm har det funnits såna gator i några år och jag tror de har blivit fler dessutom, det är rätt skönt med dessa oftast bilfria områden, men egentligen är inte biltrafik det jobbigaste tycker jag, det är andra cyklister (ofta el) och elsparkcyklister, dom kör alltid för fort i förhållande till sin omgivning och har sällan något sunt förnuft! Oftast är det tonåringar utan kunskaper för att röra sig bland folk och trafik, så dom rör sig precis som dom vill just där och då.. Detta har uppstått sedan elsparkcyklarna kom hit, jag drar mig ibland för att sätta mig på cykeln på grund av just detta..
Hälsn!
Svar från Måns H 2022-06-08 23:02
Bilfritt kan var fint, som i Venedig. Bara stan fungerar ändå så kan bilfria gator vara fint, vi har några i stadskärnan här.

Jag tycker ju att trottoarerna ska fredas från både motorfordon, elsparkcyklar, mopeder och cyklar. Gångtrafikanter, rullatorer och barnvagnar ska slippa stress, skador och död.

Om du cyklar på körbanorna, kan det komma elsparkcyklar där? Numera händer det nån gång i Norrköping.
ehrsa 2022-06-09 13:09
Brukar inte cykla på körbanorna för bilar, det finns ju en hel del bilar där.. Använder cykelbanor där det finns och blir ofta omkörd av elsparkcyklar, och dom passerar alltid onödigt nära.. och dom kan köra om både till höger och vänster om mig även fast jag håller till höger i cykelbanan.. ofta möter man elsparkcyklar som kör i fel färdriktning på cykelbanan, dom bryr sig inte.. Dom får väl också konstigt nog köra på trottoarer också, om dom inte överskrider hastigheten för 'gångfartsområden' som är högst 7 km/tim. Men dom kör alltid så fort dom kan.. Ungdomar har väl ingen utbildning för trafikregler förrän dom ev. har tagit ett körkort, och det gör väl dagens ungdom sällan nu för tiden.. Dom vill väl bara 'leka' och ha kul..
Hälsn!
Svar från Måns H 2022-06-09 13:35
Med reservation för att det var ett år sen jag kollade: Reglerna för elsparkcyklar är samma som för trampcyklar. Barn upp till 11 år (eller är det 12) får cykla på trottoaren med försiktighet. Tonåringar och vuxna ska använda cykelbana eller tampas med bilarna.

Sen undrar jag om det över huvud taget går att köra i gångfart 3-4 km/h på en elsparkcykel. Dom verkar rätt viggliga.
Utan att veta antar jag drivkraften för sommargågator är utefik och uteserveringar? Sådant finns i ytterst begränsad omfattning här i Finspång o därför är behovet inte så stort. Men kanske ökar själva gåendet också när vädret är soligt och fint. Tycker sommargågator ändå låter ganska trevligt, nästan lite osvenskt - på ett bra vis alltså. Bra eller dåligt beror väl på hur det görs o hus stora trafikolägenheterna blir i varje enskilt fall.
Gillar dina bilder, de brandgula markeringarna ger färg och dynamik åt gatorna! Hälsningar/ Björn
Svar från Måns H 2022-06-08 22:57
Tack Björn! Jag försökte göra rättvisa bilder.

Tidigare utbyggnad av trottoarserveringar kom på initiativ av krogar och serveringar. Jag minns att vi på stadsarkitektkontoret var försiktigt för idéerna, bara de gick att förena med trafiksäkerhet, medan andra förvaltningar var helt emot. Så småningom utbildades en praxis att stan tog betalt för att upplåta marken medan polisen hanterade tillståndsgivnngen. Då var det viktigt att allt plockades bort till vintern.

Just den här sommargågatan är en idé uppifrån, från nån förvaltning som fått i uppdrag att minska biltrafiken. Ingen servering på gatumarken ifråga. Som fotgängare är jag mest påverkad av att trottoarerna används av elsparkcyklar, cyklar och mopeder. Polisen har fullt sjå med gängbrottsligheten, att stämma i bäcken i st f ån är omodernt.