Om Fotosidans grupp Cityscapes och mycket annat.

Nürburgring på sju minuter

En onboardkamera på elbilen Rimac Nevera visar hur den slår Porsches och Teslas banrekord med 20 sekunder. Man får också en bra bild av banan fast det går undan värre.

Nürburgring med Nevera

Nevera har helt andra prestanda än en tidig elbil som norska Think!. Här ett foto från Almedalsveckan 2008. Då var det bara en handfull byggda. Gotländska elbolaget Geab och Power Circle låg i absoluta framkanten.

Think City började produceras i Finland 2009. 2+2 sitsar. 34 hk motor. 44.300 Euro. Då en av väldigt få serieproducerade elbilar. Toppfarten låg väl kring 100 km/h. Nevera går över 400 sen alla spärrar kopplats bort.

Nu finns ju ett stort utbud av elbilar. Alltför många har enligt min urtråkiga uppfattning onödigt höga prestanda, onödigt stora hjul, onödigt många finesser och kostar därför onödigt mycket. Men visst, för 44.300 Euro får man en bra elbil som går 40 mil i alla väder.

Inlagt 2023-08-26 13:10 | Läst 578 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Ja, det är trist att man 'fläskar på', med elbilarna vad det gäller priset.. ingen 'vanlig' inkomsttagare har ju råd med såna.. en 'elhybrid' verkar vettigast, då finns det en backup när inte elen finns där, sånt händer ju.. Hyrde en sån för 1 år sen och körde 40 mil över dagen, den återladdade vid inbromsning och höll sig kring 0,5 l./mil, under de milen, minns inte nu vad det var för märke, kanske en Peugeot..(?). Såg videon här, bilen var tydligen 'spärrad' till 350 km./tim. och det berodde på att däcken inte var godkända för högre fart..
Hälsn!
Svar från Måns H 2023-08-26 21:11
Marknaden styr! Teslas grepp att börja uppifrån för att få de resursstarkaste att ta täten var ett genidrag, men trist att efterföljarna också satsar på prestanda och att t ex lilla Renault Zoe som min dotter ännu så länge leasar överkomligt ersätts av dyrare modeller.
Det kommer säkert billiga småbilar i framtid, men tillverkarna vill nog få ut så mycket från de större bilarna där man kan sätta en större prislapp. Enklare med batteri också till de större, men kan de få fram effektivare batteri så kan man nog satsa på små bilar också. Trodde först att det var bilen på bilden som slog rekordet, men när jag såg den verkliga bilen så klarna det
Svar från Måns H 2023-08-26 21:14
Tack Peter! Jag hade ju ingen egen bild på Rimacen utan tog fram en arkivbild och lite historisk jämförelse.

Din marknadsanalys stämmer bra tror jag. Batteritekniken utvecklas jättefort, inte bara åt perestandahållet utan ibland för att ersätta litium med järn, det kan ge billigare batterier för vanligt folk.
Jo elmotorn har ju många oslagbara egenskaper, men det är som du säger - onödigt påfläskat med allt möjligt, bara att byta däck kommer att bli en otrevlig överraskning för många.
Svar från Måns H 2023-08-26 21:19
Inte bara elbilar har onödigt mycket finesseroch jag tycker att utvecklingen fälgar / hjul har spårat ur. Det slutar väl med lite solitt gummi på jättebreda fälgar.

15" fälgar och lagom breda däck är fortfarande optimalt för vardagskörning enligt min bakåtsträvande uppfattning.
Jo, elbilsrekord runt Nürburgring slås lite då och då men mot en motoGP motorcykel med ynka 270 hp får just denna `tungviktare´ stryk på en vanlig flygraka med stående start. Själv är jag så gammal att att jag i bästa fall klarar mig ifrån dessa elbilar som i en framtid inte kan köras utan man transporteras / åker med.

https://www.youtube.com/watch?v=_3868Dnogrk

/Stephan
Svar från Måns H 2023-08-26 21:30
Häftig länk!

Självkörande: Transportstyrelsen kräver ju ännu så länge att förare ska finnas, i eller utanför fordonet. Det ska finnas en fysisk person att ställa inför rätta då nåt händer. Troligen kommer det bilar som kan köra själva i bra väder på nymålad motorväg inom en inte alltför avlägsen framtid.
Häftig bil Rimac Nevera! Det där kommer nog inte Tesla att gilla! :)
/B
Håller å ena sidan helt med om att fokus ligger för mycket på superprestanda. Egentligen är nog Nissan Leaf, Chevy Bolt och liknande vad som verkligen är vettigt för de flesta. Å andra sidan vinner man kanske psykologiska poäng om elbilar förknippas med att det går undan.

För egen del är just nu en plug in-Prius det bästa av två världar. Kanske ännu tråkigare, men jag tycker det är en lysande bil. Det är en väldig frihet i att kunna flänga omkring till vardags mestadels på el, och sen svänga iväg på semestertur eller jobbresa med elförstärkt bensinsnurra och ändå snitta 0,4 liter milen.
Svar från Måns H 2023-08-28 10:38
Hej Mattias!

Har du läst "Prius or Pickup" som kom ut för några år sen? En briljant genomgång av klyftan i USA (och även Europa). En av vattendelarna var bilvalet! Prius eller amerikansk jättepickup. DN Kultur tog in en helsida med en essä jag skrev med boken som avstamp. Skaffa boken, men om du vill kan jag skicka kopia av DN-artikeln.

Prestanda: Tesla med Musk vid rodret gjorde ett genidrag då dom introducerade elbilarna uppifrån. Först en eldriven Lotus, sen Tesla med acceleration i stort sett utan lika. Perfekt siktat. Dessvärre funkar konceptet fortfarande bättre än att ta fram produkter som fler har råd med.
MattiasL 2023-08-28 13:00
Japp, den har jag läst, på din rekommendation. Mycket intressant. Under pandemin blev munskydd och vaccin en liknande vattendelare.

Jag är väldigt intresserad av att läsa din artikel.
Svar från Måns H 2023-08-29 00:12
Hej igen Mattias!

Här är en länk till DN-artikeln som den ser ut på på nätet. Troligen låst för andra än prenumeranter.

https://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/mans-hagberg-sa-beskriver-tva-personlighetstyper-den-vaxande-politiska-klyftan-i-usa/

Om du inte kan öppna den, skriv det så letar jag reda på min kopia och mailar!
MattiasL 2023-09-05 14:12
Tackar, tyvärr låst och jag har ingen prenumeration, så jag tar gärna en kopia tack!