Vidvinkeljämförelse
I samband med att jag var ute och botaniserade bland alla de vackra höstfärgerna, framför allt hos lönnar, så passade jag på att ta ett par bilder för en subjektiv objektivjämförelse när jag ändå hade båda "supervidvinklarna" med mig....
Bild 1 Canon EOS 5D MkIII med EF 16-35 mm f4,0 IS
Den första bilden, den digitala togs i rawformat med 16 mm brännvidd, bl. 11, 1/20 sek slutartid (bildstabiliseringen på), ISO 160. Bildbehandlad sedan i CameraRaw och Photoshop, viss beskärning.
Sedan jämförelsebilden:
Bild 2 Leica M6 med Super Angulon 21 mm f3,4
Den andra bilden är analog och togs med hyperfokalinställning bl 8 och 1/30 slutartid på negativ färgfilm Kodak Portra 160, framkallad hos Götaplatsens Foto i Gbg, scannad i min filmscanner Minolta Dimage Dual Scan III och Vuescan scannerprogramvara, 2820 upplösning. Jag fick justera färgerna ganska mycket för att få till en liknande färgbalans som den första (digitala) bilden så jag bortser från färgbehandlingen hos Leica-objektivet.
Men i övrigt tycker jag att Leicas Super Angulon inte alls skäms för sig - skärpedjupet och skärpan ser ju bättre ut än med Canons EF-objektiv, enligt min mening. Även kontrast hos objektivet. I och för sig ser bänken på bilden ut att vara mera "utdragen" till höger på den analoga bilden - är det objektivdistortion?
På den digitala bilden tagen med bl. 11 (16 mm brännvidd är ju i och för sig inte lika med Leicas 21 mm) men skärpedjupet/skärpa förefaller ändå vara lite sämre med Canons EF vidvinkel. Kan det ha betydelse att bildstabiliseringen är på?
Då en ev jämförelse kanske kräver att även obehandlade bilder kan jämföras, så kommer dom också här:
Bild 3 Obehandlad Canon EOS 5D MkIII med EF 16-35 mm f4,0 IS
Och till sist, även den analoga bilden (bara filmscannad med normalinställning på scannern)
Bild 4 Leica M6 med Super Angulon 21 mm f3,4, fotad på Kodak Portra 160 negativ färgfilm
Bild 5 (ny 2020-11-25) Omscannad bild med färginställningar i VueScan, se svar 2 till Sten Björklunds kommentar nedan! (Leica M6 med Super Angulon 21 mm f3,4, fotad på Kodak Portra 160 negativ färgfilm)
Leican med dess Super Angulon 21 mm använder jag ju nästan uteslutande till svartvit film, den här rullen med negativ färgfilm var väl bara undantaget som bekräftar regeln. Svartvit film framkallar jag ju själv, så att jag har kontroll över den processen - färgfilmen måste jag ju skicka iväg!
Det vore intressant att få ta del av era kommentarer och synpunkter - det mycket möjligt att ni tolkar resultaten av de båda objektiven på annat sätt!
/B
mvh
/B
Sten
Trots detta, med avseende på färg och färgskala så är Bild nr 2 bara grovt färgjusterad för att åstadkomma en färgskala som någorlunda liknade 1:an. Att det sedan blev ganska fel i vissa detaljer är jag medveten om.
Bild nr 4 är ju omanipulerad direkt ur filmscannern, och jag tror att det ställa in en färgprofil vid scanningen som ger ett mycket bättre resultat. Jag ska prova det så småningom!
mvh
/B
Om du scannar med programvaran VueScan så har jag hittat inställningar vid scanning som gör mycket bättre resultat....
Under fliken ”Färg” (den 4:e fliken efter Import, Beskär, Filter...) så kan man dels välja ”Autonivåer” under Färgbalansering, dels längre ner filmtillverkare, -varumärke och -typ; där fanns ju min film Kodak Portra 160 med!
Resultatet av om-scanningen blev mycket bättre!
Jag lägger till den nya scanningen som en bloggbild nr 5!
mvh
/B
Ja den sista bilden blev ju bra. Jag har ännu inte kollat men ska göra det. Jag är otroligt oteknisk men får passa på när någon av sönerna eller svärsöner sitter bredvid mig.
Sten