SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#1842.2 EXTRA!! Dokumentärfotografin är DÖD!! –å begraven??

Dokumentär fotografi finns inte?? –har aldrig funnits?? –det är bara en kommentar?? –som skrivet ord?? Det visar  Magnum fotografen Steve McCurry fejkade bilder??

Det har just avslöjats, på Facebook av Gianmarco Maraviglia och av PetaPixel, att den världsberömde National Geographic fotografen Steve McCurry fejkar en del av sina bilder med Photoshop. Hela skandalen kommenteras redan på nätet!! Som t ex på The Online Photographer.

Seniorplåtis har redan tidigare i sin blogg här på fotosidan.se ventilerat synpunkten att dokumentärfotografi aldrig har existerat?? –foto har alltid bara varit en kommentar till verkligheten?? –precis som det skrivna ordet. Idag är det ju ingen som tror på det skrivna ordet?? –och idag är precis lika illa med dokumentärfotografi.

Steve McCurry svarar PetaPixel att hans bilder i personliga projekt skall ses som konst. Han har dock stramat upp reglerna för sin stab och avskedat någon. Han beklaga att han inte haft koll på alla detaljer.

Detta är naturligtvis ”bull shit” vi vet alla att pengarna styr allt??

Därför är jag klar över att alla bilder jag ser kan vara manipulerade. Det är nog så att just när man fångar bilden i kameran så har man manipulerat verkligheten med bilden i ett plan?? Just som i den här bilden?? –du vet inte om jag har flyttat hårtofsen från damen till hunden??

Lund anno 2016-04-30

Inlagt 2016-05-13 08:34 | Läst 2846 ggr. | Permalink

"Varför skulle `fusk´ vara undantagen fotografin. Tror inte heller att pengar är är det överordnade utan bekräftelse och utmärkelser. Det finns många Lance Armstrong där ute;) /Stephan"


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Du funderar mycket. Idealet är en dokumentär bild som visar sanningen. Men problemet är, att bilden alltid tas ur en viss vinkel, och avgränsar en viss verklighet, i ett givet ögonblick. Och det är allt. Mer går inte att få. Håller med dig, att manipulerade bilder inte är kul. Det är något annat än fotograferande, det är manipulerande helt enkelt. Och i nyhetssammanhang är det förfärligt. Sen kommer den andra frågan ,den kommersiella, när pengar är inblandade. Någon vill alltid styra. Och tycker människor om sanningen? Och vad är sanningen? En berättelse är kanske annorlunda. När någon berättar vill människor lyssna på något intressant. Där spelar sanningshalten mindre roll, om det kan fånga in lyssnaren. Och så är det med nyheter i dag.
Hoppas mitt inlägg inte är allt för förvirrat.
Men visst, en riktig dokumentärbild är alltid bra. Ur dokumentär synpunkt. Den försöker spegla det sanna.
Det riktiga.
syntax 2016-05-13 09:47
Får mig att tänka på den gamla journalistiska regeln: "Kolla aldrig en bra story..."
Svar från Bob Bovin 2016-05-13 15:50
Hej,
När en Magnum fotograf tar bort element i en bild då har det gått långt. Förtroendet är nu noll från mig.
Men är man en storhet, som McCurry, så måste bilden vara perfekt och då kommer PS in i bilden.
Ha det bra
Bob
Ja, korrigeringar/retuscheringar har ju finnits nog sedan grottfolket!

En kommentar till detta är att jag är i princip evinnerligt trött på att allt skall efterjobbas i något program, bilden skall tas när ljuset är som maffigast och det är ok att lägga exponeringar ovanpå varann (lärde mig igår om The Orton Effect) - allt för att det skall se anslående ut.

Visst, det blir trist med en jpg direkt ur kameran en mulen vårdag, men är bara exponering hysfat korrekt så är det ju en bild av händelsen.

Allt annat är konst och/eller tidsspillan.



Jycken kanske väntar på en Knake?

-J!
Svar från Bob Bovin 2016-05-13 15:53
Hej,
Jag håller med dig, det skall vara en bild utan korrigerande av innehållet. Dåligt väder kan ge riktigt intressanta bilder utan sudda sudda.
En knake hade nog smakat bra för gycken. Damen kanske köpte någon i saluhallen.
Ha det bra
Bob
Helt rätt Bob! Redan valet av utsnitt, vinkel och belysning är naturligtvis en inlaga i beskrivningen av verkligheten - men någonstans går en "andra gräns". Många menar nog att den går där manipulationen av själva bildinnehållet i förfalskande syfte tar vid.
Den moderna tekniken uppmuntrar klåfingrighet. Visst - det har ju alltid funnits. I det saligen avsomnade Sovjetunionen kan man tro att dom körde med en mycket speciell arkitektur. När man ser en gruppbild är det snarare regel än undantag att husen i bakgrunden på sina ställen har märkligt smala fönster (?). Det kommer sig av att man har klippt bort någon person ur gruppen, någon som har blivit misshaglig.
Sist och slutligen är det ju ändå så att den sortens manipulationer är fåfänga - vare sig man har en sax i handen eller sitter vid ett bildbehandlingsprogram. Historien är något avslutat - den är som den är och går inte att ändra. Sanningen kommer fram så småningom i alla fall.
Jag menar alltså att dokumentär fotografi nog finns - av ärligt folk. Även upplysande och bildande texter finns - av ärligt folk.
Svar från Bob Bovin 2016-05-13 15:58
Hej,
Jag tror att man för räkna med saxar hos bildredaktörerna i framtiden. Tittarsiffror styr allt idag i mediavärlden idag.
Problemet är om det finns något ärligt folk idag, nästan alla kan köpas för pengar.
Ha det bra
Bob
syntax 2016-05-13 19:18
Dessvärre tror jag att du har rätt. Till och med vetenskap har blivit en marknad där man köper och säljer. Har någon hört talas om en marknad där säljaren inte försöker gå köparen tillmötes så mycket som någonsin möjligt??
En forskarrapport visar..... Jo,jo.
Vi kanske skall kalla vår hobby för Fuskografi?
Svar från Bob Bovin 2016-05-13 15:59
Hej,
Om det går mot det hållet så lägger jag av.
Ha det bra
Bob
Varför skulle `fusk´ vara undantagen fotografin. Tror inte heller att pengar är är det överordnade utan bekräftelse och utmärkelser. Det finns många Lance Armstrong där ute;)

/Stephan
Svar från Bob Bovin 2016-05-13 16:01
Hej,
Nä så blåögd får man ju inte va. Men det att andra fuskar får inte rättfärdiga att alla gör det.
Jo men jag tror pengarna spelar den största rollen.
Ha det bra
Bob
Jag tror inte att du flyttat hårtofsen, men är det inte så att du knuffat lite på papperskorgen ändå. :) :)
Eller var den blå innan.
Skämt å sido så får väl folk göra som de vill med sina bilder men ska man tjäna pengar på den så är det nog bäst att vara ärlig och berätta det.
Svar från Bob Bovin 2016-05-13 16:03
Hej,
Hi, hi jag avslöjar inte om jag gjorde något. Om det är dokumentärbilder så vill jag inte att de skall ta bort något, eller lägga till.
Ha det bra
Bob