Annons

Tips på prisvärt "vintage"/manuellt 35mm-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Gardell

Aktiv medlem
Hej!

Jag har tänkt ett tag att det vore trevligt att ha ett fast 35mm-objektiv (till fullformat). Då det är en "klassisk" brännvidd vore det kul med en helmanuell variant, något som också öppnar dörren till en uppsjö av modeller, äldre som nyare. Jag söker således förslag på (inte alltför ovanliga) varianter att hålla utkik efter.

Det ska helst vara relativt ljusstarkt (f2.8 eller större), och det gör inget om det har lite karaktär men får gärna vara kvalitativt och förhållandevis skarpt, men helheten spelar störst roll förstås. Kameran jag har är en Lumix S1 som jag har adaptrar för både EF- och M42-fattning till. Den sistnämnda öppnar väl för ganska många modeller, men det finns ju adaptrar till väldigt många märken att köpa till om det skulle vara så.

Jag har haft ögonen på Samyang MF 35mm f1.4 för EF ett tag, men det kryllar inte av exemplar på begagnatmarknaden. Men sett till dess fina egenskaper, särskilt med tanke på att de brukar gå för runt 1200-1400 kr begagnat, så får det väl för mig ses som någon sorts referens och således en ca maxbudget för andra märken/modeller.

Mycket tacksam för tips! :D
 
Inga råd att komma med, men en liten varning. Man kan råka ut för överraskningar med gamla objektiv till filmkameror. Jag har kvar mina gamla Conon-objektiv och skaffade en adapter till Olympus. Det visade sig att det ljusstarka 50mm som jag främst tänkt använda för att fota i stan på kvällen gav sjukt mycket lila "fringing" (vad säger man på svenska?), kromatisk aberration, runt all gatubelyning. Men inte inomhus med vanliga ledglödlampor. Måste vara nån speciell våglängd i gatubelysningen. Det var så illa att det inte ens var nån idé att tänka på att ta bort det.
 
Här kanske du kan få någon idé:
 
F/2.8 räknas inte som "ljusstarkt" om vi tittar på "vintage", alltså objektiv från 70-talet och tidigare. Så det kravet blir lätt att uppfylla.
Canon EF har jag svårt att kalla "vintage" då de är elektriskt styrda.

Det du söker borde gå att hitta lika billigt som Johan O E.
 
Inga råd att komma med, men en liten varning. Man kan råka ut för överraskningar med gamla objektiv till filmkameror. Jag har kvar mina gamla Conon-objektiv och skaffade en adapter till Olympus. Det visade sig att det ljusstarka 50mm som jag främst tänkt använda för att fota i stan på kvällen gav sjukt mycket lila "fringing" (vad säger man på svenska?), kromatisk aberration, runt all gatubelyning. Men inte inomhus med vanliga ledglödlampor. Måste vara nån speciell våglängd i gatubelysningen. Det var så illa att det inte ens var nån idé att tänka på att ta bort det.
Tack för varningen, men jag känner till detta. Har fotat en del med "gamla" objektiv och råkat ut för en del sånt, går att till stor del undvika om man har det i åtanke. Det beror väl lite på vad för coating/antireflexbehandling objektiven hade/har. Innan 70-talet fanns det väl knappt sånt, och när det var nytt var det väl bara lite "finare" objektiv som hade för att sen bli vanligare framöver. Värt att ha i åtanke när man letar modeller helt klart.
 
Konica Hexanon 40mm1.8 är ett fantastiskt objektiv för ca 300kr

@ocoloycollective

/Johan

Visa bilaga 174459
Visa bilaga 174460Visa bilaga 174461
Tack för tipset! Synnerligen intressant. "Synd" att det är 40mm, men skillnaden är ju inte särskilt stor mot 35mm, men ändå. Det närmar sig ju 50mm som jag redan har ett par gluggar i. Men absolut ett alternativ att ha i åtanke om det är vanligt och billigt. Kikade lite mer på Konicas Hexanon AR också och det verkar ju finnas flera intressanta och prisvärda modeller, kan vara en serie att börja hålla utkik efter överlag. 😃
 
Senast ändrad:
Tackar! Kanonfint att läsa lite tester från när det begav sig. Finns nog något bra att utröna härifrån.
På översta bilden uppe till vänster är det ett Canon 35mm 2,0. Undrans vilken serie det syftas på? Kan det vara FD och kanske då SSC-varianten? Fast den kanske borde varit dyrare (verkar ligga på 3000 kr+ idag vilket blir för dyrt).
Ser att den "vanliga" FD 35mm f2 finns på andra bilden nere till vänster och varken numren, vikt eller uppgivet pris samma som första.
 
F/2.8 räknas inte som "ljusstarkt" om vi tittar på "vintage", alltså objektiv från 70-talet och tidigare. Så det kravet blir lätt att uppfylla.
Canon EF har jag svårt att kalla "vintage" då de är elektriskt styrda.

Det du söker borde gå att hitta lika billigt som Johan O E.
Tack! Jag erkänner att jag inte har bra koll på äldre objektiv. Min uppfattning har varit att det överlag fanns färre ljusstarka modeller förr, eller i alla fall att det inte var lika vanligt ute på marknaden och därför inte så vanligt att hitta begagnat idag, men jag kan vara ute och cykla där. Hursomhelst upplever jag att det är relativt svårt att hitta äldre objektiv under f2.8 idag, i synnerhet till skapligt pris (men skapligt pris i sammanhanget är ju relativt förstås). Därav frågan om modeller att hålla utkik efter. 😀

Jag skrev "vintage" inom citationstecken för att det inte nödvändigtvis behöver vara det per definition, det var mer en gruppbenämning för äldre objektiv i brist på en bättre term. Gällande EF så håller jag såklart med om att det inte kan kallas vintage. Men Samyangobjektivet jag nämnde är ju helmanuellt trots sin EF-fattning, så jag antar att det finns fler/liknande varianter utöver det som jag inte känner till. :giggle:
 
Utan att veta vilken budget du har, så finns exempelvis Zeiss-objektiv till Contax/Yashica hos Nybro Foto. Zeiss har ju grymt bra optik.

35/2.8

25/2.8

Om du kan hitta ett bra objektiv till mätsökarkameror med exvis Leica M fattning eller den gamla M39 skruvfattningen, får du ett betydligt mindre objektiv plus att du slipper den stora adaptern som krävs för spegelreflexkamera-objektiv, isf behövs en mycket mindre adapter till din S1. Canon gjorde en del väldigt fina M39-objektiv. Deras gamla 35/2 är riktigt bra, nästan jämförbar med Leicas Summicron 35. Jag vet, jag hade en. Du kan se dem på Canon historical sajt.

 
Tackar! Kanonfint att läsa lite tester från när det begav sig. Finns nog något bra att utröna härifrån.
På översta bilden uppe till vänster är det ett Canon 35mm 2,0. Undrans vilken serie det syftas på? Kan det vara FD och kanske då SSC-varianten? Fast den kanske borde varit dyrare (verkar ligga på 3000 kr+ idag vilket blir för dyrt).
Ser att den "vanliga" FD 35mm f2 finns på andra bilden nere till vänster och varken numren, vikt eller uppgivet pris samma som första.
Tror första testet är från Aktuell fotografi 1977 eller 1978. Bör avse den konvexa SSC, dvs inte den mer åtråvärda konkava. Köpte faktiskt den konvexa ny till min Canon A-1 1978 och var helnöjd. Men alla gamla Canons 35-or var väldigt bra, bland de bästa.
 
Tack för varningen, men jag känner till detta. Har fotat en del med "gamla" objektiv och råkat ut för en del sånt, går att till stor del undvika om man har det i åtanke. Det beror väl lite på vad för coating/antireflexbehandling objektiven hade/har. Innan 70-talet fanns det väl knappt sånt, och när det var nytt var det väl bara lite "finare" objektiv som hade för att sen bli vanligare framöver. Värt att ha i åtanke när man letar modeller helt klart.

Det här var ett FD-objektiv från 80-talet. Det finns också en teori om att det har med kamerans sensor och sånt som hänger ihop med den att göra (kommer inte ihåg exakt hur det var) och att Olympus, som jag har, då skulle vara känt känsliga för detta.
 
Canon EF har jag svårt att kalla "vintage" då de är elektriskt styrda.
Ordet vintage beskriver att något är gammalt och fint. Grejens elektriska egenskaper spelar inte så stor roll. De första EF-objektiven kom för 37 år sen, så beroende på ens egen ålder kan de betraktas som gamla eller ganska nya.

Canons EF-objektiv är dock inte det bästa valet om man ska använda dem på en icke-Canonkamera. Manuell fokusering med ett EF-objektiv är oftast inte njutbart.
 
Senast ändrad:
Jag har tänkt ett tag att det vore trevligt att ha ett fast 35mm-objektiv (till fullformat). Då det är en "klassisk" brännvidd vore det kul med en helmanuell variant, något som också öppnar dörren till en uppsjö av modeller, äldre som nyare. Jag söker således förslag på (inte alltför ovanliga) varianter att hålla utkik efter.
Jag vill egentligen inte vara tråkig, men tänk på att det inte alltid är jätteroligt att fokusera manuellt. Det går i allmänhet långsammare än autofokus och det är svårare att få fokus att sitta rätt.

Med det sagt så måste jag avslöja att jag själv har ganska många manuellt fokuserade objektiv så jag är väl nån slags masochist, antar jag.

Jag föreslår att du gör en liten marknadsöversikt på M42-objektiv från Pentax, Praktica och Meyer Optik. Östtyska objektiv kan man hitta ganska billigt och de är inte alls dåliga.
 
Nikon F finns det massor av gamla fina manuella oelektriska objektiv av. Dessa tillsammans med en tre millimeter tjock EF-adaptet gör att du kan använda dem i don befintliga ef-adapter på din kamera.
De extra millimetearna påverkar möjligen någon egenskap något. Som exempelvis fokus på oändligheten. Men jag tror att såna gamla objektiv har marginaler och kan fokusera "bortom oändligheten"
 
Ordet vintage beskriver att något är gammalt och fint. Grejens elektriska egenskaper spelar inte så stor roll. De första EF-objektiven kom för 37 år sen, så beroende på ens egen ålder kan de betraktas som gamla eller ganska nya.

Canons EF-objektiv är dock inte det bästa valet om man ska använda dem på en icke-Canonkamera. Manuell fokusering med ett EF-objektiv är oftast inte njutbart.
Ja ords betydelse i olika sammanhang är intressant. Här handlade det om manuella objektiv. Om manuell fokus på ef-objektiv är osmidigt, så är bländarinställning på dem närapå omöjligt.


Vintage.
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD
Nikon F finns det massor av gamla fina manuella oelektriska objektiv av. Dessa tillsammans med en tre millimeter tjock EF-adaptet gör att du kan använda dem i don befintliga ef-adapter på din kamera.
De extra millimetearna påverkar möjligen någon egenskap något. Som exempelvis fokus på oändligheten. Men jag tror att såna gamla objektiv har marginaler och kan fokusera "bortom oändligheten"
Eftersom Canon EOS-kameror har ett kortare registeravstånd än en Nikonkamera med F-fattning så är det i principiellt möjligt att göra en adapter för F-objektiv på EOS-kameror med bibehållen förmåga för objektivet att fokusera till oändligheten, och har bestämt för mig att den adapter jag har för just detta ändamål också klarar det principiella kravet.

Förutsättningen för att det ska fungera för TS är förstås att EF-objektiv kan fokusera till oändligt med EF-till-L-adaptern.
 
ANNONS