Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja både redigerat + RAW?

Produkter
(logga in för att koppla)

DavidJPersson

Aktiv medlem
Jag har fått ett fotouppdrag där man önskar 30 st bilder redigerade för en viss summa, men man önskar samtidigt bilderna i RAW för att eventuellt kunna redigera.

Ska man ge allt i samma klump eller begära mer pga RAW? Alt endast erbjuda redigerade upplagor?

Vad tycker ni?
 
Fråga varför dom anser sig kunna redigera bilderna så att dina intentioner tillgodogörs. RAW är ett slags negativ och ska såklart stanna på ditt minneskort/HD.
 
Det är en ren prisfråga som jag ser det. Jag ser i grunden inget särskilt kontroversiellt med att efterfråga även RAW, eller leverera det, men ser det som naturligt att begära pristillägg för det. Hur stort pristillägg är en förhandlingsfråga imho.
 
Jag skulle rekommendera att du inte säljer dina råfiler.

När du gjort ett uppdrag säljer du användningsrätten till dina bilder, inte de fysiska bilderna (råfilerna). Litar de inte på din redigering så får du lägga ut det jobbet på någon annan. Eller att du grundframkallar dem och lägger på en kostnad för att de ska få redigera filerna. Men aldrig lämna ifrån dig råfiler till en beställare.
 
Oavsett vilket pris du begär och vad du avtalar om hur raw-filerna ska/får hanteras, tappar du kontrollen över dessa original-filer, om du säljer dem. Köparen kan då i praktiken hävda sin äganderätt och göra vad den vill med filerna om vederbörande så får för sig.
Händer det får du problem att försvara din upphovsrätt. Enda chansen att kanske klara det är att i köpeavtalet skriva in exakt vad som får göras med filerna och vad som inte får göras.
Köparens tanke om att få köpa filerna och rätten att redigera dem efter eget kynne, framstår för mig som något jag aldrig skulle godkänna. Då får köpet hellre utgå.
 
Jag ser inga konstigheter med att sälja »negativen«, så länge du är medveten om vad det kan innebära. Ta extra betalt för det, se till att det är tydligt med vad de får och inte får göra och spara all konversation/alla dokument.


/ Kiwi
 
Oavsett vilket pris du begär och vad du avtalar om hur raw-filerna ska/får hanteras, tappar du kontrollen över dessa original-filer, om du säljer dem. Köparen kan då i praktiken hävda sin äganderätt och göra vad den vill med filerna om vederbörande så får för sig.
Händer det får du problem att försvara din upphovsrätt. Enda chansen att kanske klara det är att i köpeavtalet skriva in exakt vad som får göras med filerna och vad som inte får göras.
Köparens tanke om att få köpa filerna och rätten att redigera dem efter eget kynne, framstår för mig som något jag aldrig skulle godkänna. Då får köpet hellre utgå.

Här hänger jag inte med ditt resonemang alls. Du måste skilja på äganderätt till en fil (oavsett format) och upphovsrätt till en bild.

/F
 
Oavsett vilket pris du begär och vad du avtalar om hur raw-filerna ska/får hanteras, tappar du kontrollen över dessa original-filer, om du säljer dem. Köparen kan då i praktiken hävda sin äganderätt och göra vad den vill med filerna om vederbörande så får för sig.
Händer det får du problem att försvara din upphovsrätt. Enda chansen att kanske klara det är att i köpeavtalet skriva in exakt vad som får göras med filerna och vad som inte får göras.
Köparens tanke om att få köpa filerna och rätten att redigera dem efter eget kynne, framstår för mig som något jag aldrig skulle godkänna. Då får köpet hellre utgå.
Upphovsrätten har ju ingen anknytning till råfiler. Det är ju även fullt möjligt för kunden att redigera de JPG-filer som har levererats. Så hur mycket "ger" man egentligen bort till kunden om man även levererar rå-filerna? Särskilt när det handlar om en specifik uppdragsfotografering vars resultatet ofta är svårt att använda i andra sammanhang.

I slutändan så handlar det ju om leverans av en produkt där köpare och säljare fritt avtalar om vilken omfattning som gäller för det betalade priset.
 
Jag har inga problem med att lämna ut raw filer om det är jag själv som väljer ut vilka bilder som någon skall få ta del av. Ta fram ett pris som båda känner sig nöjd med.
 
Om du trots allt säljer kopior på raw-filerna till kunden finns det väl ändå skäl att påpeka att upphovsrätten fortfarande är din och att filerna endast får användas på det sätt ni kommit överens om.
 
Om du trots allt säljer kopior på raw-filerna till kunden finns det väl ändå skäl att påpeka att upphovsrätten fortfarande är din och att filerna endast får användas på det sätt ni kommit överens om.

Som nämnts tidigare i tråden måste fotografer alltid tänka att de upplåter (inte överlåter/säljer) en rätt att använda bilderna på ett överenskommet sätt till kunden. Att tänka att man "säljer kopior" leder lätt fel även om det är ett vedertaget uttryck. Äganderätten till bilden ska stanna hos fotografen. Det man oftast avser med det är att man säljer licenser att använda bilderna.

För min egen del så skulle jag nog inte hänga upp mig så mycket på om jag lämnar ut kopia av raw-filen eller en fil i annat format. Varför är raw-filen så magisk, undrar jag.

Fokus i TS fall tycker jag bör ligga på frågan om kundens rätt att manipulera bilden senare. Det är en långtgående användarrättighet för kunden och som sådan bör den utan tvivel kosta extra, om man nu som fotograf känner att man alls vill tillåta det. En sådan rätt för kunden att manipulera bilden bör begränsas på olika sätt av fotografen, exempelvis att rätten att manipulera bara upplåts för en viss tid, att vissa typer av ändringar inte är tillåtna, osv.


/F
 
Som nämnts tidigare i tråden måste fotografer alltid tänka att de upplåter (inte överlåter/säljer) en rätt att använda bilderna på ett överenskommet sätt till kunden. Att tänka att man "säljer kopior" leder lätt fel även om det är ett vedertaget uttryck. Äganderätten till bilden ska stanna hos fotografen. Det man oftast avser med det är att man säljer licenser att använda bilderna.

.............................................
Eftersom du citerar mig i ditt inlägg vill jag bara förtydliga vad jag menar. Kunden kan få för sig att om man "köper" raw-filen så får man göra vad man vill med bilden sen. Därför kan det ju vara bra att tala om för kunden att det inte är på det sättet.
Och det är väl ungefär samma sak som du säger med ditt inlägg. 🤔
 
Jag har fått ett fotouppdrag där man önskar 30 st bilder redigerade för en viss summa, men man önskar samtidigt bilderna i RAW för att eventuellt kunna redigera.
Om du avtalar med kunden att den får redigera bilderna så bör du nog även avtala om att kunden inte får ange någon byline.
 
Eftersom du citerar mig i ditt inlägg vill jag bara förtydliga vad jag menar. Kunden kan få för sig att om man "köper" raw-filen så får man göra vad man vill med bilden sen. Därför kan det ju vara bra att tala om för kunden att det inte är på det sättet.
Och det är väl ungefär samma sak som du säger med ditt inlägg. 🤔

Ja, jag tror att du har rätt i att kunden kan tänka så och det är såklart bra att påpeka för kunden att hen i så fall tänker fel.
Min poäng är att det säkert finns fotografer som tänker som kunderna och det var mest för de fotograferna som jag vill beskriva skillnaden mellan att upplåta licens jämfört med att sälja. Tog ansats i din kommentar för en skriva en lite mer generell kommentar. Var inte meningen att kidnappa ditt inlägg.
/F
 
Senast ändrad:
Frågan är väl också vad det är för bilder.

Jag kan förstå om någon faktiskt vill ha RAW-bilderna också. Historiskt tycker jag det varit helt berättigad önskan och det kan den fortfarande vara. Det största skälet till detta är att det över tid skett en mycket stark utveckling av den bildkvalitet man kan få ut ur filerna.

Jag tänker speciellt på en VS tråd som jag nu inte hittar som visade en enorm skillnad i bildkvalitet på bilder tagna i dåligt ljus med mycket brus som sedan efterbehandlades i Lightroom 2 resp Lightroom 3. Skillnaderna var dramatiska med den nya konverteringsmotorn.

Vi har sett liknande lyft mellan olika versioner av Photolab också och betydligt senare än i Lightroom-exemplet.

Jag kan t.o.m. tänka mig integritetsskäl till att folk inte vill att bilder av dem ska finnas i andras händer men idag så kanske den typen av folk ändå inte går till en fotograf för nu kan de säkert ta bilderna själva i många fall. Det kan gälla bilder på barn som man inte vill ska läcka ut i pedofilringar eller liknande sammanhang via någon tvivelaktig fotograf. Med tanke på hur känsligt det blivit med att ta den typen av bilder, så ligger väl det inte särskilt långt bort.
 
Jag kan t.o.m. tänka mig integritetsskäl till att folk inte vill att bilder av dem ska finnas i andras händer...
Hur menar du nu?
Även om du ofta skriver att saker utvecklats enormt på senare år (vilket är sant), så har datafiler gått att kopiera i princip sen konceptet uppfanns.
Det är knappast så att en fotograf som säljer en bild inte har kvar en kopia på den.
 
Många bildbyråer säljer bilder även som "Royaltyfria" vilket innebär att kunden har fri användningsrätt. Givetvis har man också ett avtal/villkor som anger vad som menas. Själv anger jag ALLTID på fakturan och i konversation med kund vad som köpet avser, Ibland är det engångspublicering och ibland t.ex. publicering + fri användning till reklam för köparens produkt vari min bild är publicerad. Brukar dock nöja mig med att lämna ut JPG och Tiff, men någon gång har det varit aktuellt med raw vilket jag inte ser något konstigt med, om bilden ska publiceras i t.ex. en bok eller tidskrift.

Så länge som man är noggrann med att kommunicera (skriftligt och muntligt) vad som avses tycker inte jag det är något problem med att lämna ut raw. OCH, det går utmärkt att, även som privatperson, skriva en faktura med avtalsvilkor när du säljer en produkt som t.ex. bilder du har tagit och har i ditt arkiv. Är fakturan betald har de godkänt villkoren och det blir lättare för dig OM det skulle bli dispyt.

PS skillnaden på en privatfaktura och en som är ställd av ett företag är att du inte ska lägga på moms. Du kan dessutom skriva på privatfakturan vid försäljning av arkivbilder, "Skattar enligt Hobbyverksamhet, se skatteverket.se". Detta för att köparen inte ska dra skatt och arbetsgivaravgift ifrån det bruttobelopp du angett, vilket ibland sker om köparen inte har koll på vilka skatteregler som skiljer varor och tjänster.
 
Hur menar du nu?
Även om du ofta skriver att saker utvecklats enormt på senare år (vilket är sant), så har datafiler gått att kopiera i princip sen konceptet uppfanns.
Det är knappast så att en fotograf som säljer en bild inte har kvar en kopia på den.

Nää och det är ju just det som är ett av problemen, för med det följer ett ansvar som en del kanske inte alla gånger lever upp till.

Det var två case i det jag skrev. I det första så kan det finnas en önskan hos någon som exv. köpt bröllopsbilder att också få RAW-bilderna för att kanske senare möjliggöra en ännu bättre efterbehandling än den som kunde åstadkommas av befintlig fotograf med den tidens teknik. Det andra problemet är något helt annat och mycket allvarligare.

Jag är ju gammal lärare (jobbade dock på 80-talet främst) och det är ju just skillnaden mot hur det var då som är väldigt stor. Då kan jag inte påminna mig om att jag någonsin stött på några fall där jag eller någon annan för den delen rent praktiskt hade att ta hänsyn till att något barn haft skyddad identitet även om så säkert var fallet redan då. Män misshandlade både kvinnor och barn redan då.

Jag kan heller inte erinra mig att det ute i samhället skulle ha varit något större öppet problem med pedofiler som organiserade sig i "ringar" för att utbyta bilder tagna på småbarn under täckmantel av att det var en skattemedelssubventionerad studiecirkel eller så i gång. Thailands dåliga skydd för minderåriga och den stora marknaden som idag finns där för utnyttjande av barn hade inte fått det genomslag den har idag då.

Framförallt så fanns varken Internet eller digitala bilder eller mobiler i var mans hand. Det fanns inget Tor eller "Dark-Net där pedofilringar kan leva och frodas bakom anonymisering och kryptering.

Inte heller fanns den moralpanik som fått skolor m.m. att helt sluta sig t.o.m. mot barnens föräldrar för att kunna skydda de barn som är utsatta idag av olika skäl. Fotoförbud råder t.o.m. på Lucia för föräldrar och anhöriga. Många föräldrar är upprörda över detta och nu är det allt vanligare att skolorna själva filmar och gör dessa sändningar och videos tillgängliga för att ha kontroll. Den som går in på ett skolområde eller fritids, får finna sig att bli avvisad eller utfrågad. Sånt fanns i stort sett inte när jag jobbade.

Så åter till många oförstående föräldrar och anhöriga som ännu inte förstått att i princip alla mobilbilder har metadata i sig med GPS-koordinater och som bara inte kan avstå från att publicera dessa i tid och otid på Facebook eller Instagram. Det är ju möjligen just det beteendet som baktänt och nu ibland drabbar även de fotografer som inte ens har några kameror med inbyggd GPS att ta bilder med inbakade koordinater i metadata, men det behövs heller inte för att orsaka skada.

Många fotografer marknadsför sig ju både på nätet och en del t.o.m. helt analogt ... och det kan väl inte ställa till någon oreda?? I samma hus jag bott i över 15 år på Hamngatan exakt mitt i Vaxholm finns två fotografer som hyr en lokal i bästa läge mitt på Hamngatans nedre del där alla besökare passerar när de kommer dit. På deras fönster sitter ett stort kollage med massor av bilder de tagit. Hålan Vaxholm har en miljon besökare (officiell siffra från kommunen) per år, så även en analog reklam har den potentiella möjligheten att ställa till problem för folk som även i det fallet inte har kontroll på vad fotograferna gör med gamla bilder trots att det aldrig varit uppsåtet.

Så det finns folk idag som inte alls är bekväma med att alla dessa fotografer sitter på originalen som de själva inte har den minsta kontroll över.

Ytterligare ett fall kan ju vara de som köpt bilder ur begränsade serier som vill vara säkra på att fotografen inte tummar på den överenskommelse köpare och säljare faktiskt har. Det enda som kan säkerställa att missbruk inte sker från fotografernas sida är att originalen faktiskt förstörs. Jag undrar om den som köpte Per Liks "the Fantom" gick med på att Lik skulle sitta kvar på originalet.
 
Senast ändrad:
ANNONS