Annons

Zoom på canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu blev det svårt! Mina huvidmotiv är natur, segling och så mina små barn och då blir det mycket innomhus. Bildstabiliseringen tror jag inte tillför så mycket på småbarn (sm alltid är i rörelse) innomhus.

Ingen tillverkare som har ett 18-85/2.8?

/andreas
 
Re: Ringde cyberphoto och så här blev det!

dogs skrev:
Så här tyckte han på Cyber att jag skulle beställa.


1 Hoya UV 58mm HMC 168
1 Sigma EX 18-50/2,8 DC till Can... 4795
1 Hoya UV 67mm HMC Super 386
1 Canon EOS 350D svart (enbart k... 7995
1 Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Zoo... 2275
1 LowePro Off Trail 1 svart 362
1 Hama Blåsbälg 5610 98
1 CyberPhoto Linsrengöringsduk i... 39
1 Postpaket mot pf 98


Cyber - ca 16.000 SEK
Technikdirekt - ca 14.000 SEK

Finns det någon mening att betala ett överpris?
 
Okej...

Varför gick vi med i EU?

Service via web är endå lika...

Trygheten kan diskuteras. Det finns de nöjda och de missnöjda för alla delar.

ABSOLUT inget ont om Cyber men 2000 skattade sek är mycket pengar, i alla fall för mig!
 
Överpris Ja

Men. Jag har alltid blivit bra bemött på cyberphoto. En gång beställde jag minneskort och det fanns inget minneskort i asken när den kom. Jag ringde dom men förväntade mig inget. Men dom skickade ett nytt till mig. Snacka om förtroende. Det ska dom ha stor eloge för...Tyska företag nej tack, inget för mig, visst kör jag helst BMW men tyska kan jag inte :)
 
RolandM skrev:
Undrar om det finns andra värden än enbart priset att väga in i en affärsrelation?

Givetvis. Som frilansfotrograf är det t ex viktigt att få snabb och generös service liksom att priset faktiskt kan vara lägre i Sverige exklusive moms.

För andra kan god rådgivnig vara ett skäl.

Men den som vet exakt vad han/hon ska ha gör rätt i att köpa via internet. Men det är lite fult att gå och klämma på kameror i affären och sedan beställa på nätet.
 
Affärer är affärer men 4-sirfriga belopp för service och god relation?

Jag brukar säga att dum är inte den som säljer!

Jag beställde från Cyber förut. Har algrig haft krongel. Allting har fungerat perfekt. Nu är det dags att gå vidare och försöka spara lite pengar. Skulle inte de fungera, ja, då vet jag vad jag alltid kan komma tillbaka till...

För övrigt, i övriga livet så resonerar vi mera sparsamt, eller har jag fel?
 
Marika, tror du kommer att bli kanonnöjd m 350D. Har nyss köpt en själv o det är ett stort lyft från att ha fotat m en kompaktkamera. En mkt smidig kamera som är lagomt avancerad. Klart prisvärd.

Jag köpte med kitobjektivet + har även nu ett Canon 55-200. Inga super objektiv direkt men jag har prioriterat pris och smidighet (låg vikt) som nybörjare. Visst skulle det vara trevligt med ett stort zoomomfång + ljusstarkt + smidigt i vikt o storlek. Men det objektivet finns nog inte ännu... 17-85 är nog en bra kompromis dock.

Ville själv ha Canons objektiv för att jag inte litar på att t ex Sigmas funkar lika bra m autofokus etc.


Lycka till m nya kameran. Jag har också handlat lite från Cyberphoto o de verkar trevliga att ha att göra med. Men kamerahuset köpte jag i en lokal butik (Go-on) känns bra att ha en butik att gå in i om det händer nåt. Har fått bra service där.
 
Vikentij skrev:
Affärer är affärer men 4-sirfriga belopp för service och god relation?

Jag brukar säga att dum är inte den som säljer!

Jag beställde från Cyber förut. Har algrig haft krongel. Allting har fungerat perfekt. Nu är det dags att gå vidare och försöka spara lite pengar. Skulle inte de fungera, ja, då vet jag vad jag alltid kan komma tillbaka till...

För övrigt, i övriga livet så resonerar vi mera sparsamt, eller har jag fel?

Det finns inget rätt eller fel, utan var och en har friheten att handla varor där de finner det bäst. Du prioriterar ett lågt pris högt, vilket på intet sätt är fel.
 
Re: Objektiv?

dogs skrev:
Jag vill kunna zooma in minst 5X. Fotografera utomhus mest. Helst i starkt solljus. Inte så noga att den ska klara mörkt
Jag har köpt det helt nya Sigma 18-200 objektivet som precis kommit hem hos CyberPhoto till min 300D istället för kitobjektivet 18-55 som jag sålt.

Det är underbart att ha 11 ggr zoom i objektivet utan att kånka på flera objektiv dessutom tecknar det mycket skarpare än kitet. Autofokusen är jättesnabb, jag råkade oförberedd få se ett streck med gäss på himlen, slängde upp kameran, zoomade och seriesköt 4 bilder som alla var skarpa. Mycket bra.

Precis det objektiv jag behöver i skärgården i sommar. Hade jag måst byta objektiv hade det varit kört. Så jag är 100% nöjd med mitt val av detta objektiv som är obetydligt större än kittet.

Så mitt råd är bara ETT objektiv till kameran som täcker hela användningsområdet.
 
Jag ser att ni diskuterat utlandsköp på den här länken, vill därför tillägga att Cyberphotos pris på Sigma 18-200 objektivet jag nämnt ovan var helt jämförbart med Technikdirekts och självfallet beställer man då på Cyber och får bra service. Fick leveransen 1 dag före utlovad tid och tack vare spårningen kunde jag hämta objektivet 1 timme efter ankomsten. Perfekt!
 
Re: Re: Re: Re: Canon EF 28-200/3,5-5,6 DC & USM

roinek skrev:
Normalt tar 350D, 300D 10D och stänger av autofokusen om objektivet har högre värde än5,6, detta objektiv ljuger för kamerna så den försöker ändå.

Roine
Jag höll på och fotade nere på marken med mitt nya Sigma 18-200 när jag helt plötsligt såg 4 gäss i formation på himlen. Jag kastade upp kameran och sköt. Den råkade vara inställd på serietagning och bländare 5,6 ISO 100 och RAW. Jag zoomade in och tog 4 snabbskott på gässen som kameran ställde in på 1/1250 dels sekund . Alla 4 bilderna blev skarpa och i fokus.

Jag beundrar objektivet som så snabbt justerade in fokuset från närbildstagning till fjärr under zoomning. Autofokusen fungerar verkligen jättesnabbt på mitt nya objektiv så det du skrev att AF skulle stänga av verkar inte stämma på det, men dom har kanske fixat sånt på dom nya.

Dessutom, skulle jag behövt byta objektiv hade dom redan varit försvunna.
Jag tror mitt allroundobjektiv kommer att bli bra framöver.
 
Hej

Helt kalrt är det bra med så stort omfång som möjligt.

På min första Thailandsresa hadde jag med mig Canons 35-350L och det var avgörande då vi reste runt i båtar, på elefanter osv och man viste inte vart det dök upp offer att fota.

På den senaste hadde jag 28-200 då 35-350 är för tung att gå med, för då gick jag en hel del.

Roine
 
froderberg skrev:

Men den som vet exakt vad han/hon ska ha gör rätt i att köpa via internet. Men det är lite fult att gå och klämma på kameror i affären och sedan beställa på nätet.

Tycker inte alls att det är fult att klämma på kameror och sedan beställa den någon annanstans om jag inte får ett bra pris.

När min lokala Expert handlare tar 17995:- för en canon 20D med 18-55 optik då har jag iallafall inte dåligt samvete om jag beställer hos Cyberphoto för 15000:-. Jag tycker att det är fult av Expert att ha dessa löjligt höga priser.
 
har du provat att pruta? Det funkar oftare än man tror. Dessutom får man tillbaka en del av pengarna hos Expert. Så prisskillnaden är i realiteten kanske inte så stor. Normalt tror jag inte heller att det brukar skilja så mycket som här.
 
froderberg skrev:
har du provat att pruta? Det funkar oftare än man tror. Dessutom får man tillbaka en del av pengarna hos Expert. Så prisskillnaden är i realiteten kanske inte så stor.

Okej kanske ska prova att höra om man kan få ett bättre pris. När jag såg prislappen på kameran försökte jag inte ens att diskutera till mig ett bättre pris. tack för tipset!
 
latex skrev:
Okej kanske ska prova att höra om man kan få ett bättre pris. När jag såg prislappen på kameran försökte jag inte ens att diskutera till mig ett bättre pris. tack för tipset!

I detta fall har väl Cyberphoto särskilt paketpris och prisskillnaden blir extra stor, men något kan de säkert göra på priset.
 
Hej

Problemet är ju att butiker har betydligt högre personalkostnader än de som fokuserar på webförsäljning och har ett mer effektivt flöde.

Dock har Expert i Karlskoga kunnat gå ner till priser som varit attraktiva bla på D30 och D60 då dessa kom, de låg på samma prise som cyber efter lite press.

oine
 
Visst har butikerna högre kostnader och lägre volymer. Många butiker ligger idag så lite över webbutikerna att det kan vara lönt att betala några hundra extra för personlig service.

Det gäller alltså för butikerna att ge en sådan service att kunden upplever det värt merkostnaden.

Min 20D kostade typ 300 mer hos Kameradoktorn än på webben.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.