ANNONS
Annons

Zeiss tillverkar (digital?)mätsökare(?!)

Produkter
(logga in för att koppla)
:) Det är onekligen mycket intressant fast kanske intressantast i i hur detta kommer påverka samarbete Zeiss/Koyacera.

Zeiss har ju som jag uppfattat det hela några steg bort ifrån Koyacera på sistone (samarbetet med Sony och nu denna kameran.) Zeiss skriver ju själva att de bara har samarbete med EN kameratillverkare för varje format.

Ps. På zeisslänken får ni klicka på photokina special för att komma fram till deras info om det hela.
 
Nu har Zeiss uppdaterat sin sida en liten aning. Det verkar utan tvekan som om det handlar om något digitalt..

/Micha
 
Jag tror också att det är digitalt, men jag hittar iofs inget i Zeiss info som tydligt avsöljar det.

Har jag missat något som är uppenbart för folk som är mera bevandrade i det digitala än jag?

Hälsn.

Fredrik
 
Jag uttryckte mig väl tvärsäkert i mitt senaste inlägg, Fredrik. Men de skriver "Neutral color rendition". Det kan ju faktiskt handla om optik. Men gör det inte det så tycker iaf jag att det klart tyder på att det handlar om digitalt.

/Micha
 
Ja, vi får hoppas att det är något digitalt. Skulle iofs vara väldigt trevlig med en analog klassisk Zeiss-mätsökare, men jag tycker att vi redan har tillräckligt med nostalgi produkter.

Det är väl bara att ha tålamod och vänta till imorgon.

Hälsn.

Fredrik
 
Rättning
Cosina kommer göra 5 av de nya objektiven. CZ 2.

Christer:
Om du läser FAQ på ikonens hemsida kommer du se att Zeiss inte utesluter en digital modell framöver.
 
En kamera från Zeiss Ikon! Analog till på köpet. Detta är verkligen en nyhet för oss kameranostalgiker.

Det är något märkligt med gamla kameror. Själv har jag en viss förkärlek för gamla kvalitetskameror.

Jag har under årens lopp samlat på mig lite av varje. Av mina gamla kameror använder jag mest min Leica M2. Jag har också några Zeisskameror: en Contaflex, en Ikoflex, en Nettar och två Super-Ikonta. Dessutom har jag ett ex av den sovjetiska kopian av Contax II.(Kiev)

Jag försöker att ta någon rulle med dessa gamla underverk, nu och då, i den mån de fungerar. Även om jag mest använder finns moderna Nikonkameror som Nikon FM och F2A. Jag har till och med en riktig plastkamera, en Nikon F70 i min kameraväska.

Vad kommer nu denna nya kamera från Zeiss Ikon att kosta? Och är det inte i själva verket en kopia av Leica M7? Kommer otiken att vara kompatibel fullt ut?
 
Har jag förstått det rätt att de här objektiven även passar till Bessa-husen? I så fall så finns det en hel del nytt att välja på om man har en kamera med rätt fattning. Voigtländer har också släppt nytt nyligen, ett 40mm-objektiv.
 
Jonne:

Nu är jag inte precis särskilt insatt inom detta område, men det beror väl på vilken fattning du har på din bessa. Om det är leicas M fattning, som Zeiss nu har anamat, kommer det att passa... annars inte.
 
Jag har ingen Bessa. Inte än. :)

Bessa R3A med sin 100% sökare lockar, men kanske mest objektivet CV12/5.6 som förhoppningsvis passar till en Fed5b (Leica skruv).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.