Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zeiss Ikon Nettar-film

Produkter
(logga in för att koppla)

domdimmigadar

Ny medlem
Hej,

jag undrar om det är möjligt för mig att framkalla film från en zeiss ikon nettar-kamera i mitt svartvita labb.

Hittade kameran på vinden hos mina släktingar, i låg en färdigfotad kodacolor II-film. Är det möjligt för mig att framkalla den själv? I så fall, i vilken temperatur och med vilka tider? Är det något speciellt jag bör tänka på?

Undrar också om när jag, i framtiden köper svartvit-film till kameran, kommer kunna framkalla den själv? Jag har provat alla tider och så vis verkar kameran fungera utmärkt.

Vänligen,

Pia R.

Ja. Det är vanlig 120 (mellanformatsfilm) som passar i den kameran. Du kan dock inte framkalla en "kodaCOLOR" film i svartvit kemi.

Ja. Det är vanlig 120 (mellanformatsfilm) som passar i den kameran. Du kan dock inte framkalla en "kodaCOLOR" film i svartvit kemi.

Tack!
Kan jag använda mig av samma spolar som jag använder till 135mm-filmen? Kan man dra ut dem så att det blir rätt storlek?

Det enda sättet jag kan få fram bilderna på kodacolor-filmen är alltså genom att skicka in den till ett labb? Jag är inte så rädd om den filmen då jag misstänker att den ändå är förstörd av otaliga år på dammig het vind. Vad skulle hända om jag framkallade den i labbet, skulle jag kunna se någonting som helst alls?

Det beror på vilken typ av dosa och spolar du använder. Patersons plastspolar går att använda till tre olika filmbredd, 135, 127 och 120-film. Man skruvar spolarnas två hjul åt varsitt håll så delas den, och man kan sen flytta ut dom till det format man ska använda och skruva in den i fast läge igen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar