Annons

Zeiss Ikon Is Back!

Produkter
(logga in för att koppla)
Optiken har 10-bladiga bländarlameller och är inställbar med 1/3 bländarsteg. Tillverkad i Tyskland av Zeiss Oberkochen där designers/teknikerna givits fria händer att utveckla det bästa man kunde åstadkomma. Välj mellan 15, 21, 25, 28, 35, 50 och 85mm brännvidder. Lär inte bli billigt......
 
Ballerina skrev:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=28261&highlight=zeiss+ikon

lite efter kanske ;)

Sen kommer den inte alls bli tillverkad i tyskland... Det är Cosina som kommer tillverka kamerahuset och 5 av objektiven, Carl Zeiss 2.
Detta behöver ju inte vara negativt... det är ju så Zeiss har gjort tidigare t.e.x med Kyocera och det är ju inte precis skitoptik.

Ursäkta att jag är 1½ mån sen men jag har inte suttit vid datorn på hela sommaren och förhösten så det kanske är ursäktbart? Men det står faktiskt att optiken, förutom 21mm, kommer att tillverkas av Zeiss i Oberkochen. Dessutom lär den passa Leica M-kameror och kamerahuset tar säkert också all M-optik.
 
För vem?

Man kan ju fråga sig vad det här skall vara bra för. Marknaden för analoga mätsökarkameror måste ju vara försvinnande liten. Det faktum att de från start ger sig in i det samlarträsk som tycks hålla Leica vid liv (eller så var just det det inte gjorde ...) verkar ju inte lovande, det kommer nog inte att tas så mycket bilder med de här 1200 första exemplaren. Är det verkligen värt utvecklingskostnaden att ge sig på Leicas nisch och är de som köper Leica idag intresserade av en Zeiss Ikon?

Fast det kanske är en uppladdning inför en Zeiss Ikon Digital...
 
Graal skrev:
Ursäkta att jag är 1½ mån sen men jag har inte suttit vid datorn på hela sommaren och förhösten så det kanske är ursäktbart?

VA? Finns det människor som har annat för sig än att hålla koll på senaste nytt inom fotovärlden? :O

Men det står faktiskt att optiken, förutom 21mm, kommer att tillverkas av Zeiss i Oberkochen. Dessutom lär den passa Leica M-kameror och kamerahuset tar säkert också all M-optik.

Ok då hade jag missuppfattat... Jo det där med M-fattningen ska ju stämma.
 
Re: För vem?

tormig skrev:
Man kan ju fråga sig vad det här skall vara bra för.......Fast det kanske är en uppladdning inför en Zeiss Ikon Digital...

Zeiss Ikon Digital finns redan, fast under namnet Contax N1 D, en spegelreflex med fullformatsensor och där den tidigare Zeiss T* optiken också passar. Men denna mätsökare kanske också kommer med digitalt bakstycke?
 
Re: För vem?

tormig skrev:
Marknaden för analoga mätsökarkameror måste ju vara försvinnande liten. Det faktum att de från start ger sig in i det samlarträsk som tycks hålla Leica vid liv (eller så var just det det inte gjorde ...) verkar ju inte lovande, det kommer nog inte att tas så mycket bilder med de här 1200 första exemplaren.

Contax G1 och G2 med Zeissoptik blev något av kultkamera i t.ex Japan och den sålde över förväntningarna i hela världen. Men den kameran hade AF och motorframmatning. Zeiss Ikon har visserligen elektroniskt styrd slutare och är således batteriberoende men den har manuell focusering och filmframmatning. Föredrar själv bägge dessa och därför var G1/2 inget alternativ för mig. Denna kamera är däremot intressant som arbetsverktyg för mitt sätt att fotografera. Men tyvärr lär nog ekonomin sätta stopp för mina drömmar?

Jag tror dock att det finns en marknad för denna kameratyp, inte bara bland samlare utan även bland fotografer som sätter bilden i centrum och som föredrar det analoga arbetssättet. Filmen kommer att finnas kvar och bilderna blir inte sämre med analog teknik. Framgångarna och efterfrågan på de nya manuella analoga Voigtländerkamerorna av mätsökartyp med högklassig optik visar att marknaden finns.
 
Sedan kan man fråga sig hur mycket man egentligen behöver sälja för att utvecklingskostnaderna skall vara väl investerade pengar.

Man kan ju se det hela som en investering i varumärket, man kan ju fråga sig om Nikon har tjänat några pengar på sin senaste märsökare t.ex.

Jag tror att det är ett sätt att investeria i sitt varumärke, reklam helt enkelt.

/Micha
 
Det är lite lustigt att vissa mätsökarkameror, framförallt Leica, väcker så starka känslor. Jag har aldrig sett motsvarande påhopp på billiggare kopior som exempelvis Hexar eller Bessa. Otvivelaktigt tas det fortfarande bra bilder med Leica av fotografer som Salgado, Pellegrin, Micke Berg m.fl. Det som främst avgör bildressultatet är dock inte vilken kamera eller teknik som används, utan vem som finns bakom kameran. Jag tror att det är bäst att låta var och en själv avgöra vilken kamera och teknik han/hon föredrar. Det enda som i slutändan betyder något är ju trots allt vilka bilder som tas, och min erfarenhet är att man tar bättre bilder med en kamera som man trivs med. Med andra ord: om du verkligen vill ha en Zeiss Ikon köp en Zeiss Ikon, om du i stället vill ha en Nikon så köp en Nikon.....
 
Re: Re: För vem?

Graal skrev:
Zeiss Ikon Digital finns redan, fast under namnet Contax N1 D, en spegelreflex med fullformatsensor och där den tidigare Zeiss T* optiken också passar. Men denna mätsökare kanske också kommer med digitalt bakstycke?

Det är väldigt troligt att en digital Ikon kommer komma inom en inte allt för avlägsen framtid. iaf så öppnade Zeiss upp för det på sin site när kameran var nylanserad... har inte orkat kolla hur det står nu.

För att vara lite av en Besserweisser :).. man kan väl inte kalla Contax N1D för en digital Ikon eftersom det är en helt annan kamera med annan fattning. Det är som som att kalla en Sinar för Hasselblad bara för att båda ha CZ optik...
Den har ju för övrigt slutat produceras sedan några år.. 2002? Vem vill lägga ut 70,000 på 6 mp?

Vilken optik syftar du på skulle passa? Inte all tidigare T* eller den nya optiken till Ikonen eller?
 
De nya 15 och 21mm objektiven ser lockande ut. Bättre ljusstyrka än vad Voigtländers motsvarigheter har och förmodligen ännu skarpare. Priset blir väl svinhögt, så det är bara att drömma vidare.
 
Saxat från cvug-listan:

(Pricelist from Leica bei Meister, Hamburg - same country, sam VAT, similar
upper class seller - so it's on comparable level - street prices would be
lower for both brands).

Planar 2/50: 768 EUR (=64%)
Summicron 2/50: 1200 EUR

Biogon 2/35: 972 EUR (=57%)
Summicron 2/35 ASPH 1700 EUR

Biogon 2.8/28: 972 EUR (=51%)
Elmarit 2.8/28: 1900 EUR

Biogon 2.8/25: 1075 EUR (=48%)
Elmarit 2.8/24 ASPH: 2250 EUR

Biogon 2.8/21: 1219 EUR (=45%)
Elmarit 2.8/21 ASPH: 2700 EUR


Zeiss Finder 25/28 mm: 386 EUR
Leica Vario VF 21-24-28: 365 EUR

Lens hoods Zeiss: 77 EUR each
Lens hoods Leica 75-90 EUR
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.