Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Yrkesfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

Nefertiri

Ny medlem
Hjälp mig nån snälla!

älskar att fotografera, har ständigt kameran nära till hands och skulle verkligen vilja jobba med detta. Vill ha en egen studio så småningom men vet inte vart jag ska börja.

Har läst NV på gymnasiet och nu när jag ska söka vidare till fotoskolor så börjar jag inse hur oerfaren jag måste vara då alla skolor har inträdesprov och man ska skicka med kontaktkartor i isn ansökan. Men vad i hela fridens namn är en kontaktkarta och hur får man fram en sån??? de flesta skolor kräver också att man ska ha läst fotografering A och B eller motsvarande, men detta har jag ju inte gjrt så hur sk ajag då lyckas ta mig in på skolan eller hur får jag motsvarande kunskaper? har ju aldrig ens framkallat en egen bild i mörkerrum.

Snälla hjälp mig, börjar bli desperat!

För att ta fram en kontaktkarta lägger man negativremsorna direkt på ett fotopapper och tex en tung glasskiva ovanpå för planhållningen, man belyser sedan pappret och framkallar och får på så vis fram negativremsorna som små bilder på pappret.

Du verkar vara en smart tjej. Tror nog inte det ska vara så svårt för dig att komma in på en fotoskola. Det svåra är kanske att välja vilken du vill gå på. Jag skulle inte ta så allvarligt på att du inte läst foto A eller B på gymnasiet. Det kan du nog läsa in snabbt på egen hand. Om man har intresset lär man sig 5 ggr så snabbt.

Kontaktkarta är när man kopierar en "översiktsbild" över en vanlig filmrulle i ett analogt mörkrum. Man lägger de klippta flimremsorna (om 24bilders film, 4 remsor á 6 bilder) direkt på fotopappret, och sedan en glasskiva ovanpå så att allt ligger ordentligt ihop. Sedan belyser man pappret och framkallar.
Vips så har man en kopia (ca 20x30cm) med 24st minibilder på. En översigt över hela filmen så att säga. Namnet kontaktkopia är ju ganska logiskt. Man lägger filmen direkt med kontakt på pappret.

Om mörkrumserfarenhet är ett krav så har du nog två val. Antingen snabbt skaffa dig det och få kontaktkartan på köpet, eller välja en utbildning med mindre fokus på mörkrum. Jag trodde att man i regel ville ha kopior som arbetsprover och kan inte riktigt förstå poängen med att det skall vara en kontaktkarta.

Angående förkunskaper. Kolla vad som ingår i foto A & B, låna eller köp böckerna. Tar säkert inte många dagar att läsa igenom. Vad gäller det praktiska skulle jag tro att det räcker om du kan handera en systemkamera och har koll på de viktigaste inställningarna samt att du provat på att kopiera bilder i ett analogt mörkrum. (Kolla med närmaste fotoklubb om du inte har tillgång till eget.) Det är faktiskt jättelätt. Inget att bli avskräckt från. Sedan är det förstås lite svårare att bli en mästerfotograf, men det behöver du inte vara för att komma in på utbildningen, för det är ju vad sku ska lära dig på skolan.

Jag trodde att man i regel ville ha kopior som arbetsprover och kan inte riktigt förstå poängen med att det skall vara en kontaktkarta.

Kontaktkartan säger väldigt mkt hur en person gör när han/hon fotograferar, tar person 36 helt olika bilder? t.e.x

sedan så ser man vilka bilder person har valt ut åxå.

/J

jimh skrev:
Om mörkrumserfarenhet är ett krav så har du nog två val. Antingen snabbt skaffa dig det och få kontaktkartan på köpet, eller välja en utbildning med mindre fokus på mörkrum. Jag trodde att man i regel ville ha kopior som arbetsprover och kan inte riktigt förstå poängen med att det skall vara en kontaktkarta.

Kontaktkartan vill de ha för att se hur du fotograferar, hur du närmar dig motiven och väljer vinklar. Något jag totalt missförstod när jag sökte till min utbildning, jag trodde jag bara fick ta en bild på varje motiv... Men det gick bra till slut ändå :)

edit: johan hann visst före :S

Då förstår jag. Hoppas de skriver det också, annars kan jag tänka mig att det kan leda till rejäl prestationsångest.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar