Annons

www.directshopper.de hjälp.

Produkter
(logga in för att koppla)

Paul.r.Lindqvist

Aktiv medlem
Hej har lite frågor gällande att handla från tyskland.

när jag beställer från tyskland (www.directshopper.se)skall jag betala moms på det ?

hur och när i sådant fall ?

Jag fick en order bekräftelse från dem där det står 55,80 EUR VAT.

Är inte så bra på tyska :)

Nån som kan upplysa mig ?

"
Bitte Überweisen Sie den Gesamtbetrag von 404,55 auf unser oben genanntes Konto. Bitte tragen Sie im Feld Verwendungszweck Ihre Bestellnummer xxxx sowie Ihre Kundennummer xxxx
in folgendem Format ein:"

MVH
Paul L.

Senast ändrad:
"Gesamt 404,55 EUR
Enthaltene Mwst 55,80 EUR

Bitte Überweisen Sie den Gesamtbetrag von 404,55 auf unser oben genanntes Konto. Bitte tragen Sie im Feld Verwendungszweck Ihre Bestellnummer xxxxx sowie Ihre Kundennummer xxxx in folgendem Format ein:

BN 47590 KN 49209
"

blev lite fel första gången.

/P.L

Inom EU skall du betala moms i landet du handlar från. I det här fallet Tyskland.
Momsen (50,80 €) är inräknad i de 404,55 € som du skall föra över till deras konto. Åtminstone så vitt jag kan förstå dock lämnar jag ingen garanti för den delen då det var ett tag sen tyskan blev använd.
Per

Så vitt jag förstår ska du betala svensk moms om leveransen sker till sverige, även om köpet är från ett annat EU-land.

En del handlare har tydligen börjat följa denna regel, men andra verkar strunta i det. Det kanske beror lite på respektive lands hållning och hur god kontrollen är just där.

Nej, svensk moms betalas bara om företaget du beställer från säljer för över ett visst belopp (kommer inte ihåg vilket, rätt mycket) per år till Sverige.

Normalt inom EU gäller alltså att man betalar moms i landet varan köps från.
Dock så får man se upp med vissa större företag, ex. Amazon (co.uk eller .de) som säljer så mycket till Sverige att svensk moms gäller (som väl dessutom företagen i fråga ska betala in till svenska staten).

Du kan också köpa från annat EU-land utan avsändarlandets moms om du handlar via företag. Mellan företag ska nämligen momsen betalas i mottagarlandet. Bl a Technikdirekt säljer utan att lägga på tysk moms om man ber om det vid beställning (deras ekonomiavdelning kontrollerar dock ditt ditt företag innan leverans).

Tobiasl skrev:
Nej, svensk moms betalas bara om företaget du beställer från säljer för över ett visst belopp (kommer inte ihåg vilket, rätt mycket) per år till Sverige.

Normalt inom EU gäller alltså att man betalar moms i landet varan köps från.
Dock så får man se upp med vissa större företag, ex. Amazon (co.uk eller .de) som säljer så mycket till Sverige att svensk moms gäller (som väl dessutom företagen i fråga ska betala in till svenska staten).

Värt att notera är att det är företaget och inte kunden som betalar momsen.
Det finns alltså ingen risk att man får en räkning på utebliven moms som det kan bli med tull från länder utanför EU.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar