Tack för hjälpen. Det är en liten Usb I 20D. Blev en kortläsare. Vilken lyft jämfört med kameraöverföring, så mycket snabbare oxå. Fast nu jämför jag med min gamla Canon 1000D. Det kanske är skillnad på vad det är för kamera oxå. / Mirka
Hej !
Jag tyckter det går rätt snabbt från kamran också, ungefär samma, har inte jämfört, men det är skillnad på kortläsare-kortläsare. Har en USB 1.0, ca 40 minuter mot 2.
Möjligt, vi har en 40D och en 400D, spontant och utan något som helst ansvar så känns det
som det går ungefär lika fort.
När jag kvaddade den jag använde, ( inte den ovan) en liten varning här, använd INTE kortläsare med
liten, kort eller obefintlig styrning av CF-kort, det är lätt hänt ( jag vet ) att man vickar eller sätter
korten snett så ett eller flera stift blir sneda, har man sen otur så går de av, följer med CF-kortet
och kvaddar kamerans kortplats. Det går att köpa massor med kortläsare för rep-pengarna
och ändå få lite över.
Den jag just nu har är köpt på Biltema, den är anständigt snabb, har bra styrning och behagligt pris.
Vill man vänta mindre så ska det nog vara en USB 3 som nästa.
Det kan även skilja på datorns usb-ingångar, en del är långsammare, andra snabbare.
Sen, har inte fått riktigt kläm på hur det fungerar, men det verkar som om man överför
från en usb till en annan usb, ex kortläsare till extern USB disk så går det i varje fall hos mej väldigt långsamt,
det verkar som allt ska passera genom samma flaskhals oavsett hur hårdvaran ser ut.
Landar jag först på en intern disk och sedan därifrån så går det mycket snabbare.
//MW