Annons

Windows Live mail eller Outlook express?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Pentaxman

Avslutat medlemskap
Jag har kört Gmail kombinerat med OE i flera år, så har man nästan allt på webben eller nerkopplad. Med Windows 7 följde Live mail, jag ser inga fördelar, mer än att den möjligen är synkad med Gmail, eller är jag bara konservativ?

Outlook express går inte att köra på Wndows 7, den är ersatt med Windows live. Outlook, den stora, ingår i officepaketet om man nu köpt den, som är ett alternativ till Live

Människan är ju ett vanedjur.
När jag bytte till W7 så använde jag Mozilla Thunderbird till först men jag lyckades inte få in kontakterna så jag började använda Live Mail och nu tycker jag det fungerar riktigt bra.

Ännu ett skäl att även ha XP, har alla tid att lära sig så mkt nytt på en gång?

Det är inte så farligt stora skillnader mellan OE och Live mail det bör inte ta mer än max 5-10 min för dig att finna ut vad som skiljer och vänja Dig vid det och så mycket tid kan Du väl avvara iaf?!

Skämt och sido men det är inget svårt och grundfunktionerna är de samma och Du kan ändra layouten i LM så det påminner väldigt mycket om OE så känns det mera hemtamt!

För min del ska jag inte bara lära mig själv allt nytt utan också lära ut det till andra också ;-)

Ännu ett skäl att även ha XP, har alla tid att lära sig så mkt nytt på en gång?

Live Mail släpptes 2007, det har ju inte direkt varit ONT om tid att uppgradera.

Säg mig, körde du samma webbläsare när din XP rasade som när du först fick den, eller har du uppgraderat under resans gång?

Det är inte så farligt stora skillnader mellan OE och Live mail det bör inte ta mer än max 5-10 min för dig att finna ut vad som skiljer och vänja Dig vid det och så mycket tid kan Du väl avvara iaf?!

Skämt och sido men det är inget svårt och grundfunktionerna är de samma och Du kan ändra layouten i LM så det påminner väldigt mycket om OE så känns det mera hemtamt!

För min del ska jag inte bara lära mig själv allt nytt utan också lära ut det till andra också ;-)
Mkt nytt är att både lära sig W7 och Live mail mm. Inte ens Paint är sig lik. Just nu är den nya datorn urkopplad och som företagare har jag en rad självständiga mailkonton, vad jag sett är det mer opraktiskt i LM men jag har kanske sett fel. Vad är Live, de är inte hos mig nerkopplad?

Live Mail släpptes 2007, det har ju inte direkt varit ONT om tid att uppgradera.

Säg mig, körde du samma webbläsare när din XP rasade som när du först fick den, eller har du uppgraderat under resans gång?

Jag har inte sett att det är bättre och byter inget som fungerar bra. Min fru visste inte ens att det fanns i hennes W7, hon har köpt Vista och W7 1-2 år före mig och kör bara Webmail hos Google. Jag tjatar om att tanka ner, innan nätet får avbrott.

W7 verkar trevlig men har en del försämringar som jag påpekat. Det brukar finnas en regel att man inte ska ha det senaste, man ska ha det näst senaste när det är moget.

Senast ändrad:
W7 verkar trevlig men har en del försämringar som jag påpekat. Det brukar finnas en regel att man inte ska ha det senaste, man ska ha det näst senaste när det är moget.

Med all respekt, om du med "påpekat" menar din andra tråd så var det ganska mycket felaktigheter i dina påpekanden.

Edit: Inte riktat till j2^ som hann komma emellan med ett svar...

Med din inställning skulle jag fortfarande sitta med MS-DOS 6.22 och Win 3.11. ;)

Jag vet faktiskt inte hur det är med flera konton i Live Mail eftersom jag aldrig prövat programmet. Att det heter "Live" beror på att Windows Live är en hel uppsättning med webbtjänster och program som är samlade under ett varumärke. Det borde gå att synka allting även om du kör IMAP. POP3 är per definition lokalt.

Anledningen till att jag inte prövat är att jag kört med Thunderbird sedan ganska många år tillbaka. Innan dess hade jag bl a Eudora. I Thunderbird är det definitivt inget problem att ha flera konton; jag har fem stycken varav fyra är via IMAP och ett via POP3. Hade jag velat hade jag kunnat stoppa in "riktiga" Outlook som jag faktiskt har en licens för, men jag har inte sett någon poäng med det.

Vad gäller Paint är det mycket enkelt. Microsoft har börjat gå mot ribbongränssnittet. Det är ett uttryck för att man faktiskt försöker göra gränssnitten mer enhetliga, även om du inte råkar gilla det. Se Office 2007 och 2010, som jag gissar att du inte använder med tanke på att du blir förvånad över Paints utseende.

Det är nog mest din vilja att allting ska vara "precis som det alltid har varit". Windows 7 är inte ett dugg omoget, eftersom det är vad Vista egentligen borde ha varit. Vid det här laget har det också hunnit släppas många buggfixar för sådant man missade inför RTM.

Efter att ha använt Win7 (stationär) i över 1,5 år parallellt med XP (bärbar) så vill jag påstå att eventuella försämringar är mycket få och lätta att överse med eftersom det är många förbättringar.

Outlook Express klarade 32 konton.

Windows Live Mail klarar några miljoner ;) (Det hänger mer på (prestanda)begränsningar i filsystemet än arkitekturen i WLM.

Det betvivlar jag inte. Frågan var nog hur väl det fungerade att köra allting separerat. ;)
Min starka misstanke är förstås att det fungerar precis som det borde, men jag har aldrig ens installerat programmet. Därför kan jag varken säga bu eller bä.

Det betvivlar jag inte. Frågan var nog hur väl det fungerade att köra allting separerat. ;)
Min starka misstanke är förstås att det fungerar precis som det borde, men jag har aldrig ens installerat programmet. Därför kan jag varken säga bu eller bä.

Jodå, det funkar alldeles utmärkt för de som använder det.

Jag gjorde samma resa i veckan och lämnade XP på en av mina datorer och till W7 med Live. Tycker Live funkar fint och jag har lagt upp mitt livekonto och några teliakonton. Inga större skillnader mot OE. Svårare var det nog att begripa det nya Office 2010 mot mitt gamla 2003

Edit: Inte riktat till j2^ som hann komma emellan med ett svar...

Med din inställning skulle jag fortfarande sitta med MS-DOS 6.22 och Win 3.11. ;)

Jag vet faktiskt inte hur det är med flera konton i Live Mail eftersom jag aldrig prövat programmet. Att det heter "Live" beror på att Windows Live är en hel uppsättning med webbtjänster och program som är samlade under ett varumärke. Det borde gå att synka allting även om du kör IMAP. POP3 är per definition lokalt.

Anledningen till att jag inte prövat är att jag kört med Thunderbird sedan ganska många år tillbaka. Innan dess hade jag bl a Eudora. I Thunderbird är det definitivt inget problem att ha flera konton; jag har fem stycken varav fyra är via IMAP och ett via POP3. Hade jag velat hade jag kunnat stoppa in "riktiga" Outlook som jag faktiskt har en licens för, men jag har inte sett någon poäng med det.

Vad gäller Paint är det mycket enkelt. Microsoft har börjat gå mot ribbongränssnittet. Det är ett uttryck för att man faktiskt försöker göra gränssnitten mer enhetliga, även om du inte råkar gilla det. Se Office 2007 och 2010, som jag gissar att du inte använder med tanke på att du blir förvånad över Paints utseende.

Det är nog mest din vilja att allting ska vara "precis som det alltid har varit". Windows 7 är inte ett dugg omoget, eftersom det är vad Vista egentligen borde ha varit. Vid det här laget har det också hunnit släppas många buggfixar för sådant man missade inför RTM.

Efter att ha använt Win7 (stationär) i över 1,5 år parallellt med XP (bärbar) så vill jag påstå att eventuella försämringar är mycket få och lätta att överse med eftersom det är många förbättringar.
Verkar vara så ja, mkt bättre och lite sämre.

*axelryckning* Från min synvinkel så är det fråga om handhavandefel.
Skit bakom tangentbordet som jag sa till frun och hon blev ledsen innan jag förklarat talesättet, då hon ber mig/gnäller att fixa allt hon inte kan. Men om man ställer in hennes på Hibernate och våra andra på vilande överallt där det finns, syns inget mer man kan göra, dels på sidan och dels i en tabell.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto