Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Websida för "marknadsföring"

Produkter
(logga in för att koppla)

idasjögren

Aktiv medlem
Har velat fram & tillbaka i flera år om man ska vågra ta språnget & faktiskt registrera in företag och jobba med detta vid sidan om mitt ordinarie jobb. Har äntligen bestämt mig för att våga, men har ett problem, och det är att jag är väldigt dålig på datorer.

Jag skulle behöva en hemsida där jag kan presentera min portfolio på ett bra sätt & där jag även kan presentera mig & min fotografering. Nu vet jag ju att fotosidan har portfolionöjligheter men den känns inte ultimat. Har även hittat funktionen gallery, på apples sida men där hittar jag bara galleri & inte möjlighet att presentatera sig.

Så frågan är om det är någon som har ett bra tips på tjänst där man kan enkelt göra en snygg sida, med BRA gallei möjlighet. Idag har jag webgalleri hos One men deras galleritjänst är urusel & ful...

Tacksam för alla tips jag kan få!
 
Det första du borde tänka på är vad du vill få ut av sidan: vill du "bara" visa upp dina bilder, eller vill du ha ut något mer? Sedan skall du fundera på hur du vill att sidan skall se ut och fungera.

Nästa moment är att experimentera med någon av de CMS:er som finns (tex Joomla, Drupal, CMS...) om du kan få till "ditt" utseende och funktion med någon av dem. Detta är något som kan ta tid, och kännas frustrerande. Men jag lovar, det är betydligt mindre frustrerande (och vansinnigt mycket snabbare) än alternativet: att lära dig HTML och CSS och skriva all kod själv.

Alternativt försöker du hitta någon fotografs hemsida som du gillar, och kollar hur den är gjord.
 
Hej Ulf,

precis som jag skrev i mitt inlägg vill jag visa upp en portfolio över bilder jag tagit, för att på så vis kunna visa eventuella kunder vad för typer av bilder jag tar. Och som jag skrev är jag oteknisk & har varken intresse, kunskap eller energi att hålla på med det du skrev. (jag vet inte ens vad CMS är!) det är därför jag letar efter en färdig lösning jag kan köpa in mig på...
 
PhotoShelter: "killer photography websites"

PhotoShelter Personal Archive är något av en industristandard borta i USA och funkar fint och driftsäkert, har en stark tonvikt på att visa upp bilder och att sälja on-line.
På "more info"- respektive "about"-fliken kan man lägga in kort information om sig själv och sitt fotograferande.

Man har ett gratis "starter"-konto med utrymme upp till 150 MB. Om man även vill ha e-handel kostar det USD 50 som engångskostnad. Observera dock den höga "transfer fee" (30%) på e-handeln på detta konto! Sidorna för "starter"-kontot har tyvärr ett ganska trist utförande - exempel.

"Basic"-konto har 10 GB utrymme och kostar USD 9.99/månad. Om man vill ha e-handel kostar det även här USD 50 som engångskostnad. Transaction fee 10%. Samma utförande på sidorna som för "starter" - ännu ett exempel.

Om man väljer "Standard"-kontot (USD 29.99/månad, ingen kostnad för att sätta upp e-handel, 10% transaction fee) kan man modifiera utseendet på sajten med utgångspunkt från ett antal mallar.
De modifierade mallarna kan bli betydligt trevligare än sidorna för de billigare alternativen, exempel:
Robert Caplin Photography
Jock Fistick
Adrian Young
Keith Bedford

Om man är kunnig kan man integrera sina sidor och e-handel (fr o m "standard"-kontot) på PhotoShelter med en existerande "egen" sajt på eget valfritt webbhotell. PhotoShelter tillhandahåller CSS-fil och anvisningar hur man integrerar, det kräver dock att man har kunskaper i webbsajtbygge, klarar av de engelska instruktionerna och kan avsätta några kvällar till läsande funderande och knapptryckande.

Man kan naturligtvis vid behov köpa till extra lagringsutrymme utöver det som ingår i standardpaketen.

PhotoShelter har dessutom (som alla andra?) en gräns på hur mycket bandvidd man får använda. Siffrorna säger mig inte mycket, men jag gissar att man ska vara en välkänd fotograf med många besökare och nedladdande kunder för man ska slå i taket bandviddmässigt.

PhotoShelter har en dålig statistikfunktion, man rekommenderas att bädda in Google Analytics (gratis och mycket bra). En utförlig steg-för-steg-guide finns på PhotoShelters sidor och på Google Analytics.

Om man taggar sina bilder ordentligt enligt PhotoShelters instruktioner - läs här - hamnar bilderna högt upp i Googles sökresultat.
 
Har velat fram & tillbaka i flera år om man ska vågra ta språnget & faktiskt registrera in företag och jobba med detta vid sidan om mitt ordinarie jobb. Har äntligen bestämt mig för att våga, men har ett problem, och det är att jag är väldigt dålig på datorer.

Jag skulle behöva en hemsida där jag kan presentera min portfolio på ett bra sätt & där jag även kan presentera mig & min fotografering. Nu vet jag ju att fotosidan har portfolionöjligheter men den känns inte ultimat. Har även hittat funktionen gallery, på apples sida men där hittar jag bara galleri & inte möjlighet att presentatera sig.

Så frågan är om det är någon som har ett bra tips på tjänst där man kan enkelt göra en snygg sida, med BRA gallei möjlighet. Idag har jag webgalleri hos One men deras galleritjänst är urusel & ful...

Tacksam för alla tips jag kan få!

Jag tycker du ska kosta på dig att köpa tjänsten av någon och sätta upp en hemsida som fungerar efter vad du har tänkt dig. Det finns bra billiga webbhotell i Sverige där man snabbt kan köpa sig en domän typ fotonisse.se och utifrån det köpa tjänsten hemsida av en leverantör.

CMS betyder content mangagement system och man kan hitta sådana ganska lätt och som dessutom är utbyggbara och kommer med fri kod. Dvs med lite kunskaper kan du sätta upp en egen hemsida med t.ex cms-systemet Joomla som grund.

Coppermine photo gallery är ett system som jag arbetar med ibland och det funkar bra för mig och är - med kunskap - ganska lätt att ändra utseende och layout på.
 
För att skapa en webbsida behöver du först lista ut ur du vill att den ska se ut. Sen har du två alternativ, gör det själv eller anlita någon. Oavsett alternativen så behöver du ett domännamn och hyra serverutrymme på ett webbhotell.

Ett domän kostar max 200 kr per år, webbhotell brukar kosta ca 800 kr per år. Registrera aldrig ditt domän med webbhotellet du vill ha, det kan skapa tvister. Två bra webbhotell som jag rekommenderar är Loopia och Binero, där kan du även registrera domän.

Om du väljer att göra det själv så finns det inga direkta kompletta paket. Du kan använda CMS som har nämns tidigare och med dessa CMS brukar det finnas teman/layouter som du kan välja bland. Men om du ska ha ett galleri eller om du inte vill att din webbsida ska se ut som alla andra så behöver du lära dig en del om HTML och CSS.

När det gäller CMS så tror jag WordPress passar dig bra, det är enkelt att använda och komma igång med. Du kan göra det mesta med WordPress. Ett annat är Drupal men det är mer komplicerat och är svårare att börja med.

Ett fotogalleri till WordPress är YAPB som jag gillar mycket. Om du inte har mycket tid över för att lära dig allt som har nämns så är det smidigaste att anlita någon och då får du nog räkna med att det kostar 5000 kr eller mer.

Mitt råd är anlita någon som vet vad de håller på med, de som är billiga är ofta inte så bra i längden. Det kan skapa mer problem än nytta. Och när du vill göra ändringar senare så kan du börja lära dig HTML, CSS osv. Då har du ju en grund att starta ifrån.
 
En egen domän och ett webbhotell bör du skaffa, framför allt för mailens skull.
Från min hemsida länkar jag till http://www.imagedesk.se/ där mina kunder kan se portfolio och ladda ner bilder. Det mest intressanta är att jag kan skapa ett ljusbord till specifik kund, som inte är tillgänglig för andra och kunden kan då ladda ner de bilder denne tycker är intressant. All nerladdning redovisas för mig, så jag kan fakturera.
 
Ett domän kostar max 200 kr per år, webbhotell brukar kosta ca 800 kr per år. Registrera aldrig ditt domän med webbhotellet du vill ha, det kan skapa tvister. Två bra webbhotell som jag rekommenderar är Loopia och Binero, där kan du även registrera domän.

Måste bara påpeka att sedan ett halvår tillbaka är rutinen lite annorlunda när det gäller registreringen av domäner. Nu gör man det med hjälp av webbhotellet man vill hyra av, sedan Nic-se ("firman" som ansvarar för domänförvaltningen här i Sverige) lagt ut det uppdraget på webbhotellen. Man kan fortfarande registrera sitt domännamn direkt hos Nic-se, men det är en dyrare lösning än med webbhotellet.
Men jag har sett åtskilliga trådar här på FS i ämnet så jag tror jag förstår vad palwin vill ha sagt med sitt råd. Nämligen se till att domänen registreras i ditt namn och inte i webbhotellets, så att du när du av någon anledning vill byta webbhotell inte står där utan domän och får börja om från början igen med att jobba in ett namn.

Edit: ..och det var inlägg nummer 3 000.
 
Har velat fram & tillbaka i flera år om man ska vågra ta språnget & faktiskt registrera in företag och jobba med detta vid sidan om mitt ordinarie jobb. Har äntligen bestämt mig för att våga, men har ett problem, och det är att jag är väldigt dålig på datorer.

Jag skulle behöva en hemsida där jag kan presentera min portfolio på ett bra sätt & där jag även kan presentera mig & min fotografering. Nu vet jag ju att fotosidan har portfolionöjligheter men den känns inte ultimat. Har även hittat funktionen gallery, på apples sida men där hittar jag bara galleri & inte möjlighet att presentatera sig.

Så frågan är om det är någon som har ett bra tips på tjänst där man kan enkelt göra en snygg sida, med BRA gallei möjlighet. Idag har jag webgalleri hos One men deras galleritjänst är urusel & ful...

Tacksam för alla tips jag kan få!


Mitt tips är att Du köper hela kitet från en webbdesign kunnig person/firma som fixar allt Du behöver efter Dina ideer och behov, kostar lite men spar massa problem och Du slipper lära Dig webbdesignens kryptiska värld.

Jobbade förut som webbdesigner och byggde sidor, men numera underhåller och nyskapar jag bara några få sidor pga en yrkesskadad arm.
Men hittar du ingen annan lösning kan jag sannolikt snickra ihop vad Du behöver!
 
För att skapa en webbsida behöver du först lista ut ur du vill att den ska se ut. Sen har du två alternativ, gör det själv eller anlita någon. Oavsett alternativen så behöver du ett domännamn och hyra serverutrymme på ett webbhotell.

Ett domän kostar max 200 kr per år, webbhotell brukar kosta ca 800 kr per år. Registrera aldrig ditt domän med webbhotellet du vill ha, det kan skapa tvister. Två bra webbhotell som jag rekommenderar är Loopia och Binero, där kan du även registrera domän.

Om du väljer att göra det själv så finns det inga direkta kompletta paket. Du kan använda CMS som har nämns tidigare och med dessa CMS brukar det finnas teman/layouter som du kan välja bland. Men om du ska ha ett galleri eller om du inte vill att din webbsida ska se ut som alla andra så behöver du lära dig en del om HTML och CSS.

När det gäller CMS så tror jag WordPress passar dig bra, det är enkelt att använda och komma igång med. Du kan göra det mesta med WordPress. Ett annat är Drupal men det är mer komplicerat och är svårare att börja med.

Ett fotogalleri till WordPress är YAPB som jag gillar mycket. Om du inte har mycket tid över för att lära dig allt som har nämns så är det smidigaste att anlita någon och då får du nog räkna med att det kostar 5000 kr eller mer.

Mitt råd är anlita någon som vet vad de håller på med, de som är billiga är ofta inte så bra i längden. Det kan skapa mer problem än nytta. Och när du vill göra ändringar senare så kan du börja lära dig HTML, CSS osv. Då har du ju en grund att starta ifrån.

Då halkade jag direkt in på ett sidospår. Vad gäller bland annat Drupal så gäller det att man har koll på om webhotellet har safe-mode on eller inte då det annars kan skapa problem.
 
Måste bara påpeka att sedan ett halvår tillbaka är rutinen lite annorlunda när det gäller registreringen av domäner. Nu gör man det med hjälp av webbhotellet man vill hyra av, sedan Nic-se ("firman" som ansvarar för domänförvaltningen här i Sverige) lagt ut det uppdraget på webbhotellen. Man kan fortfarande registrera sitt domännamn direkt hos Nic-se, men det är en dyrare lösning än med webbhotellet.
Men jag har sett åtskilliga trådar här på FS i ämnet så jag tror jag förstår vad palwin vill ha sagt med sitt råd. Nämligen se till att domänen registreras i ditt namn och inte i webbhotellets, så att du när du av någon anledning vill byta webbhotell inte står där utan domän och får börja om från början igen med att jobba in ett namn.

Det var precis vad jag menade, att se till att domännamnet är registrerat i ditt namn. Men som vanligt ska man se till att webbhotellet är seriöst och har bra support. Nic-se gäller endast SE domän och om man ska ha t.ex ett COM domän så är rutinerna annorlunda. Det är inte så vanligt numera att man förlorar ett domän pga. att det blev stulet eller liknande. Man ska inte oroa sig allt för mycket.
 
One´s bildarkiv

Har velat fram & tillbaka i flera år om man ska vågra ta språnget & faktiskt registrera in företag och jobba med detta vid sidan om mitt ordinarie jobb. Har äntligen bestämt mig för att våga, men har ett problem, och det är att jag är väldigt dålig på datorer.

Jag skulle behöva en hemsida där jag kan presentera min portfolio på ett bra sätt & där jag även kan presentera mig & min fotografering. Nu vet jag ju att fotosidan har portfolionöjligheter men den känns inte ultimat. Har även hittat funktionen gallery, på apples sida men där hittar jag bara galleri & inte möjlighet att presentatera sig.

Så frågan är om det är någon som har ett bra tips på tjänst där man kan enkelt göra en snygg sida, med BRA gallei möjlighet. Idag har jag webgalleri hos One men deras galleritjänst är urusel & ful...

Tacksam för alla tips jag kan få!

På One´s bildarkiv kan du designa arkivet som du vill, alla färger, olika ramar mm.
 
Hej Bengt!

Möjligheterna att designa på One`s sida är väldigt begränsad trots allt. Man kan ändra lite färger osv men inte så mycket mer... vill man tex sätta mapparna någon helt annanstans osv så är det begränsat.

Men tack för alla tips & råd, jag har kommit fram till hur jag ska göra nu i alla fall. Tack allesammans!
 
Hej Bengt!

Möjligheterna att designa på One`s sida är väldigt begränsad trots allt. Man kan ändra lite färger osv men inte så mycket mer... vill man tex sätta mapparna någon helt annanstans osv så är det begränsat.

Men tack för alla tips & råd, jag har kommit fram till hur jag ska göra nu i alla fall. Tack allesammans!

Ja beror på vad man har för krav och givetvis hur man vill synas, är design / art målgrupp så vill man kanske ha en sida som tilltalar och då får man nog vända sig till en webbyrå eller snickra själv, finns bra verktyg för de med men tar tid. annrs testa zenfolio.com.
 
Va tokigt! :)

Oh jag tänkte starta en enskild firma med att göra hemsidor till mindre företag där jag hade planer på att dra till med en 2000:- för typ 10-15 sidor med div innehåll med vad nu kunden skulle vilja ha, bilder, länkar text osv efter tycke o smak.

Men självklart skulle dom även få stå för domän & hotellkostnaden, sedan såg jag att en firma här i Gävle tog typ 10 000:- exkl moms, för var det 3-4 sidor.

Så då var det bara att lägga ner, skulle väl skämmas o ta ut sådana slantar för en hemsida. Men tror förstås att det inte finns många som betalar det idag heller. :)
----------------------------------------------------------------------------------

Vill du ha ett enkelt o billigt webbprogram, kan jag rekomendera Rapidweaver (mac), det har flera olika tillägg för visa "album", ett som jag gillar är där bilderna visas i coverflow.

---------------------------------------------------------------------------------

//Lycka till
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.