Annons

Web-shop som säljer utan moms

Produkter
(logga in för att koppla)

mikst

Medlem
Hej,

Jag har sett att arca-shop exporterar varor inom EU utan moms på priset om man har ett registrerat bolag.

Finns det flera som gör detta?
Erfarenheter av att köpa på de vilkoren?

Hur menar du? Företagare "bryr sig" inte om momsen. Företagare emellan pratar i princip alltid priser utan moms. Enbart ut mot slutkund, är priset ink moms. Som företagare tittar jag alltid på vad varan/tjänsten kostar ex moms eftersom jag drar momsen. I slutändan måste jag betala in moms eftersom mitt företag genererar vinst.

Sedan att inköpet är utanför Sverige har ingen betydelse. Handlar bara om hur du redovisar momsen i din skattedeklaration.

Jag har sett att arca-shop exporterar varor inom EU utan moms på priset om man har ett registrerat bolag.
Finns det flera som gör detta?
Så fungerar all handel över landsgränser inom EU mellan företag.

... I slutändan måste jag betala in moms eftersom mitt företag genererar vinst...
Om du måste betala in moms eller inte har inget att göra med om företaget genererar vinst.

Om du måste betala in moms eller inte har inget att göra med om företaget genererar vinst.

Korrekt påpekat! Men kanske ett förtydligande är på sin plats för de som inte är företagare och läser tråden framöver.

Jag är säker på att Minita menade att han som företagare måste betala in moms om han erhåller (genererar) högre momspliktiga intäkter än beloppet som utgör hans utgifter i sin rörelse. D v s de varor och tjänster han köpt under den momsperiod han deklarerar för. Det är ju i vissa fall 3-månadersperioder men det slutliga resultatet för året kan ju ändå bli underskott.

Så visst har du rätt, men det kan missförstås av icke insatta.

Jag är säker på att Minita menade att han som företagare måste betala in moms om han erhåller (genererar) högre momspliktiga intäkter än beloppet som utgör hans utgifter i sin rörelse. ...
Så visst har du rätt, men det kan missförstås av icke insatta.
Att jag påpekade var förstås för att det Minita skrev lätt kan missförstås -- "icke insatta" kan tro att man slipper betala moms om man går med förlust. Den största utgiften för enmansföretag är ju normalt lön, och den är inte momsbelagd.

Att jag påpekade var förstås för att det Minita skrev lätt kan missförstås -- "icke insatta" kan tro att man slipper betala moms om man går med förlust. Den största utgiften för enmansföretag är ju normalt lön, och den är inte momsbelagd.

Helt rätt. Vi är överens. "Lönen", d v s det kapital som finns att lyfta är ju pengar som redan är ett resultat av momsbelagda tjänster företagaren utfört vägt mot tillbakafådd moms för inköp av inventarier, förbrukningsmtrl/förbrukningsinventarier och andra externa tjänster. (Grovt förenklat).

Så på lön betalas endast sociala avgifter och skatt. Inte moms. Eget uttag i form av inventarier/förbrukningsmtrl etc är dock momspliktiga.

Det finns ju lite skillnader mellan de som har AB eller enskild firma, men principerna är desamma.

Precis som påpektas tidigare ska inköp från företag i annat land som inte lagt på moms deklareras i speciell kolumn på momsdeklarationen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar