Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vridbar skärm: D5000 eller 60D?

Produkter
(logga in för att koppla)

klickmans

Medlem
Hej.

Det är vinkelsökaren jag är ute efter, men dom kompaktkameror som finns verkar inte riktigt nå dit jag vill. Så jag har börjat titta på Nikon D5000 och Canon 60D. Jag behöver inte (vill inte ha) flera objektiv att släpa runt med, utan nöjer mig med en "färdig" kamera som jag bara kan ta med från hatthyllan när jag vill ut och fota lite mer seriöst. Videofunktion skulle uppskattas, då jag hade det i min Canon Powershot SX20IS. Den var jag mycket nöjd med, men den är nu såld.

Några tips eller förslag på vad jag ska köpa nu?

Om du inte vill ha en systemkamera kanske du ska titta på Canon G12? Stor och ganska dyr men väldigt trevlig "kompaktkamera".

Nu har jag inte testat 60D, men vad jag vet är det en helt annan klass på den än vad det är på D5000.

Dels är Canons XXD-serie minst ett hack över D5000, D5000 är också i slutet av sin produktion och kommer att ersättas nästa år medan 60D är alldeles ny.

Är det vridbar display du är ute efter skulle jag säga 60D om du är beredd att lägga de pengarna den kostar.

Får man fråga varför du så gärna vill ha vridbar display?

Svar

Nu har jag inte testat 60D, men vad jag vet är det en helt annan klass på den än vad det är på D5000.

Dels är Canons XXD-serie minst ett hack över D5000, D5000 är också i slutet av sin produktion och kommer att ersättas nästa år medan 60D är alldeles ny.

Är det vridbar display du är ute efter skulle jag säga 60D om du är beredd att lägga de pengarna den kostar.

Får man fråga varför du så gärna vill ha vridbar display?

Gillar grodperspektiv, men ryggen gör det inte. Dessutom är det lättare att smygfota med en utfällbar skärm. Normat har jag alltid min Casio EX FH100 med mig, men jag vill komma upp lite i bildkvalite och batteritid. Sen har jag väl för mycket oanvända pengar liggande som jag tänkte köpa kamera för.

Svar

Om du inte vill ha en systemkamera kanske du ska titta på Canon G12? Stor och ganska dyr men väldigt trevlig "kompaktkamera".

Min bor köpte en G11 i somras, och han verkar nöjd med den. Själv har jag inte kollat den, eller G12. Sålde min Canon SX20nu i helgen, så det är därför jag frågar runt lite efter en ersättare till den här.

Allright, då skulle jag rekommendera 60D. Men testa så du gillar den i en affär, jämför med D5000. D5000 är absolut inte dålig och skulle du gilla den bättre så strunta i att 60D ger en gnutta bättre bilder. Det är ändå en del skillnad på handhavande mellan Nikon och Canon.

Eller handlar det bara om oanvända pengar kan du ju köpa en D5000 och ett objektiv till mig för resten :p

Min bor köpte en G11 i somras, och han verkar nöjd med den. Själv har jag inte kollat den, eller G12.
Då har du kanske möjlighet att låna och testa hans kamera? G12 är mycket lik, fast har ett inställningshjul för pekfingret, lite bättre filmning och liknande.

Om den är för liten, för enkel eller något annat skulle jag också rekommendera 60D bland systemkamerorna.

Förresten, varför sålde du din SX20? Du var ju nöjd med den?

Svar

Då har du kanske möjlighet att låna och testa hans kamera? G12 är mycket lik, fast har ett inställningshjul för pekfingret, lite bättre filmning och liknande.

Om den är för liten, för enkel eller något annat skulle jag också rekommendera 60D bland systemkamerorna.

Förresten, varför sålde du din SX20? Du var ju nöjd med den?

En bekant till min blev frälst i min SX20, och för att glädja honom så fick han köpa den billigt.

Svar

Wow! Men det finns ju en SX30, den kanske kan vara något?

Har tittat på några få bilder av den, men vet inte mycket om den. Fördelen med den nya SX30 'är att man nu kan sätta en riktig filteradapter (67mm) på linsen, nackdelen är att den inte längre kan drivas med AA-batterier. Det är lätt att bli fartblind när man väl börjat leta.

Har haft systemkamera tidigare, men jag är en av dom som inte vill släpa med mig mer än nödvändigt. Så det är därför jag söker något som jag slipper (eller inte kan) byta objektiv på.

Svar

Canon 60D alla gånger framför Nikon D5000.

Men...
Kolla Sony A55 som har en fin tilt-LCD och halvgenomskinlig spegel som gör att AF funkar när du filmar. http://www.dpreview.com/reviews/sonyslta55/

Och Panasonic DMC-GH2 i paket med 14-140mm zoom (motsvarande 28-280mm)
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DMC-GH2
http://www.dpreview.com/previews/panasonicdmcgh2/

Klickade på länkarna, och tyckte att A55 verkade trevlig. Så den ska jag titta närmre på. Har en bror som har en Sony, 350 tror jag det är. Svårt att välja när det är mycket "vill ha" i funderingarna. att få det jag behöver i ett och samma paket kan bli svårt, men det löser sig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar