Annons

Vitbalans

Produkter
(logga in för att koppla)

growingart.se

Aktiv medlem
Vad har ni för erfarenhet av vitbalans? När jag fotar stillbild så använder jag AWB och kör med raw-format, men nu när jag börjat filma så kommer detta med vitbalans tillbaka. Hur gör ni vid filmning? AWB har varit rätt tillförlitlig på min Canon 5D mk3, men det kanske man inte ska luta sig mot vid filmning.

Har försökt lära mig om vitbalans, och endast fått tag i det som skrivits på Fotosidan. Man kan liksom tillfälligt hoppa över problemen med vitbalans och använda råformat, för där finns ingen speciell vitbalans. Tror man att man då lyckats, så har råformatkonvertern lyckats minnas något lämpligt gångbart. Kollar man i råkonverterns källkod vad olika vitbalanser är, så är det olika faktorer för förstärkningen av rött och blått medan grönt oftast är oförändrat, olika för olika kameror. Färgtemperaturen ger inte heller alltid önskat resultat. På vårvintern vill snön lätt bli blå och kamerans AWB lyckas inte heller korrigera. Himlen är liksom försedd med ett blåfilter, som krånglar till det. Att ta en bild med vit snö i mitten och ställa in en egen vitbalans ger gott resultat så länge som inte solen går i moln eller flyttar på sig alltför mycket. Att reglera färgerna RB i RGB bör väl vara en möjlig väg när inte något annat hjälper. Att reglera G sker då genom att reglera alltsammans med mera eller mindre ljusstyrka.

Att fota ett gråkort, enligt föregående inlägg ger bästa resultat. Men det skall egentligen fotas lika ofta som ljusförhållandena ändrar sig. Och så finns det undantag till alla regler som att det skall vara litet rött när solen går ner och något blått när den gått ned.

Vad har ni för erfarenhet av vitbalans? När jag fotar stillbild så använder jag AWB och kör med raw-format, men nu när jag börjat filma så kommer detta med vitbalans tillbaka. Hur gör ni vid filmning? AWB har varit rätt tillförlitlig på min Canon 5D mk3, men det kanske man inte ska luta sig mot vid filmning.

Det är stor skillnad på stillbild och video. AWB i stillbild funkar väldigt bra, iaf för mig. 90% av fallen skulle jag gissa. Fotar förvisso Raw så det finns en enkel förklaring till det.

När det gäller video är det lite svårare. Att filma Raw är givetvis en närhet till lösning, men det kostar väldigt mycket lagringsyta, och precis som med stillbild måste man behandla/framkalla materialet för att man ska få ut något av det.
Vitbalansera alltid vid video. Beroende på kamera så finns det knappar för det. Det ser så illa ut när färgerna vandrar i bilden. Det räcker ibland med att solen går i moln så händer det märkbara saker i materialet.

Vitbalansera alltid, oavsett Raw eller inte. Mitt tips.
Framförallt om du nu filmar med en DSLR som komprimerar materialet hårt, och lämnar lite övers för att "rädda" exponering eller färger i redigering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar