Annons

Vitbalans vid scenframträdande

Produkter
(logga in för att koppla)

antic

Aktiv medlem
Jag har fotat ett evenemang inomhus i en typ multiarena. Ambient ljus nån typ av lysrör. Där var det byggt en scen med riktiga strålkastare. Nu till mitt bekymmer. Strålkastarna är lite blandade med några med gula filter, några med typ rosa filter några helt vanliga utan filter.

Hur fanken ska man välja vitbalans i en sån här situation?

Jag kan vitbalansera på en grå ställning på scenen. Men då blir ljuset sterilt vitt där jag upplever ljustet på scenen som i huvudsak åt det gula hållet.

Scenljus är alltid knepigt. Jag hade kört på vitbalans AUTO och korrigerat i efterhand. Ett annat alternativ är att sätta vitbalansen på den gråa ställningen och sedan trimma den åt det gula hållet.

Min erfarenhet av scenljus med färgade strålkastare är att man helt enkelt manuellt får justera WB efter minnesbild av hur det såg ut live (eller vad man tycker ser bra ut). Försöker man vitbalansera efter neutralt färgade delar i bilden (t.ex. den där grå ställningen) så blir det sannolikt ganska onaturligt - om den exempelvis har en röd strålkastare riktad mot sig så bör den ju snarare se röd ut än neutralt grå.

Utgå från autoinställningens WB eller "glödlampa" och finjustera tills du tycker det ser bra ut. Sen kan det mycket väl vara så att den inställning du hittat för en bild inte riktigt passar för alla (beroende på vilka strålkastarfärger som råkar finnas på respektive bild).

Ett fulhack du kan prova är att ta locket till en kaffemugg och sätta det över objektivet. Sen pekar du den mot scenen och tar ett kort och har det som referens för vitbalans (ljuset på locket kommer matcha scenen, i teorin) . Finns dyrare lösningar som fungerar på samma sätt, men har hört att detta ska fungera helt okej. Om den sen helt klarar av scenljuset är en annan fråga. Men det kostar inget att prova :)

Att justera så det såg ut som min minnesbild var svårt.

Mitt problem är dubbelt. Tyckte det såg ok ut på kameran men kunde justera lite till andra dagen. För övrigt ungefär samma som auto i LR ville ha det till. Men när jag exporterade till jpeg i sRGB då blev det allt för rött i en webläsare. Justerade mer mot en neutral vitbalans trots att på min skärm ser det ok ut.

Riktigt klurigt.

När man överexponerar aningen så klipper röda kanalen först. De bilderna får mycket jobbiga hudtoner.

Fota när de använder sig av allra minst ljus. Finns tillfällen då de släcker ner allt. Fota i RAW och justera denna bild i ex LR så den ser bra ut. Applicera VB på de övriga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar