Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Visningsprogram och redigering på extern USB-sticka?

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
Hej.

Det kanske verkar långsökt men ändå.
Finns det program för visning av bilder och ev. också filmer som man kan ha på en USB-sticka?
Idén är alltså att kunna ta med sig bilder och ev. film med tillhörande visningsprogram på stickan till andra datorer.

En fundering till. Kan man köra redigeringsprogram från en sticka utan att ha programmet installerat på en dator? Typ att stickan lånar processor och RAM från datorn.
Jag vet att det låter väldigt långsökt. Idén här är att man kan slippa installera programmet på datorn (av olika skäl)

Gäller först och främst PC och snabb USB-sticka el. snabbt minneskort med läsare.

Kom loss!

FastStone Image Viewer (Portable) funkar bra för visning och enklare redigering (för Windows). Klarar alla RAW format (tror jag) men har ingen egen filmvisare. Använder associerad filmvisare i stället. Man måste välja att både Bild och Film ska visas. Default visas bara bilder vilket jag inte insett förrän på senare tid.

//Lars

En sån kan man koppla till en teve med HDMI-ingång. Det är ju praktiskt att inte behöva någon annan dator när man ska visa bilder eller video.

TS efterfrågade dock en lösning för att kunna visa bilder på en dator, och då är inte en Compute Stick ett bra alternativ. Det går väl, men man behöver en USB-sladd också, vilket man inte behöver om man lägger ett bildvisningsprogram på ett USB-minne och kör det i datorn man har anslutit USB-minnet till.

Moderna teveapparater brukar f.ö. ofta kunna visa bilder som ligger på ett USB-minne, så en Compute Stick är lite overkill om man bara ska visa bilder (eller video).

Hej.

Det kanske verkar långsökt men ändå.
Finns det program för visning av bilder och ev. också filmer som man kan ha på en USB-sticka?
Idén är alltså att kunna ta med sig bilder och ev. film med tillhörande visningsprogram på stickan till andra datorer.
Du kan installera valfrit Linux-system, exempelvis Lubuntu, på ett usb-minne. Sedan är det bara att starta upp datorn från detta.

En sån kan man koppla till en teve med HDMI-ingång. Det är ju praktiskt att inte behöva någon annan dator när man ska visa bilder eller video.

TS efterfrågade dock en lösning för att kunna visa bilder på en dator, och då är inte en Compute Stick ett bra alternativ. Det går väl, men man behöver en USB-sladd också, vilket man inte behöver om man lägger ett bildvisningsprogram på ett USB-minne och kör det i datorn man har anslutit USB-minnet till.

Jag nämnde alternativet därför att jag misstänkte att TS kanske inte var medveten om att lösningen fanns. Har man en sådan här stick behöver man ju inte någon annans dator.

Det är inte krav på TV, det räcker väl med en datorskärm för att det skall funka så vitt jag vet.

Det är inte krav på TV, det räcker väl med en datorskärm för att det skall funka så vitt jag vet.
Ja, om datorskärmen har HDMI-ingång, men ett USB-minne är nog rätt mycket billigare än en Compute Stick och är en lika bra lösning på problemet om datorskärmen är ansluten till en dator.

Fast oftast är det väl mer praktiskt att ha bildvisning på en teve om man är ett sällskap?

Och, som sagt, moderna teveapparater brukar kunna visa bilder som ligger på ett USB-minne, utan att man behöver något extra.

Du kan installera valfrit Linux-system, exempelvis Lubuntu, på ett usb-minne. Sedan är det bara att starta upp datorn från detta.
Det är väl att gå över ån efter vatten?

Förutsättningen var att måldatorn var en PC, vilket jag tolkar som att den kör MS Windows. Det bör gå alldeles utmärkt att lägga ett Windows-program på ett USB-minne och sen köra det därifrån. USB-minnen monteras som vilken volym som helst, och får en enhetsbokstav.

Såvida inte MS har krånglat till det i de senaste versionerna av Windows, förstås, och kräver att allting ska "installeras".

Per, vi gav bara några alternativa synsätt på problematiken. Vad som är bäst för TS kan nog bara han själv avgöra.

Jag vet att "problemet" är lite långsökt.
Men det skulle bl.a vara kul att kunna visa sina bilder på ett snyggt sätt hemma hos bekanta som i regel har någon form av windows i sina datorer (ibland ganska gamla burkar). Helst då i ett trevligt visningsprogram som är något annat än de i windows.

En följdfråga. Kan man i princip installera t.ex Adobe premiere (videoredigering) genom att köra programmet från en USB-sticka? Dvs. om man vill köra premiere så stoppar man bara in stickan och jobbar på som "vanligt"

Snabba minneskort och en snabb minneskortläsare har jag, det fungerar som en USB-sticka.

Adobe Premiere kan du ganska säkert inte installera på en sticka och flytta mellan datorer. Den typen av program kan man förenklat säga att dom nästlar sig in i operativsystemet på ett sånt sätt att det är omöjligt. Det kanske finns "portabel" versioner av videoredigering men men jag känner inte till några.
Tipset att köra bildvisning direkt på TV fungerar för övrigt med den pinne du lägger Faststone på tillsammans med bilderna. Man ska nog tänka på att stickan är formaterad med FAT eller helst FAT32. Osäkert om TV kan läsa exFAT och NTFS.

//Lars

Tipset att köra bildvisning direkt på TV fungerar för övrigt med den pinne du lägger Faststone på tillsammans med bilderna. Man ska nog tänka på att stickan är formaterad med FAT eller helst FAT32. Osäkert om TV kan läsa exFAT och NTFS.
Finns det teveapparater som kör MS Windows alltså?

Nej, men du använder den inbyggda bildvisaren i TV'n. Faststone behövs inte. Jag menade att det spelar inge roll om programmet ligger på pinne tillsammans med bilderna. Två flugor på smällen. Funkar då både på TV med bildvisare och dator med windows.

//Lars

Jag vet att "problemet" är lite långsökt.
Men det skulle bl.a vara kul att kunna visa sina bilder på ett snyggt sätt hemma hos bekanta som i regel har någon form av windows i sina datorer (ibland ganska gamla burkar). Helst då i ett trevligt visningsprogram som är något annat än de i windows.

Problemet är inte alla långsökt - åtminstone inte vad gäller att kunna spela upp video och blider. Det behover har vi nog alla då och då.

Att kunna redigera hos vänner och bekanta känns dock lite udda.

Det lösning som är "enklast" och ger dig själv störst flexibilitet är om du har en egen laptop med hyfsade prestanda. Då kan du installera alla de program du behöver och i lugn och ro förbereda din presentation. Sedan tar du bara med dig laptop och en HDMI-kabel (och möjligen några små adaptrar) så bör du kunna koppla upp dig mot dina vänners skärmar och TV-apparater tämligen smärtfritt.

Nackdelen med den lösningen är förstås att du måste äga en laptop och orka släpa med den.

Ett problem som du kommer att få - nästan oavsett vilken lösning du väljer är färgåtergivningen. Att få en TV att visa rätt färger är inte det lättaste ens om det är ens egen TV och att börja mickla med dina vänners apparater är kanske inte optimalt. Det är nog en "smäll" du får ta, såvida du inte skall börja ta med helt egen utrustning i form av projektor mm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar