Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Visning av bilder utan modellmedgivande

Produkter
(logga in för att koppla)

MacDougall

Medlem
Jag har som läsare av Fotosidan förstått att om man tagit bilder på folk som inte varit medvetna om det, inte får lägga ut sådana bilder på nätet utan de "avbildades" medgivande. Man får inte heller utan deras medgivande använda bilderna i reklam eller annat kommersiellt syfte.

Min fråga är om man får visa sådana bilder på en utställning, märk väl, bara visa utan att erbjuda bilderna till försäljning ? Det kan ju då i varje fall inte anses föreligga något kommersiellt syfte med visningen.
Mvh

Jag har som läsare av Fotosidan förstått att om man tagit bilder på folk som inte varit medvetna om det, inte får lägga ut sådana bilder på nätet utan de "avbildades" medgivande. Man får inte heller utan deras medgivande använda bilderna i reklam eller annat kommersiellt syfte.

Min fråga är om man får visa sådana bilder på en utställning, märk väl, bara visa utan att erbjuda bilderna till försäljning ? Det kan ju då i varje fall inte anses föreligga något kommersiellt syfte med visningen.
Mvh

Det enda du inte får göra är att använda bilderna i marknadsföring av ditt företag. Du får lägga upp dem här, på en utställning eller på facebook och liknande utan tillstånd.

Det enda du inte får göra är att använda bilderna i marknadsföring av ditt företag. Du får lägga upp dem här, på en utställning eller på facebook och liknande utan tillstånd.

Betyder ditt svar att jag på en utställning också får saluföra sådana bilder ?
(OBS, har inget företag, agerar helt och hållet som fysisk person)
Mvh

Mvh

Såvitt jag vet finns inget som hindrar att du säljer bilder av någon annan, så länge det inte är för publicering där andra regler kan gälla.

Mvh

Såvitt jag förstått det är det fritt fram att sälja bilder med identifierbara personer så länge det framgår att det inte finns modellrelease, och att bilderna inte får användas i marknadsföring.
Den enkla tumregeln är att om du finner dig i att bli beskådad av allmänheten så finner du dig också i att bli fotograferad. Du behöver däremot inte finna dig i att bli använd i marknadsföring.

Det är något nytt på gång också i stil med att du inte får fotografera i syfte att kränka. Men som alltid vid tvister kommer inte bevisbördan ligga på dig, utan det åligger "offret" att bevisa att du haft som _syfte_ att kränka. Det räcker alltså inte att offret känner sig kränkt.

Men jag är långt ifrån någon expert. Ämnet har tagits upp otaliga gånger, men det skadar aldrig att fräscha upp lite för nytillkomna tittare.

Det är något nytt på gång också i stil med att du inte får fotografera i syfte att kränka. Men som alltid vid tvister kommer inte bevisbördan ligga på dig, utan det åligger "offret" att bevisa att du haft som _syfte_ att kränka. Det räcker alltså inte att offret känner sig kränkt.
Nej inte riktigt så.
De nya tillagda reglerna omtalar specifika platser tex sovrum har för mig tioalett ingår men du får kolla upp vilka rum det exakt är.
Du kommer alltså inte att få stå utanför en byggnad och fotografera in i sovrummet.
Idag(lagen gäller nog inte än) är det lagligt.

Model Release

Tack för konsultationen och snabba svar den sena timmen till trots / Peter

Om alla press fotografer måste ha nån slags "release" blev det rætt tomt i tidningarna.
Men det ær ett knepigt område, det fanns några riktlinjer tidigare upplaggda hær på siten men jag hittar dom inte nu.

Mvh

Lasse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar