Annons

Visa din Luciabild!

Produkter
(logga in för att koppla)

js1

Aktiv medlem
En årligen återkommande fråga:

Hur fota luciatåg?

Tog själv lite bilder på dagis och skolan igår. Inte lätt, det var nästan beckmörkt. Jag tycker slowsynk ger bästa kompromissen. Svårt med färgbalansen också. Vill gärna behålla lite av det gul/röda ljuset för att ge bilden lite mer värme.

Nu har ju tåget gått för i år men det skulle vara kul om ni som tog lite bilder igår ville visa en bild på hur ni löste problemet.

Det här får bli mitt bidrag:

Bilagor

• lucia small.jpg
    lucia small.jpg
    66.4 KB · Visningar: 755
Bollnäs lucia fotad vid kröningen i Bollnäs kyrka. Ingen blixt.

Problemet är vitbalansen. När man är där uppfattar man ljuset som varmt, när det är på bild blir det bara gulstick. När jag fotade så ställde jag kameran på "glödlampa" men det blev för gult. Vid datorn testade jag att vitbalansera på en av kyrkans belysta väggar och fick en i mina ögon "korrekt" vitbalans, men då försvann värmen. Tillslut gav jag upp och ställde helt enkelt in "color temperature" och "tint" (Rawshooter) precis mitt emellan dessa två lägen. Annars hade jag väl suttit där och funderat fortfarande.

Hoppsan! Kollade just på bilderna och ser att jag missat att ändra vitbalansen på några av dem, bl.a den här! Det här är alltså vitbalans "glödlampa".

Bilagor

• lucia.jpg
    lucia.jpg
    77.3 KB · Visningar: 773
Senast ändrad:
Jag tycker inte det gula stör, din bild förmedlar värmen och stämningen bra, mkt bra bild.
Fantastiskt att se hur kameran hanterat den höga ison du använt, 3200. Såg också det inte var din Pentax du använt!

Nä, det var inte Pentaxen. Lånar fruns tjänstekamera ibland om den är ledig och jag behöver IS. I kyrkan hade jag den dessutom för att förtydliga att jag inte var där för att leka. Inte ofta jag bryr mig om sånt, men i en fullsatt kyrka kan det var skönt att vara "tydligt". Å en Canon 1D mk2 talar ett tydligare språk än en liten *istDl.....

P-E Claesson skrev:
Bollnäs lucia fotad vid kröningen i Bollnäs kyrka. Ingen blixt.

Hoppsan! Kollade just på bilderna och ser att jag missat att ändra vitbalansen på några av dem, bl.a den här! Det här är alltså vitbalans "glödlampa".

Jag tycker bilden är naturlig med den vitbalansen, riktigt bra bild.

Skriv ut den och ge den den till flickan så blir hon nog väldigt glad!
/Göran

Tycker vitbalansen är fin.

iblland verkar det som om alla verkar lida av nån sorts vitbalans-sjuka och gkör sina bilder gråa.

Om man fotar sitt vita piano för att sälja det ksa det naturligtvis se vitt ut, men om man fotar det för att morfar sitter där o spelar stilla natt på julaftons kvällen behöver (ska) inte det se krittvitt ut, om man nu inte av nån konstig anledning har en massa dagsljuslampor i vardagsrummet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar