Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Virtuellt lager i Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

andreaspersson

Aktiv medlem
Undrar om man kan skapa ett "virtuellt lager" i Photoshop. Alltså ETT lager som liksom är länkat till flera andra lager eller en grupp.

Exempel:
Lager 1 - innehåller ett blått sträck.
Lager 2 - innehåller ett rött sträck.
Lager 3 - är ett virtuellt lager eller liknande som innehåller både lager 1 & 2 (alltså både det blåa och det röda sträcket).

Om du sedan ändrar i lager 1 och gör det blåa sträcket gult istället så ska detta även synas i det virtuella lager 3 (som då alltså nu innehåller ett rött och ett gult sträck istället).

Tanken är att man t.ex. ska kunna lägga på effekter på det virtuella lagret utan att det påverkar de andra riktiga lagren. Eller att man t.ex. gör två identiska virtuella lager som man lägger ovanpå varandra och sedan gör det ena svartvitt och det andra i färg för att sedan klippa ut den del i bilden man vill ha i färg. Om man då vill ändra något i bilden så är det enkelt att bara ändra på det riktiga lagret så ändras även de virtuella lagren.

Är svårt att förklara men jag hoppas ni förstår. Som jag hittills har arbetat så har jag kopierat hela bilden och klistrat in allt sammanfogat i ett nytt lager som jag sedan t.ex. lagt massa effekter och liknande på. Problemet uppstår ju då när man kommer på att man vill ändra någon liten detalj i grundbilden...
 
Det som kommer närmst det du letar efter är Smarta Objekt. Tryck på höger musknapp på ett lager och välj "Konvertera till smart objekt". När ett lager är ett smart objekt kan du dubbelklicka på lagret för att öppna upp det i ett nytt dokument. Där kan du lägga till nya lager och modifiera bilden vidare. Fantastiskt kraftfull funktion, med vissa begränsningar och små irritations moment. Det finns mycket mer att säga om det, föreslår att du glutar lite i hjälpen eller så, för jag vill inte slita ut mitt tangentbord : )
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.