Annons

vinterbröllop i vårt mörka land...

Produkter
(logga in för att koppla)

Guanche

Aktiv medlem
Ska fota ett vinterbröllop och undrar om en sigma super dg 500 klarar av räckvidden av häst och vagn med brudpar i våra mörka vinter kvällar? Tips om vinterbilder i helhet önskas om någon finner tid att skriva om det...

Kameran är på reparation så jag kan ju inte testa själv just nu...

fler som har problem med canonreparationer för den delen? det tar för evigt att lämna in på reparation i upplandsväsby... grrr...

lysa upp eller lätta upp?

Det blir oftast väldigt fult om man lyser upp hela "scenen" med blixten, bättre att lätta upp

Skruva upp ISO så lättar du

/Adam

Det blir nog besvärligt om solen gått ned.
Använder du blixten för att försöka lysa upp hela scenen kommer nog bara häst, vagn och brudpar
att synas, i bästa fall. Bakgrunden blir svart.

Finns det inga facklor, lyktor eller liknande?

Det går iofs att göra en kompositgrej i Photoshop där du tar två bilder, en med blixt och en utan.
Den andra bilden, som kommer att kräva mycket längre slutartid, kan du använda istället för den svarta bakgrunden i den första bilden. Eftersom du använder stativ blir det enklare att sätta ihop
dom i datorn senare.

Flera blixtar? Låna ihop några Sigma Ef 500 DG Super och slava dessa.

Alternativt slava den Sigmablixt du har och tänd den med hjälp av kamerans egen blixt (om kameran har en sådan).

Det som gör att blixtbilder ofta ser trista ut är att ljuset ofta kommer från samma vinkel som kameran och allting blir platt. Sen så eftersom ljusstyrkan avtar med avståndet så kommer även de objekt som är i förgrunden bli mycket ljusare än de som är i bakgrunden.

För att motverka det första så prova, som någon antydde tidigare, att utlösa din blixt remote, alltså placerad någon annan stans än där du har kameran. Det allra bästa hade varit om du hade haft två blixtar då hade du kunnat få ljus från båda sidor.

För att motverka ljus förgrund/mörk bakgrund så kan man öka avståndet mellan blixt och motiv för då minskar skillnaden i belysning. Prova sätt blixten på remote en bit bort.

Kombinera detta med bländare 1.8 (såg jag du hade) eller ännu snabbare (1.4) och hög kännslighet (iso 1600-6400) och du kommer troligtvis få användbara bilder.

Faktum är att vid bländare 1.4 och ISO 6400 så kan man i princip fota i bäckmörker.

Lampor och blixt?

Hejsan!

Köp eller låna några billiga halogen typ 500 watt med stativ typ 190 kr eller nått sådant, belys häst och vagn och brudparet, använd ganska hög ISO typ 4-800 så du får hyfsat kort exponeringstid, inte kul med rörelseoskärpa på ett sådant jobb :)

Använd stativ, kör i rawformat så kan du justera vitbalansen i efterhand.

Du behöver kanske 5-8 lampor för att få bra ljus om det är kolsvart ute, är det snö så kommer snön att hjälpa till att lysa upp motivet.

Har fotograferat flera vinterbröllopp i norra Sverige, dock ute enbart under dagtid, men vi har ju inte som bekant ljust så många minuter/dag under vintern.

Lycka till!! ;-)

Mvh
Ricke

Exempel ...

Hejsan igen :)

Här är ett bildexempel där jag använd en blixt i paraply på full effekt ( Canon Ex 550 ) då det var skymning ute alltså inte kolsvart ute, effekten blev mycket mörkare runt omkring henne och bakrunden än den var vid fototillfället...

/Ricke

Bilagor

• 111.jpg
    111.jpg
    46.1 KB · Visningar: 308
Det viktiga är som sagt att blanda befintligt ljus med blixt, om det finns nåt befintligt ljus att blanda med vill säga...

Du må ha hur kraftig blixt som helst men om det bara är den som lyser upp så blir det tråkigt...

Se m.a.o. till att det finns bakgrundsljus, typ som nån nämnde, facklor, lyktor eller liknande i bakgrunden & se till att få med den!

Ser på din profil att du använder 300D & då bör ju 800 Asa inte vara nåt problem vilket förmodligen krävs för att även fånga det befintliga ljuset, dessutom så hjälper det din blixt att räcka till... Alternativt 400 Asa, 300D-användarna får hjälpa till här & säga vad som "duger"...

//Larsa

Lite facklor eller stearinljus kan ibland räcka för att man ska kunna ta bilden utan blixt.

http://www.irstamek.scorpionshops.com/kpt/portfolio/people/display.php?pic=08

Man kan ju prova att skicka upp en sån där nödraket som dinglar ned i fallskärm också. En kompis och gjorde det i samband med nyår (olagligt, jag vet) och alla gatlyktor var cyanfärgade i en kvart efteråt. Tydligen hade det intensiva röda ljuset i raketen momentant slagit ut mina rödregistrerande tappar i näthinnan...

mycket bra idéer och tankar...
funderar på att införskaffa en blixt till och belysa bakgrunden med.. alternativt tar jag bilden så att jag har kyrkan i bakgrunden som borde vara lite belyst sen använder jag blixt med paraply mot motivet.
jag har även köpt in en annan blixt, studioblixt, men den är ganska svag. Kanske kan utnyttja den till något. har inte haft tillfälle att testa denna heller. oj vad jag saknar min kamera...ringde servicestället som flera ggr lovat sätta den först i kön,,, inget har hänt ännu, ringde igår igen o ingen har ens tittat på den....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar