Annons

Villrådig angående studioblixtar/slavblixtar/blixtar...

Produkter
(logga in för att koppla)

Hunchbackman

Avslutat medlemskap
Funderar på om det här landar i rätt tråd, men men.
Har långt gångna planer på att införskaffa mig i ett studioblixtpaket. Budgeten är kanske inte den bästa just nu och har därför landat in på Interfits EX 150 III (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=516int352).
Eftersom jag äger en Canon 60D saknas synkuttag på kameran och jag tänkte därför köpa till IR-sändaren från Dörr. Kanske inte världens bästa men känner att budgeten klarar av det.

Nu till frågan! :)
Jag äger idag 2 stycken Canon Speedlite 430EX II och funderar nu om jag på något sätt kan få dessa två att fungera tillsammans med studioblixtarna? Interfiten har slavceller men fungerar inte med TTL, men kan 430:eek:rna tända som en slavenhet underordnat IR-sändaren eller på utlöst studioblixt?
Finns det någon annan lösning typ Hama Blixtsko 6950 med synkkontakter (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=6950) som gör att jag kan få alla enheter att fungera med varandra?

Blir snart galen av allt letande på nätet om detta eftersom jag inte hittar något vettigt svar någonstans.
 
Hej, har du sökt på forumet?
Det har poppat upp flera trådar i detta ämne på kort tid nu med massor av bra tips till dig.
Jag hinner inte söka fram dem nu...
Köp inte för starka blixtar om det är en enklasre hemmastudio som du planrar.
Ca 150-200Ws är lagom.
Du vill ju ofta jobba med stösta bändaren för att ha lite skärpedjup.
Dina lösa blixtar kan du trigga med slavtändare från t.ex kaffebrus.se. med hjälp av den inbyggda blixten på kamera,
Bra priser och snabba leveranser.
TTL är ontresant då du oftast jobbar helt manuellt med kameran och blixtarna.
Sätt bländaren till rätt skärpedjup och anpassa iso och blixtar därefter.
Lycka till med inköp och foto.

// Mats W
 
Hej, har du sökt på forumet?
Det har poppat upp flera trådar i detta ämne på kort tid nu med massor av bra tips till dig.
Jag hinner inte söka fram dem nu...
Köp inte för starka blixtar om det är en enklasre hemmastudio som du planrar.
Ca 150-200Ws är lagom.
Du vill ju ofta jobba med stösta bändaren för att ha lite skärpedjup.
Dina lösa blixtar kan du trigga med slavtändare från t.ex kaffebrus.se. med hjälp av den inbyggda blixten på kamera,
Bra priser och snabba leveranser.
TTL är ontresant då du oftast jobbar helt manuellt med kameran och blixtarna.
Sätt bländaren till rätt skärpedjup och anpassa iso och blixtar därefter.
Lycka till med inköp och foto.

// Mats W

På sätt och vis har jag sökt på forumet också. Har inte hittat något vettigt där heller... förrän nu... (http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=149237&highlight=studioblixt). Så tack för att påminna mig om att söka på forumet igen... ;-)

Interfitens blixtar liggar på 150W vilket jag räknar med ska klara sig. Hade budgeten varit bättre hade jag satsat högre!

Får testa mig fram när sakerna är inköpta. På något sätt ska det väl gå att tända alla. Ska försöka ha speedlighten som upplysning av bakgrunden för att få den helt vit är tanken. I övrigt kommer jag troligen inte jobba med mer än 1 eller 2 blixtar till en början, men får väl se hur det slutar med det. :-D
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.