Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vill koppla ihop 300D med studioblixtar, vad krävs?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för alla era svar. Det där med kameran E-TTL mätning förklarade en hel del.
Var idag och inhandlade en Hama Blixtadapter för 95:- som tydligen ska göra jobbet. Får möjlighet att prova den om först en vecka men om någon är intresserad så återkommer jag gärna med resultatet.

Hur gick det med Blixtadaptern?

muster skrev:
Tack för alla era svar. Det där med kameran E-TTL mätning förklarade en hel del.
Var idag och inhandlade en Hama Blixtadapter för 95:- som tydligen ska göra jobbet. Får möjlighet att prova den om först en vecka men om någon är intresserad så återkommer jag gärna med resultatet.

Ja tack, jag vill gärna höra hur det gick!

/T

EOS 300D sänder en förblixt för att mäta blixtljuset. Den brukar trigga igång slavblixtar som reagerar på blixtljus. Omedelbart efter förblixten så sänds huvudblixten ut från kameran och då har slavanläggningarna inte hunnit ladda upp sig igen och löser därmed inte ut.

För att komma tillrätta med detta så kan knappen med "*" på kameran tryckas in för att i förväg mäta blixtljuset och låsa exponeringen. Ingen ytterliigare blixt sänds då ut fån EOS 300D kameran innan huvudblixten löser ut.

Att det 'är på detta vis kan man se om man sätter 300D att blixtra på 2:a ridån med en lång slutartid, vilket gör att man kommer att få se två blixtpulser. Sitter blixtsynken på 1:a ridån uppfattar inte ögat att det är två blixtar.

FE-lås

Sid 83, manualen om FE-lås.

Roland skrev:
"För att komma tillrätta med detta så kan knappen med "*" på kameran tryckas in för att i förväg mäta blixtljuset och låsa exponeringen. Ingen ytterliigare blixt sänds då ut fån EOS 300D kameran innan huvudblixten löser ut."

Tveksamt eftersom man utlöser en förblixt som kameran mäter på. Denna bör ju utlösa slavtändarna...

Har du provat att det funkar?

Japp Jag har testat och de löser snyggt ut slavblixten med FE-Lock, Sedan är det bara att vänta in att blixten är laddad. Mätvärdet har man ingen nytta av om slavarna ljusmängd inte styrs av kameran, vilket jag förstod av uppgiften inte heller var behovet då blixtarna bara skulle triggas. men man kommer runt problemet med att slavarna löses ut av förblixt och är under uppladdning när exponeringen sker, då denna redan har avgivets i och med att FE-Lock funktionen används.

Jag provade detta med hjälp av den inbyggda blixten i 300D som slavtriggare och en Sigama 500 som slav. Den inbbyggda blixten får skärmas så den inte faller på motivet, men släpper fram ljus så att slaven aktiveras.

/Roland - gillar långa meningar

Om det är omständligt eller inte beror ju på vad som ska avbildas och blixtarnas återladdningstid. Om Sigman jag testade med inte går för fullt så kan den klara att lösa ut blixtar i snabb följd. ANtar att samma gäller för studioblixtar åxå...

Men visst är det opraktiskt, det bästa är nog att lösa ut blixtar via blixtskon på kameran med hjälp an någon adapter eller köpt eller med en ombyggd blixt.

/Roland - halvt förblindad av blixtljus

Re: Hur gick det med Blixtadaptern?

Tom77 skrev:
Ja tack, jag vill gärna höra hur det gick!

/T

Det gick alldeles utmärkt! Funkade lika bra som att stoppa i sync-kontakten rakt i kameran. Väl investerade 95:- om man är i studio då och då!

Inga problem med glappkontakt??
Min kontakjt sitter halvdant.. Om det sedan beror på Hama kvalitet eller avvikelser i canons produktion på blixtskon vet i fan ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar