Annons

vill inte köpa grisen i säcken

Produkter
(logga in för att koppla)

Kjanson

Medlem
Hej!
Tänkte slänga ut en fråga här i gruppen. Är det någon av er som har erfarenhet av ett kamera tillbehör som heter " Peak Design Capture Pro kamerafäste för bälte, med Dual-snabbplatta " säljs av bl.a. Cyberphoto, vill veta om den är någorlunda bekväm eller ej.....härligt om det är nån som vet, även hörsägen beaktas ;o)

Det där har jag länge funderat på att jag vill ha. Har ingen som helst erfarenhet, men beställde direkt när jag läste denna tråd. Så efter en tid har jag information om hur den funktionerar. De lovade att den skulle klara av 90 kg så får se om min utrustning inte hittar sig själv på marken i bitar.

Hej!
Har använt den ett par år nu.
Fungerar mycket bra under mina fjällvandringar.
Sätter fast fästet på ryggsäckens bärremmar så att kameran blir lättillgänglig.
Har även deras kamerarem som jag också är nöjd med.

Christer

Tackar för det fina svaret, för själv kan jag känna att hals remmen är skit speciellt om det är lite terräng där man går. så det får väl bli den här mackapären då för den verkar ju fylla den funktionen jag är ute efter.....

Precis den prylen fick jag just hem från Cyberphoto. Den verkar rejäl och välbyggd, och är inte alls obekväm att ha på axelremmen. Jag har inte någon erfarenhet av hur den är i skarpt läge, men första intrycket är gott.

För bälte tycker inte jag att den fungerar speciellt bra men för ryggsäck fungerar den mycket bra. En D800 med 70-300 fungerar, även om det är i största laget. Perfekt för lägen då man vill använda bägge händer till att ta sig fram och inte vill att axelremmen ska svinga in kameran i en sten...

Jag har även leash som är en perfekt kamerarem för en mindre kamera, enkelt att lossa och tar ingen plats när den inte används, samt Slide vilket är den bekvämaste och smidigaste kamerarem jag testat (förvisso är urvalet litet) för större kamera.

Har använt denna produkt i någon månad och måste säga att den är riktigt bra. Jag har den framförallt på ena bärremmen på ryggsäcken och sätter i kameran när jag behöver båda mina händer fria.

Att endast bära kameran i denna fungerar men vikten blir ojämnt fördelad, speciellt om man har tyngre optik på. Kör jag en fast 50, modell väldigt liten så är det inga problem att bära kameran på detta vis under en hel dag men sitter en 24-70 2.8 på närmare 1 kg på kameran blir vikten aningen felfördelad.

Min slutsats:
Grymt välbyggd och stabil produkt som är ett utmärkt komplement till bärrem av olika slag. Det blir inte värre av att det ser rätt ballt ut också.

Snabbplattan är visserligen aningen liten och jag tycker inte den sitter så stabilt på stativet men å andra sidan är det väldigt smidigt att bara klicka loss kameran och sätta den på stativet - tar inte mer än några sekunder.

Jag funderar även på att köpa Peak Design Clutch då jag sällan använder hals/axelrem och de ser ut att leka väldigt bra tillsammans.

För bälte tycker inte jag att den fungerar speciellt bra men för ryggsäck fungerar den mycket bra. En D800 med 70-300 fungerar, även om det är i största laget. Perfekt för lägen då man vill använda bägge händer till att ta sig fram och inte vill att axelremmen ska svinga in kameran i en sten...

Jag har även leash som är en perfekt kamerarem för en mindre kamera, enkelt att lossa och tar ingen plats när den inte används, samt Slide vilket är den bekvämaste och smidigaste kamerarem jag testat (förvisso är urvalet litet) för större kamera.

Intressant; har själv varit lite nyfiken på denna Peak Design-pryl. Låter dock kanske inte som något för mig (har oftast inte ryggsäck när jag är ute och fotar).

Men det här med Slide låter lite mer aktuellt för mig och väcker min nyfikenhet. Har i dagsläget en Black Rapid R-Strap Sport (fast Nikons variant där extra säkerhetsfunktioner ingår ifrån början). Är grymt nöjd med detta sätt att bära kameran! Går fint med FF-hus och 70-200 för mig att gå runt i flera timmar. Innan så dödade den vanliga nackremmen både nacken och ryggen på mig.

Funderar på att skaffa en till sådan rem åt min dotter, men är ju intressant att se på Slide om den har liknande, eller kanske tom bättre funktionalitet?

Jag har investerat i lite olika pryttlar från Peak Design och är i full färd med att anpassa "systemet" till mina behov. Har använt Black Rapid Sport under några år och den fungerar helt ok även om jag upplever den som lite "slängig".
Mina tyngsta kombinationer är Nikon D7000 med batterigrepp och 70-300 eller 12-24.

Jag har monterat Peaks snabbplattor som är Manfrotto-kompatibla på alla mina kameror

Peak Designs rem Slide är i mitt tycke överlägsen Black Rapid. Mycket mjuk och följsam typ "bilbälte". Mycket lätt att justera för att få den att sitta "tajtare" mot kroppen och dessutom sitter snabblattan på hela tiden för att kvickt kunna placera kameran på stativ ( jag har ofta med mig min monopod som "vandringsstav" på kortare fototurer).

Kameraremmen Clutch sitter på min Olympus OMD EM1 och känns säker och bekväm när man vill hålla kameran i handen under längre tid.

När det gäller Capture Pro så labbar jag just nu med olika lösningar. En variant är att byta ut "bröstremmen" på ryggsäcken och placera Capture Pro på denna. Då fördelas tyngden av kameran på båda axlarna. Jag har testat med lite olika remmar men är inte riktigt slutgiltigt hemma med den optimala lösningen där.

Så, sammanfattningsvis tror jag att Peaks system kan underlätta en hel del. Det gäller bara att finna ut hur det kan anpassas för de individuella behoven.

Tack! för hjälpen

Jag tackar alla kamrater här på FS som givit oskattbar hjälp och omdömen om denna produkt.
Tackvare er hjälp är jag klar över vad jag ska köpa...Tack! allihop....hälsar Kent

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar