Annons

Vill ha Holga look på mina bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Jag undrar om det finns något sätt att få en "Holga-look" på bilder när jag fotar småformat?
Dvs inte en lensbaby utan om någon har några tips eller har gjort det hemma...? Vaselin på linsen? Eller ska man bara kanske sluta rengöra kameralinsen?

/Danne
 
Experimentera

Har experimenterat en hel del själv genom åren. Om det är diffusa effekter du är ute efter testa med genomskinlig plast i olika former ev plastfolie. Har tillverkat en egen hållare som jag sätter över objektivet. Där kan man sedan spänna över diverse material med olika genomskinlighet. Har även testat att lägga över lager med vattebaserad tunn färg för att få skumma färgskiftningar mm. Har ibland använt mig av ett extra glas framför objektivet där man kan lägga på smuts, damm eller diverse. Allt för att få en riktigt skitig känsla genom motivet. Var rädd om dina vanliga objektiv.
Experimentera
Mvh Jimmy
 
Montera flera efter varandra så får du vinjetteringen. Kanske om du monterar flera polfilter efter varandra du kan få konstiga färg- och ljusskiftningar också. Fast å andra sidan kostar två polfilter mer än en Holga el. motsv.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.