Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket stativhuvud ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ardala

Aktiv medlem
Har ett trästativ av märket Stabil som aldrig blir använt. Har nämligen inte fått tummen ur att köpa ett stativhuvud.
Har en Nikon D850 och kommer inte ha något tyngre objektiv än ett 70-200 på.
Kommer inte filma, bara fotografera.
Någon som har tips på ett prisvärt och bra huvud?

Om man är sparsam (som jag) kan man köpa ett begagnat Manfrotto trevägshuvud för några hundra.
Ska kameran flyttas snabbt är kanske kulled att föredra, men då behöver den vara riktigt bra. För stillastående motiv och långsam fotofrafering har växelhuvud bättre precision.

Man kan behöva alla tre typer och även ett videohuvud om man också filmar.

Ifall du är ute efter en kulled gör Sirui bra och prisvärda sådana. Speciellt deras K serie som låser mycket exakt. Har själv deras K-40X som förmodligen är lite i största lagets om du inte använder några längre brännvidder. Lillebror K-30X räcker säkert, men en stor kula är behagligare att arbeta med. Siruis prylar har dessutom sex års garanti.

Ifall du är ute efter en kulled gör Sirui bra och prisvärda sådana. Speciellt deras K serie som låser mycket exakt. Har själv deras K-40X som förmodligen är lite i största lagets om du inte använder några längre brännvidder. Lillebror K-30X räcker säkert, men en stor kula är behagligare att arbeta med. Siruis prylar har dessutom sex års garanti.
Tack för svar! Har faktiskt ett sådant på ett annat stativ, men stör mig på att gummiknapparna man har som skruvar är slibbriga och svåra att lossa på. Får ta fram tång emellanåt.

Om man är sparsam (som jag) kan man köpa ett begagnat Manfrotto trevägshuvud för några hundra.
Ska kameran flyttas snabbt är kanske kulled att föredra, men då behöver den vara riktigt bra. För stillastående motiv och långsam fotofrafering har växelhuvud bättre precision.

Man kan behöva alla tre typer och även ett videohuvud om man också filmar.
Intressant! Har du nåt namn på något av dessa?

Annars tillverkar RRS (Really Right Stuff) stativhuvuden av sällan skådad klass, (men dom kostat också därefter). I annat fall kan jag skriva under på att Sirui tillverkar synnerligen prisvärda stativ/huvuden, jag har själv två stativ med huvuden, (och är på väg att skaffa ett tredje, ett litet bordsstativ). Har aldrig upplevt de problem du beskriver med Siruis stativhuvuden, kan det måhända röra sig om ett handhavandefel !?

Tack för svar! Har faktiskt ett sådant på ett annat stativ, men stör mig på att gummiknapparna man har som skruvar är slibbriga och svåra att lossa på. Får ta fram tång emellanåt.

Låter som om du spänner skruvarna för hårt, eller möjligtvis har du ett för litet huvud som just fordrar att du tar i. Normalt sätt ska du inte behöva applicera någon kännbar kraft för att få kulan att låsa/låsa upp.

Borde gå att fixa med lite kontaktlim.

Annars tillverkar RRS (Really Right Stuff) stativhuvuden av sällan skådad klass, (men dom kostat också därefter). I annat fall kan jag skriva under på att Sirui tillverkar synnerligen prisvärda stativ/huvuden, jag har själv två stativ med huvuden, (och är på väg att skaffa ett tredje, ett litet bordsstativ). Har aldrig upplevt de problem du beskriver med Siruis stativhuvuden, kan det måhända röra sig om ett handhavandefel !?
Inte omöjligt;)

Låter som om du spänner skruvarna för hårt, eller möjligtvis har du ett för litet huvud som just fordrar att du tar i. Normalt sätt ska du inte behöva applicera någon kännbar kraft för att få kulan att låsa/låsa upp.

Borde gå att fixa med lite kontaktlim.
Ja, kan vara att jag drar åt för hårt.

Benro Trevägshuvud GD3WH. er mitt favoritt hode.

Men jeg har også mye glede av et billig kulehode jeg nettop kjøpte:
MANBILY C-30 KULLED

Jeg bruker kamerautrustning som veier omtrendt det samme som du skal ha utstyret til.

LH-40PCL
Köpte spontant förra veckan detta huvud, Realy Right Stuff-clone från dext, hängde på allt jag hade och dessutom på en nodalskena...kan säga att det är stumt, rigtigt stadigt och jag supergillar snabbspännet som jag även har på niveleringshuvud fråm samma ställe. Medlemmar på FS har dessutom 20% så det blev 1596kr totalt.
Just nu funkar inte värdekoden från fotosidan av någon anledning,

Intressant! Har du nåt namn på något av dessa?

804RC2 trevägshuvud. Ofta under 500 kr
410 junior växelhuvud dryga tusenlappen.
Kulled är jag inte så förtjust i själv då de ofta nickar med längre telen.
Man behöver ett rejält (dyrt).
Har ett Gitzo som ovan men inte det heller är perfekt för långa telen.

Kulled är jag inte så förtjust i själv då de ofta nickar med längre telen.
Man behöver ett rejält (dyrt).
Kulleder brukar lida av det, ja.

En kulled med hydrostatisk låsning lider dock inte av nickning. Manfrotto har ett som inte är rejält dyrt (bara dyrt : ). Om jag börjar använda stativ mer regelbundet igen så ska jag byta ut min nuvarande kulled mot en sådan.

LH-40PCL
Köpte spontant förra veckan detta huvud, Realy Right Stuff-clone från dext, hängde på allt jag hade och dessutom på en nodalskena...kan säga att det är stumt, rigtigt stadigt och jag supergillar snabbspännet som jag även har på niveleringshuvud fråm samma ställe. Medlemmar på FS har dessutom 20% så det blev 1596kr totalt.
Just nu funkar inte värdekoden från fotosidan av någon anledning,
Blev detta. Koden funkade. Känns bra!

Kineserna verkar komma ikapp! Bra grejor (som säljs under flera märken beroende på land/region) och verkligen ger valuta för pengarna.
Gillar det jag köpt hittills från dext och mer kommer att inköpas så fort lagret fylls på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar