Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket stativ ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

SMÅLAND

Aktiv medlem
Jag behöver ett stativ för min systemkamera. Ska vara hyfstat stabilt men det behöver ju inte vara så dyrt då jag är nybörjare. Kollade på ett hos photax för ungefär 900 men dom har varit slut sedan maj-måndad...

Tipsa gärna om stativ som man kan hitta hos ngn internetbutik.
/Kalle!
 
Hej

Manfrotto är väl ok för priset.. men de blir lite rackliga o rostar.... Jag skulle vilja ha ett Gitzo.. men det kostar... bl a cyberphoto.se har Manfrotto..

Mvh

Johan
 
Ska du ha ett billigt stativ som är något värt att ha finns väl nästan bara två alternativ; Manfrotto 055 om du vill ha ett stabilt stativ som nästan får upp kameran till ögonhöjd utan mittpelare eller Manfrotto 190 om du vill ha ett lättare och smidigare stativ att bära med dig på bekostnad av viss stabilitet och höjd. Välj en version som kan gå ner i spagat och komplettera med huvud efter smak, exempelvis 488RC eller 141RC. Se till att skaffa ett huvud med snabbkoppling!

/Martin
 
Jag har använt mitt Manfrotto 190prob i snart ett år i princip dagligen och jag är nöjd med det. När det blåser riktigt hårt, mer än 12-13 sekundmeter kan det väl svaja lite om man inte barlastar det ordentligt och här i Bohuslän är det rätt vanligt med blåst. Nån skrev att Manfrotto rostar men jag vet inte om jag kan hålla med där. Jag bor i Lysekil i yttersta kustbandet och här är ordenligt salt. Om man inte sköter om stativet så kan det nog korrodera i vilken miljö som helst och i den här miljön märks det snabbt om nåt inte håller måttet. Inte ens skruvar och muttrar på mitt stativ är det minsta åtgångna. En gång använde jag det i en halvmeter havsvatten och då måste man givetvis spola av det noga efteråt. Annars brukar jag skölja av det med duschen lite snabbt nån gång i veckan och låta det torka upp-och-ner så vatnnet rinner ur.
 
jag vill säga som min vän Toni Falk, (ursäkta språket)

Du kan lägga massor pengar på kamerahus och objektiv, men det du ställer skiten på får inte kosta ett öre!!

/Adam
 
Stativet är ju i aluminium så det som skulle kunna rosta är väl muttrar och skruvar.
Aluminiumet kan nog korrodera bort om man har saltvatten stående nånstans inne i stativet eftersom aluminium är en oädel metall.
Jag tror dock att ett stativ haverar pga av andra orsaker innan det korroderar bort. Bortsett från skruvar/mutter alltså.
 
Hej

mitt Manfrotto rostar rel omfattande på skruvar o muttrar.. vanskött.. nja.. kan ju inte säga att jag sköljer av det med dricksvatten och smörjer in det så snart jag använt det.. man kan ju tycka att skruvar o muttrarna kan vara av rostfritt material... sedan tycker jag att mittpelaren hugger vid justering upp/ner och att man kan klämma fingrarna något alldeles förfärligt i de idiotiska klämfästena på benen... benen glappar också efter några års användning.

Manfrotto är helt ok med tanke på priset - rentav prisvärt - men det finns klart bättre stativ, tyvärr till en helt annan peng..

Mvh
Johan
 
Jag hade faktiskt inte ens kollat vad ett Gitzo-stativ att ersätta ett Manfrotto 190prob med skulle kosta eftersom jag är rätt nöjd som det är nu. Jösses vad mycket pengar ett Gitzo går på!
Om jag jämfört rätt så är en Gitzo-ersättare för ett 190prob 5000-6000 kronor dyrare än Manfrottostativet. Är det jag som har läst fel eller är det faktiskt så?
 
Hej

ja.. nu tog du allt i... ett stativ som kan jmf med 055PRO är Gitzo Explorer som kostar 3300.-. Men då är konstruktionen avsevärt bättre med fritt justerbar & svängbar mittpelare och klämfria, stadiga ben. 6000-7000 kostar samma staiv i kolfiber...

Med vänlig hälsning
Johan

fjalstal skrev:
Jag hade faktiskt inte ens kollat vad ett Gitzo-stativ att ersätta ett Manfrotto 190prob med skulle kosta eftersom jag är rätt nöjd som det är nu. Jösses vad mycket pengar ett Gitzo går på!
Om jag jämfört rätt så är en Gitzo-ersättare för ett 190prob 5000-6000 kronor dyrare än Manfrottostativet. Är det jag som har läst fel eller är det faktiskt så?
 
Själv har jag en kulled (Manfrotto 308) men med en tyngre kamera än min Canon G2 så kanske det inte funkar lika bra. Det blir något lite "svajmast" när man har blixten på.
 
Kula eller traditionellt huvud är väl en smakfråga men personligen föredrar jag kula med bara en skruv att justera vid inställnig. Använder själv en offset kula från Gitzo (1275) vilket är kanon. Kvaliten och mekaniska toleranser är mycket bra. Har Nyligen skaffat detta med ett tillhörande Gitzo stativ för lite mer än 3000 kr. Vilket var som en helt ny värld jämfört med mitt skrangliga aluminiumstativ med ett för litet huvud som jag använde tidigare.

Nu är det underlättande att använda stativ inte en belastning.

Lycka till med ditt val.
 
fjalstal skrev:
Själv har jag en kulled (Manfrotto 308) men med en tyngre kamera än min Canon G2 så kanske det inte funkar lika bra. Det blir något lite "svajmast" när man har blixten på.

Jag har också kulled (manfrotto 308) till min G2.
Uppgraderar man till tyngre grejer, man får se då hur det räcker till.
PÅ mitt gamla stativ hade jag ett vanligt huvud med en massa skruver hit och dit....Bökigt!
 
Jag är rätt nöjd med Manfrotto 190prob/308rc-kombinationen. Det skulle kanske inte vara så dumt med en lättare kulled då den där 308:an väger 550 gram och ibland funderar jag på att köpa manfrottos minsta kulled bara för att spara vikt. Å andra sidan har jag inga besvär rent fysiskt att bära omkring på stativet som det är nu. Jag har nästan alltid med det och har en riktigt bra ryggsäck så det funkar väl ok ändå
 
Velbon har grejer som varierar från riktigt urusla till riktigt bra. Vad är det för modell?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.